https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/novy-most-mirni-strach-pred-povodnemi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Nový most mírní strach před povodněmi

13.8.2009 | ROUDNÉ | Právo | Vladimír Vácha |
Investice za bezmála sto miliónů korun výrazně sníží v Roudném u Budějovic riziko záplav při velké vodě.
 
Nový most přes Malši v Roudném u Českých Budějovic mírní od úterý strach místních lidí před záplavami a velkou vodou.

Nahradil most starý, který sloužil přes 120 let. Měl jednu velkou nevýhodu, jeho výše nad hladinou Malše nebyla dostatečná, aby odolala stoleté vodě. U nového je mostovka o metr a půl výše než u původního.
Jak Právu řekl náměstek hejtmana Martin Kuba (ODS), jde v letošním roce o největší investici kraje do mostů. Náklady dosáhly bezmála sto miliónů korun, ale 92,5 procenta pokryla dotace z evropských fondů prostřednictvím regionálního operačního programu.

„Je opravdu moc pěkný a líbí se mi. Konečně jsme se dočkali,“ pochvalovala si nové přemostění Lída Pachová, která se na slavnostní otevření přišla podívat s trojicí vnuků a obdivovala atypickou konstrukci mostu dlouhého 48 metrů bez předmostí a širokého 11,5 metru.

Odborníci se shodují, že most působí velmi štíhle a esteticky. Má hlubinné založení na vrtaných pilotách o průměru 1,2 metru. K technickým zvláštnostem patří zhotovení mostovky v kompletním příčném řezu s předem osazenými římsovými prefabrikáty z vláknobetonu a s částmi zabetonované ocelové konstrukce. Z estetických i funkčních důvodů jsou masivní železobetonové opěry obloženy kamenným obkladem.
Když přijde velká voda, slouží obklad jako ochrana vůči nárazům splavenin. Součástí stavby byly i přeložky inženýrských sítí a nový chodník umožňující napojení pobřežní cyklotrasy na most.
„Projektant a dodavatelé odvedli perfektní práci. Nevymysleli pouze architektonicky pěknou věc, ale i vysoce účelnou,“ hodnotil pochvalně dílo hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Vlastní most tvoří dva ocelové oblouky, mezi nimiž je zavěšena na síťových táhlech betonová mostovka.
„Táhla jsou nestandardním řešením. Takových mostů je poměrně málo. Táhla umožňují snížit vlastní výšku betonové mostovky tím, že ji z oblouků drží. Mostovka má vlastní konstrukční tuhost a je z předpjatého betonu,“ popsal Právu některé technické zvláštnosti nového mostu Zdeněk Novák, ředitel českobudějovického závodu společnosti Eurovia.

Ta byla společně s firmou SMP CZ členem sdružení zhotovitelů zakázky kraje. Novák dodal, že vyšší je i nosnost mostu. Nyní po něm mohou jezdit vozidla bez váhového omezení.

***

Projektant a dodavatelé odvedli perfektní práci Jiří Zimola, hejtman

reklama

 
Vladimír Vácha

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist