MF Dnes: O trase silnice na Moravu mohou rozhodnout volby
22.12.2005 | PARDUBICE | MF Dnes | Pavel Dosoudil |
Kudy nakonec povede diskutovaná silnice R35 z východních Čech na Moravu? Kolem Ústí nad Orlicí, jak si přejí politici, nebo jižní trasou, která se víc zamlouvá obcím a ekologům? Rozhodne se asi po volbách.
Pardubický kraj dál trvá na severní variantě trasy rychlostní silnice. Tamní krajští zastupitelé to odsouhlasili přes protesty občanských sdružení i nesouhlas ministerstva dopravy.
Hejtman naznačil, že severní variantu se možná podaří prosadit po volbách, ale že je ochoten jednat i o jižní trase. „Kdy se bude projednávat definitivní verze územního plánu, netroufám si odhadovat. Příští rok budou troje volby, proto musíme k tomuto kroku vybrat vhodný okamžik,“ uvedl pardubický hejtman Michal Rabas.
Pravá chvíle by mohla přijít asi v polovině roku. Vzhledem k volebním preferencím je šance, že se do vlády dostane ODS, jejíž zástupci jsou hlavními příznivci severní trasy. To by zřejmě změnilo odpor ministerstev dopravy a životního prostředí. Navíc si ODS před volbami do sněmovny nebude chtít pohněvat část voličů v Pardubickém kraji.
V návrhu územního plánu Pardubického kraje, který krajský úřad vystavil k připomínkám, vede sporný úsek silnice severně od Vysokého Mýta, mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou a dál nad Moravskou Třebovou. Odpůrci severní trasy by silnici raději viděli přibližně v trase dnešní spojnice s Moravou.
Jižní varianta je podle svých zastánců levnější, méně poškozuje krajinu a přírodu, její výstavba by byla rychlejší a mohla by postupovat po kratších etapách.
Ministr dopravy Milan Šimonovský již svolal první zasedání koordinačního výboru k výstavbě silnice R35. Podle hejtmana Rabase Pardubický kraj nechce bojkotovat záměry státu kudy vést dálnice a rychlostní komunikace, ale odmítá, aby to stát krajům nařizoval. Kompromisům se prý nebrání.
„Je to otázka dohody s krajskou samosprávou. Pokud by silnice měla vést jižně, musí být zajištěno i dopravní napojení severní části kraje. Modernizované nebo nové komunikace jsme této oblasti slíbili v programovémprohlášení krajské rady,“ řekl Rabas. Podle odpůrců severní trasy by tyto potíže mohly vyřešit přivaděče k České Třebové a Ústí nad Orlicí. Pokud se ministerstva a krajský úřad dohodnou na jižní variantě, bude se muset přepracovat územní plán, což může trvat i několik měsíců.
Kdyby Pardubický kraj trval na severní variantě, spor s ministerstvy by putoval do nejvyšších politických pater. „Podle zákona by zřejmě musela rozhodnout vláda,“ uvedl vedoucí oddělení územního plánování Pardubického kraje Bohumil Burdych.
reklama
Hejtman naznačil, že severní variantu se možná podaří prosadit po volbách, ale že je ochoten jednat i o jižní trase. „Kdy se bude projednávat definitivní verze územního plánu, netroufám si odhadovat. Příští rok budou troje volby, proto musíme k tomuto kroku vybrat vhodný okamžik,“ uvedl pardubický hejtman Michal Rabas.
Pravá chvíle by mohla přijít asi v polovině roku. Vzhledem k volebním preferencím je šance, že se do vlády dostane ODS, jejíž zástupci jsou hlavními příznivci severní trasy. To by zřejmě změnilo odpor ministerstev dopravy a životního prostředí. Navíc si ODS před volbami do sněmovny nebude chtít pohněvat část voličů v Pardubickém kraji.
V návrhu územního plánu Pardubického kraje, který krajský úřad vystavil k připomínkám, vede sporný úsek silnice severně od Vysokého Mýta, mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou a dál nad Moravskou Třebovou. Odpůrci severní trasy by silnici raději viděli přibližně v trase dnešní spojnice s Moravou.
Jižní varianta je podle svých zastánců levnější, méně poškozuje krajinu a přírodu, její výstavba by byla rychlejší a mohla by postupovat po kratších etapách.
Ministr dopravy Milan Šimonovský již svolal první zasedání koordinačního výboru k výstavbě silnice R35. Podle hejtmana Rabase Pardubický kraj nechce bojkotovat záměry státu kudy vést dálnice a rychlostní komunikace, ale odmítá, aby to stát krajům nařizoval. Kompromisům se prý nebrání.
„Je to otázka dohody s krajskou samosprávou. Pokud by silnice měla vést jižně, musí být zajištěno i dopravní napojení severní části kraje. Modernizované nebo nové komunikace jsme této oblasti slíbili v programovémprohlášení krajské rady,“ řekl Rabas. Podle odpůrců severní trasy by tyto potíže mohly vyřešit přivaděče k České Třebové a Ústí nad Orlicí. Pokud se ministerstva a krajský úřad dohodnou na jižní variantě, bude se muset přepracovat územní plán, což může trvat i několik měsíců.
Kdyby Pardubický kraj trval na severní variantě, spor s ministerstvy by putoval do nejvyšších politických pater. „Podle zákona by zřejmě musela rozhodnout vláda,“ uvedl vedoucí oddělení územního plánování Pardubického kraje Bohumil Burdych.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




