MF Dnes: Nový terminál má problém. Hluk
14.11.2008 | PARDUBICE | MF Dnes | Milan Zlinský |
Lidé z okolí pardubického letiště bojují proti hluku z letadel. Zatím jsou úspěšní. Zřejmě zdrží výstavbu nového terminálu.
Městská a krajská firma EBA, která připravuje stavbu nového terminálu na pardubickém letišti, udělala chybu. Úřadům totiž oznámila, že z ranveje startuje méně vojenských letadel než ve skutečnosti. Při přešlapu je nachytali lidé z okolí letiště, kteří proti novému terminálu bojují. Stavba za miliardu se kvůli tomu pravděpodobně zpozdí.
„Firma EBA podle nás vědomě snížila počet vojenských letů tak, aby dokumentace EIA pro ni vyšla pozitivně. Místo se 78 pohyby denně totiž bylo chybně počítáno jen se 46 vojenskými lety,“ uvedl Radovan Šmahel z Nemošic.
Ministerstvo obrany výpočty odpůrců nového terminálu potvrdilo. Znamená to, že okolí letiště je zatíženo větším hlukem, než firma EBA úřadům uvedla. Kvůli tomu nyní hrozí, že ministerstvo životního prostředí vrátí firmě dokumenty EIA k dopracování.
„Bohužel to v tuto chvíli vypadá jako reálná varianta. I když to není jisté, počítáme s tím, že budeme muset dokumentaci dodělat. To sice nebude velký problém, ale celý proces přípravy výstavby terminálu to zpozdí až o tři čtvrtě roku. To mě samozřejmě hodně mrzí,“ řekl ředitel společnosti EBA Jan Andrlík.
Ten připouští, že počet vojenských letů je v dokumentaci skutečně podhodnocen, zároveň však dodává, že to nebyl ze strany firmy úmysl. „Bohužel nám vojáci poskytli jiné údaje než odpůrcům letiště. Pracovali jsme s čísly, které jsme měli k dispozici. Je to nedopatření, které nás bude asi stát dost času při přípravě projektu,“ uvedl Andrlík.
Paradoxní přitom je, že lidem z okolí letiště ani tak nevadí civilní provoz jako spíše vojenské lety. Stavba nového terminálu tak nyní doplácí na dlouho neřešený problém hluku z armádních letadel. Lidé z Nemošic, sídliště Dukla, Popkovic či Starých Čívic si roky stěžují, že u nikoho nenašli zastání a že se hlavně k provozu vrtulníků mohou vyjádřit vlastně až teď.
„Nad domem nám neustále létají vrtulníky. Občas mi to už vážně leze na nervy. Ovšem ještě více mě rozčiluje, že nikdo nechce měřit skutečnou hlukovou zátěž u našich domů. Vojáci, hygiena i město si nás přehazují jako horký brambor. Pár letadel nad hlavou přežiji, ale chci mít přitom jistotu, že nejsou porušené hygienické normy,“ řekl Šmahel.
Ten teď společně s kolegy z občanského sdružení může vážně narušit plány města a kraje. Obě instituce by totiž rády měly do poloviny příštího roku pohromadě všechna potřebná povolení k výstavbě nového terminálu, který má zvládnout ročně odbavit až 250 tisíc cestujících. „Je to pro nás životně důležitá věc. Fungujeme v nedůstojných a nevyhovujících podmínkách. Je škoda, že pár lidí celý proces může výrazně zbrzdit. Přitom letiště ročně slouží desítkám tisíc pasažérů,“ řekl šéf firmy EBA Jan Andrlík.
Společnost East Bohemian Airport navíc potřebuje mít potřebné dokumenty pohromadě i z toho důvodu, aby mohla začít hledat investora. Ten by totiž Pardubicím i kraji měl se stavbou terminálu za necelou miliardu korun pomoci.
„Až všechna povolení ke stavbě získáme, budeme v daleko lepší vyjednávací pozici. Budeme mít totiž investorům co nabídnout,“ řekl náměstek primátora Alexandr Krejčíř.
Jenže předtím si musí magistrát poradit se stále častějšími stížnostmi lidí na hluk z letadel. I kvůli tomu se na konci minulého týdne setkali na radnici zástupci vojáků, civilního letiště, magistrátu i hygieny, aby se snažili najít způsob, jak hlukovou zátěž lidí z okolí letiště snížit. Bohužel však zjistili, že mnoho možností nemají.
„Politici z vedení radnice se s vojáky domluvili, že je budou včas informovat o většině výjimečných letů. Je ovšem jasné, že to nejde třeba u nečekaných nočních letů, které souvisejí s bezpečností země, třeba do Afghánistánu. Bohužel více toho udělat nejde. Letiště je příliš obklopeno zástavbou,“ řekl Jan Andrlík.
Ten navíc dodává, že provoz na letišti nepůsobí zdaleka takové problémy jako třeba před dvaceti roky. Z Pardubic totiž většina vojáků odešla a až na výjimečné akce tam působí pouze výcvikové středisko.
„Nechci se vracet do dob totality, kdy ten provoz byl mnohokrát větší, také vím, že hluk z vrtulníku není příjemný, ale přesto si myslím, že se vedle letiště dá slušně žít,“ dodal Andrlík.
S tím samozřejmě nesouhlasí lidé, kteří nedaleko ranveje žijí.
„Jsou večery, kdy vrtulníky slyšíme neustále. Navíc jsou v Pardubicích stále nějaká cizí letadla. Nedávno tady byly Gripeny z Čáslavi, teď letka z Kbel a brzo se bude jistě opravovat zase jiné letiště,“ dodal Šmahel.
reklama
„Firma EBA podle nás vědomě snížila počet vojenských letů tak, aby dokumentace EIA pro ni vyšla pozitivně. Místo se 78 pohyby denně totiž bylo chybně počítáno jen se 46 vojenskými lety,“ uvedl Radovan Šmahel z Nemošic.
Ministerstvo obrany výpočty odpůrců nového terminálu potvrdilo. Znamená to, že okolí letiště je zatíženo větším hlukem, než firma EBA úřadům uvedla. Kvůli tomu nyní hrozí, že ministerstvo životního prostředí vrátí firmě dokumenty EIA k dopracování.
„Bohužel to v tuto chvíli vypadá jako reálná varianta. I když to není jisté, počítáme s tím, že budeme muset dokumentaci dodělat. To sice nebude velký problém, ale celý proces přípravy výstavby terminálu to zpozdí až o tři čtvrtě roku. To mě samozřejmě hodně mrzí,“ řekl ředitel společnosti EBA Jan Andrlík.
Ten připouští, že počet vojenských letů je v dokumentaci skutečně podhodnocen, zároveň však dodává, že to nebyl ze strany firmy úmysl. „Bohužel nám vojáci poskytli jiné údaje než odpůrcům letiště. Pracovali jsme s čísly, které jsme měli k dispozici. Je to nedopatření, které nás bude asi stát dost času při přípravě projektu,“ uvedl Andrlík.
Paradoxní přitom je, že lidem z okolí letiště ani tak nevadí civilní provoz jako spíše vojenské lety. Stavba nového terminálu tak nyní doplácí na dlouho neřešený problém hluku z armádních letadel. Lidé z Nemošic, sídliště Dukla, Popkovic či Starých Čívic si roky stěžují, že u nikoho nenašli zastání a že se hlavně k provozu vrtulníků mohou vyjádřit vlastně až teď.
„Nad domem nám neustále létají vrtulníky. Občas mi to už vážně leze na nervy. Ovšem ještě více mě rozčiluje, že nikdo nechce měřit skutečnou hlukovou zátěž u našich domů. Vojáci, hygiena i město si nás přehazují jako horký brambor. Pár letadel nad hlavou přežiji, ale chci mít přitom jistotu, že nejsou porušené hygienické normy,“ řekl Šmahel.
Ten teď společně s kolegy z občanského sdružení může vážně narušit plány města a kraje. Obě instituce by totiž rády měly do poloviny příštího roku pohromadě všechna potřebná povolení k výstavbě nového terminálu, který má zvládnout ročně odbavit až 250 tisíc cestujících. „Je to pro nás životně důležitá věc. Fungujeme v nedůstojných a nevyhovujících podmínkách. Je škoda, že pár lidí celý proces může výrazně zbrzdit. Přitom letiště ročně slouží desítkám tisíc pasažérů,“ řekl šéf firmy EBA Jan Andrlík.
Společnost East Bohemian Airport navíc potřebuje mít potřebné dokumenty pohromadě i z toho důvodu, aby mohla začít hledat investora. Ten by totiž Pardubicím i kraji měl se stavbou terminálu za necelou miliardu korun pomoci.
„Až všechna povolení ke stavbě získáme, budeme v daleko lepší vyjednávací pozici. Budeme mít totiž investorům co nabídnout,“ řekl náměstek primátora Alexandr Krejčíř.
Jenže předtím si musí magistrát poradit se stále častějšími stížnostmi lidí na hluk z letadel. I kvůli tomu se na konci minulého týdne setkali na radnici zástupci vojáků, civilního letiště, magistrátu i hygieny, aby se snažili najít způsob, jak hlukovou zátěž lidí z okolí letiště snížit. Bohužel však zjistili, že mnoho možností nemají.
„Politici z vedení radnice se s vojáky domluvili, že je budou včas informovat o většině výjimečných letů. Je ovšem jasné, že to nejde třeba u nečekaných nočních letů, které souvisejí s bezpečností země, třeba do Afghánistánu. Bohužel více toho udělat nejde. Letiště je příliš obklopeno zástavbou,“ řekl Jan Andrlík.
Ten navíc dodává, že provoz na letišti nepůsobí zdaleka takové problémy jako třeba před dvaceti roky. Z Pardubic totiž většina vojáků odešla a až na výjimečné akce tam působí pouze výcvikové středisko.
„Nechci se vracet do dob totality, kdy ten provoz byl mnohokrát větší, také vím, že hluk z vrtulníku není příjemný, ale přesto si myslím, že se vedle letiště dá slušně žít,“ dodal Andrlík.
S tím samozřejmě nesouhlasí lidé, kteří nedaleko ranveje žijí.
„Jsou večery, kdy vrtulníky slyšíme neustále. Navíc jsou v Pardubicích stále nějaká cizí letadla. Nedávno tady byly Gripeny z Čáslavi, teď letka z Kbel a brzo se bude jistě opravovat zase jiné letiště,“ dodal Šmahel.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




