https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/obce-chteji-lanovku-z-rakouska-az-k-nove-peci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Obce chtějí lanovku z Rakouska až k Nové Peci

11.3.2006 | LIPENSKO | Právo | Pavel Orholz |
Obce na Lipensku a v rakouském i německém pohraničí se snaží prosadit vybudování tříkilometrové lanovky se sjezdovkou, která by přes vrch Hraničník propojila českou stranu s rakouským lyžařským areálem Hochficht.
 
Pro Lipensko by to znamenalo výrazné zvýšení turistického ruchu i nabídku nových pracovních míst. „Češi už nyní tvoří čtvrtinu návštěvníků rakouského zimního střediska. Většinou bydlí v obcích u lipenské vodní nádrže a musí tam denně cestovat desítky kilometrů přes hraniční přechod Zvonková. Takhle by to měli například z Horní Plané jen osm kilometrů k prvotřídním sjezdovkám,“ řekl novinářům v Českých Budějovicích starosta Horní Plané Jiří Hůlka (nez.).

Starosta, který je také zástupcem předsedy iniciátora projektu Mezinárodního infrastrukturálního spolku Bayer-Mühlviertel-Südböhmen, dále poznamenal, že zájem o lyžování potvrzuje i fungování Skiareálu na Kramolíně v Lipně nad Vltavou, kde je pro podnikatele už nyní zimní sezóna z hlediska turistického ruchu lepší než letní. Na Lipensku žije asi 17 tisíc lidí, přes zimu je tam až dvacetiprocentní nezaměstnanost a v létě nedostatek pracovních sil.

„Jsme na okraji republiky a nechceme, aby od nás lidé odcházeli. Chtěli bychom se proto stát takzvaně srdcem Evropy, a to by se nám mohlo podařit přes turistický ruch,“ vysvětlil Hůlka.

V případě, že by se lanovka se sjezdovkou postavily, byly by ještě delší než ty na rakouské straně. Lyžaři by vyjížděli lanovkou a z druhé strany by se mohli hned na rakouské straně napojit na další sjezdovky i lanovky až k německým hranicím. Celý obří areál by tak mohl čítat až dvacet kilometrů sjezdovek.

Projekt však, jako jiné obdobné, může znovu narazit na ochranáře přírody. Předpokládá totiž zásah do 18 hektarů území Národního parku Šumava, kde by se musel udělat koridor na trať sjezdovky. Pětina trasy vede první zónou národního parku, další části třetí zónou a uměle zalesňovanými holinami. „Počítáme i s kulatými stoly, kde celý projekt zástupcům šumavského parku do podrobností představíme a budeme o něm diskutovat. Spoléháme se i na podporu zástupců kraje,“ ozřejmil Hůlka.

Iniciátoři projektu také upozorňují, že při vybudování lanovky ubude vozidel, která jezdí přes hraniční přechody. „V zimě je to 150 až 200 aut denně, což za rok znamená úsporu asi miliónu kilometrů najetých v tomto území. Nejde jen o sezónní záležitost, lanovka by sloužila kpřepravě osob i v létě,“ sdělil předseda Mezinárodního infrastrukturálního spolku BayerMühlviertel-Südböhmen Walter Höllhuber. V tomto spolku je sdruženo 28 obcí tří sousedních zemí, z toho čtyři z Čech. Celkem mají 130 tisíc obyvatel.
reklama

 
Pavel Orholz

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist