https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/o-brnenskem-nadrazi-jednali-v-bruselu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: O brněnském nádraží jednali v Bruselu

4.2.2006 | BRNO | Právo | Jan Chmelíček |
Představitelé ministerstva dopravy v čele s ministrem Milanem Šimonovským, hejtman Stanislav Juránek (KDU-ČSL), primátor Richard Svoboda (ODS) a jeho náměstek Miroslav Hošek (ODS) prezentovali ve čtvrtek v Bruselu projekt přestavby brněnského železničního uzlu.
 
Předložili představu o tom, jak zajistit, aby se zhruba 15 km kolejí, procházejících Brnem, nestalo úzkým profilem na spojnici dvou evropských rychlostních koridorů.
O rozdělení prostředků z evropského fondu pro rozvoj dopravní infrastruktury budou totiž v Bruselu rozhodovat již v příštím roce a brněnský projekt je jeden z pětatřiceti. První část jednání před samotnou prezentací projektu se ovšem neplánovaně změnila v politickou šarvátku.

Odpůrci plánovaného přesunu brněnského nádraží si totiž vzali na pomoc berlínského europoslance Zelených Michaela Cramera, který ve svém expozé vysvětloval, že Evropa má jiné priority než přesouvat brněnské nádraží.

„Je s podivem, jakou formou tam ty názory zazněly. Byl jsem překvapen vystoupením europoslance, který evidentně neměl ty názory z vlastní hlavy. Tohle mi připadá trochu nečestné. Samozřejmě jsem na to reagoval, v SRN mám velmi dobré kontakty a vždy se k nám chovají korektně, jsou průběžně seznamováni s našimi projekty a mají na to jasný odborný názor,“ řekl Právu náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.

Juránek: Vystoupení Zelených nešťastné

Za nešťasné označil vystoupení Zelených hejtman Stanislav Juránek. „Do Bruselu jsme jeli proto, že potřebujeme průjezd Brnem. Pokud tudy jezdí vlaky rychlostí 30 kilometrů a my potřebujeme 160 kilometrů, není to jen problém Brna a kraje,“ řekl Juránek a dodal, že toto není téma, které je možno v Bruselu zpochybňovat.

„Prezentace splnila svůj účel. Mrzely mne disharmonické tóny, které měly zaznít především doma, na mezinárodních fórech by měl znít jednotný hlas, že prostředky chceme a máme na ně právo,“ řekl primátor Richard Svoboda, podle kterého zpochybňování této zásady může realizaci celého projektu ohrozit.

Místo křížení dvou evropských koridorů může být také jinde než v Brně, jak to předpokládají závěry evropské Van Miertovy skupiny. „Pokud koleje povedou jinudy, bude Brno do budoucna bezvýznamné město,“ varoval hejtman Juránek před zatahováním domácích třenic o poloze nádraží na jednání o financování průtahu městem.

Liška:Všechno bylo jinak

Podle lídra jihomoravských Zelených Ondřeje Lišky, který je poradcem europoslance Cramera a při prezentaci hovořil o tom, že město prosazuje přesun nádraží i přes mínění občanů, bylo všechno jinak. Poslanec Cramer jen řekl, že evropské peníze mají jít na projekty, které budou v zájmu lidí, a jen srovnal peníze, které vydává Brno a Berlín na tento účel.

„My jsme rekonstrukci železničního uzlu podpořili. Že by naše vystoupení mohlo ohrozit evropské finance na tento účel, to není pravda. Záleží jen na tom, jak bude projekt zpracován. ČR dostane peníze podle toho, jakou variantu si zvolí,“ řekl Právu Liška. Přítomní úředníci Evropské komise mu prý řekli, že je „velmi podezřelé, že reprezentace regionu přichází prezentovat projekt, o němž se bude rozhodovat nejdřív za rok“.

Projekt údajně ohrožuje fakt, že rozpočet leží na samé hranici rentability. „Chyba není v Zelených,“ tvrdí Liška.


reklama

 
Jan Chmelíček

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist