Právo: Nový plavební stupeň Přelouč – pro a proti
16.2.2007 | PŘELOUČ | Právo | Jan Bukovský |
Plavební stupeň Přelouč je posledním chybějícím článkem k dokončení záměru splavnění Labe do Pardubic. Projekt byl formulován již počátkem 20. století.
Po částečném útlumu rozvoje vodních cest po 2. světové válce a přechodném boomu v 70. a 80. letech v rámci zavedení dopravy uhlí do elektrárny Chvaletice se k tomuto záměru vrátila nově zpracovaná dopravní politika státu.
Splavnění Labe do Pardubic bylo spolu se zlepšením plavebních podmínek na Labi definováno v roce 1996 jako základní priorita rozvoje vodních cest v České republice.
V případě nerealizace stavby by došlo k citelným ekonomickým i ekologickým ztrátám. Firmy jako skupina Vítkovice, která zahrnuje 33 společností, například Chart Europe, Agropol Group, Lovochemie Lovosice, Spolchemie nebo Alstom, hojně využívají lodní přepravu. Splavněním Labe do Pardubic by se podíl jejich produkce přepravované vodní cestou zvýšil v řádech desítek procent.
Za současného stavu musejí firmy využívat přepravu silniční, která je dražší a pro velké přepravované celky nevhodná. Ohrožena je tím i bezpečnost na silnicích, které jsou přeplněné. Z východních Čech a Ostravska by se cesta lodní dopravou zkrátila o 120 km. Snížila by se i hlučnost, prašnost a exhalace emisí. Vodní přeprava je navíc bezpečná a prakticky beznehodová: ve vnitrostátní nákladní vodní dopravě byla na Labi v roce 2006 jedna nehoda, v roce 2005 tři nehody a v roce 2004 dvě nehody. Za posledních 10 let nedošlo v lodní nákladní dopravě k žádnému úmrtí.
Doprava po vodě je výrazně levnější, i když počáteční investice mohou být poměrně vysoké. Alternativou by se mohla zdát přeprava železniční. Ta je však velmi drahá a koridory v České republice by větší zátěž a navýšení přepravy nebyly schopné pojmout.
Pardubicím, Přelouči i dalším městům ležícím na Labi přinese rozšíření říční přepravy mnohé výhody. V přístavech bude možnost rozvoje dalších aktivit, podpoří se rozvoj turistiky a výletní lodě budou moci jezdit z Pardubic např. do Kladrub nebo Poděbrad. V rámci projektu splavnění Labe do Pardubic bude labská cesta prodloužena o 24 km až do nového nákladního přístavu v Pardubicích, resp. až o 33 km pro rekreační plavbu do Kunětic.
Projekt Přelouč získal kladné hodnocení EIA a již tři roky probíhají podrobné biologické průzkumy prováděné univerzitním týmem expertů. Prvotní průzkumy prokázaly, že zasažené území není přírodně jedinečné, ale jedná se spíše o zdevastovanou lokalitu s troskami bývalého koupaliště, kde přežívá několik chráněných druhů živočichů. Nejvýznamnější je motýl modrásek, který přijde stavbou o 25 % svých současných stanovišť. Probíhající práce biologů dokázala, že kompenzace této ztráty je možná, a nyní, po výrazném růstu počtu motýlů zajištěném odbornou péčí o louky, se daří stanoviště rozšiřovat a stěhovat na náhradní místa.
Porosty vegetace zničené stavbou budou kompenzovány více než 4,5x větší plochou přírodě blízkých biotopů, Zbudovány budou rybí přechody kolem jezu, který ryby v současné době nepřekonají. Celá stavba po dokončení se skládá z 30 % z vodní plochy, pouze necelých 12 % zpevněných ploch a více než 57 % tvoří plochy zeleně.
reklama
Splavnění Labe do Pardubic bylo spolu se zlepšením plavebních podmínek na Labi definováno v roce 1996 jako základní priorita rozvoje vodních cest v České republice.
V případě nerealizace stavby by došlo k citelným ekonomickým i ekologickým ztrátám. Firmy jako skupina Vítkovice, která zahrnuje 33 společností, například Chart Europe, Agropol Group, Lovochemie Lovosice, Spolchemie nebo Alstom, hojně využívají lodní přepravu. Splavněním Labe do Pardubic by se podíl jejich produkce přepravované vodní cestou zvýšil v řádech desítek procent.
Za současného stavu musejí firmy využívat přepravu silniční, která je dražší a pro velké přepravované celky nevhodná. Ohrožena je tím i bezpečnost na silnicích, které jsou přeplněné. Z východních Čech a Ostravska by se cesta lodní dopravou zkrátila o 120 km. Snížila by se i hlučnost, prašnost a exhalace emisí. Vodní přeprava je navíc bezpečná a prakticky beznehodová: ve vnitrostátní nákladní vodní dopravě byla na Labi v roce 2006 jedna nehoda, v roce 2005 tři nehody a v roce 2004 dvě nehody. Za posledních 10 let nedošlo v lodní nákladní dopravě k žádnému úmrtí.
Doprava po vodě je výrazně levnější, i když počáteční investice mohou být poměrně vysoké. Alternativou by se mohla zdát přeprava železniční. Ta je však velmi drahá a koridory v České republice by větší zátěž a navýšení přepravy nebyly schopné pojmout.
Pardubicím, Přelouči i dalším městům ležícím na Labi přinese rozšíření říční přepravy mnohé výhody. V přístavech bude možnost rozvoje dalších aktivit, podpoří se rozvoj turistiky a výletní lodě budou moci jezdit z Pardubic např. do Kladrub nebo Poděbrad. V rámci projektu splavnění Labe do Pardubic bude labská cesta prodloužena o 24 km až do nového nákladního přístavu v Pardubicích, resp. až o 33 km pro rekreační plavbu do Kunětic.
Projekt Přelouč získal kladné hodnocení EIA a již tři roky probíhají podrobné biologické průzkumy prováděné univerzitním týmem expertů. Prvotní průzkumy prokázaly, že zasažené území není přírodně jedinečné, ale jedná se spíše o zdevastovanou lokalitu s troskami bývalého koupaliště, kde přežívá několik chráněných druhů živočichů. Nejvýznamnější je motýl modrásek, který přijde stavbou o 25 % svých současných stanovišť. Probíhající práce biologů dokázala, že kompenzace této ztráty je možná, a nyní, po výrazném růstu počtu motýlů zajištěném odbornou péčí o louky, se daří stanoviště rozšiřovat a stěhovat na náhradní místa.
Porosty vegetace zničené stavbou budou kompenzovány více než 4,5x větší plochou přírodě blízkých biotopů, Zbudovány budou rybí přechody kolem jezu, který ryby v současné době nepřekonají. Celá stavba po dokončení se skládá z 30 % z vodní plochy, pouze necelých 12 % zpevněných ploch a více než 57 % tvoří plochy zeleně.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




