https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/o-pristavu-rozhodne-referendum
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: O přístavu rozhodne referendum

26.7.2004 | LANŽHOT | Právo | (miv) |
Místní referendum mezi obyvateli Lanžhota na Břeclavsku má rozhodnout, jestli v polích za nádražím vznikne někdy přístav. Starosta František Hrnčíř (nez.) nechce, aby o zásadní věci rozhodli jen zastupitelé.
 
Přístav by měl být s osmdesát kilometrů vzdáleným tokem Dunaje spojen kanálem. Ani odborníci ale zatím nevědí, kudy přesně povede. V úvahu připadá začátek u Bratislavy nebo oblast jižně od Vídně. Neznámý je i termín zahájení stavby.
Ekologové ale potřebnost díla zpochybňují a poukazují na riziko zásadního poškození krajiny. Na kanálu prý záleží stavařské lobby, které jde o získání významné zakázky. Využití by bylo prý zanedbatelné.
Přístav by s řekou Moravou musel propojit dvanáct až patnáct metrů hluboký zářez v krajině. "Ať už jednání o propojení s Dunajem dopadnou jakkoliv, o přístavu u Lanžhota nebude rozhodovat jen zastupitelstvo, ale uděláme referendum," zdůraznil Hrnčíř. Možná stavba by mohla ovlivnit rozvoj města, proto i starostka sousedních Kostic Anna Bradávková (KSČM) slyší na možnost pracovních míst, současně ale může být nevratným zásahem do krajiny.
"Uniká mi smysl té obrovské investice. V době, kdy vodní doprava prodělává výrazný úpadek a při omezení v počtu splavných dní, navíc za situace, kdy není dostatek prostředků ani na údržbu dopravní sítě, se mi výstavba kanálu jeví jako nemístný luxus," tvrdí Jaroslav Ungerman z Unie pro řeku Moravu.
Zpochybňuje tak práci autorů studie proveditelnosti, přesvědčených o efektivitě investice.

Kanál může sebrat krajině spodní vodu

Největším argumentem oponentů je obava z vlivu na přírodu. Vznik rozsáhlého vodního díla, které má mít podle Ungermana šířku šestašedesát metrů a stavební hloubku čtyři metry, může nesmazatelně ovlivnit hladinu spodní vody. Tak se stalo v minulosti například po regulaci toku Moravy v sedmdesátých letech. Důsledkem byl pokles hladiny spodní vody v lužním lese až o půldruhého metru. "Lichtenštejni tady před staletími vybudovali odvodňovací kanály. My jsme je museli obnovit a dobudovat další se soustavou stavidel, ne abychom z lesa vodu odvedli, ale naopak pro jeho zavlažování a zadržování vody v oboře," řekl vedoucí lanžhotského polesí Jiří Švirga. Jan Bukovský z Ředitelství Správy vodní cesty záměr naopak hájí jako nutný pro rozvoj dopravní infrastruktury. Navíc platí stavební uzávěra pro možné pokračování vodní cesty v rámci projektu kanálu Dunaj-Odra-Labe. "Nevím o tom, že by to některé obci dělalo problémy," tvrdí Bukovský.
"Jak je to ve skutečnosti, uvidíte v listopadu, kdy bude hotová analýza územních plánů obcí. Pak budeme mít konkrétní výstup o tom, kolik bytů nejde kvůli zablokovaným pozemkům vystavět a kolik průmyslových zón na to doplatí," nesouhlasí Petr Dolejský z ministerstva životního prostředí.
Myšlenka propojení Dunaje, Odry a Labe jako prostředek pro dopravu nákladů je již několik staletí stará. Nyní jsou snahy myšlenku oživit a financovat ji z prostředků Evropské unie. Argumentem je nárůst tranzitní dopravy po silnicích. Přitom ale alternativa k silnici, kterou je železnice, je v útlumu mimo jiné pro nižší rychlost přepravy. Lodě jsou ještě pomalejší.

reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist