Právo: Obce na Žatecku nechtějí autobusy místo vlaků
17.8.2007 | ŽATECKO | Právo | Karel Otcovský |
Záměr Ústeckého kraje zrušit od prosince osobní vlaky na několika tratích v regionu, vzbudil v dotčených obcích vlnu nevole. Lidem se nelíbí, že dosavadní vlaky budou nahrazeny autobusy. Ty mají do budoucna spojit například Žatec a Deštnici na trati Žatec–Praha.
„Jsme zásadně proti. Vlaky patří ke koloritu obce. Chceme-li na venkov dostat mladé lidi, musíme jim také něco nabídnout. Absencí vlakových spojů dojde v neposlední řadě k úpadku turismu,“ řekla Právu starostka Měcholup Doris Černíková. Podobný postoj zaujali rovněž představitelé sousedních Deštnice a Holedeče. Pod protestní peticí se v těchto obcích sešlo na pět stovek podpisů.
Hlavním důvodem uvažovaného kroku je podle Ústeckého kraje, který je objednavatelem autobusové a osobní vlakové dopravy, ekonomická stránka. Při ceně dopravního výkonu 51 korun na kilometr byla u osobních vlaků na trati Žatec–Deštnice roční ztráta vyčíslena na 6,2 miliónu korun. Mezi Žatcem a Deštnicí cestuje vlakem v průměru deset cestujících. „Tyto lidi dokážeme mnohem levněji odvézt autobusy,“ poznamenal vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jindřich Franěk s tím, že předpokládaná cena výkonu autobusu je 30 korun na jeden kilometr.
Starosty zlobí fakt, že s nimi záměr nikdo z kraje předem nekonzultoval. „O chystaných změnách jsme se dozvěděli vlastně náhodou. Ihned jsme iniciovali schůzku s představiteli kraje. Přijeli ale „jen“ úředníci. Kraj s námi nejedná jako s partnerem,“ podotkla Černíková. Osobní vlaky mezi Žatcem a Deštnicí mají nahradit dvě autobusové linky.
Podle autorů návrhu se proti vlakovým zvýší počet autobusových spojů a budou napojeny i obce, které neleží u železniční trati.
Požadavek obcí na zachování osobních vlaků na trati Žatec– Deštnice bude součástí materiálu k problematice železniční dopravy, o které bude na konci srpna rozhodovat rada Ústeckého kraje.
„Ta by měla rozhodnout s konečnou platností. Změny mohou učinit ještě zastupitelé na svém jednání na sklonku září,“ uvedla Naďa Kocábková z kanceláře hejtmana kraje.
reklama
Hlavním důvodem uvažovaného kroku je podle Ústeckého kraje, který je objednavatelem autobusové a osobní vlakové dopravy, ekonomická stránka. Při ceně dopravního výkonu 51 korun na kilometr byla u osobních vlaků na trati Žatec–Deštnice roční ztráta vyčíslena na 6,2 miliónu korun. Mezi Žatcem a Deštnicí cestuje vlakem v průměru deset cestujících. „Tyto lidi dokážeme mnohem levněji odvézt autobusy,“ poznamenal vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jindřich Franěk s tím, že předpokládaná cena výkonu autobusu je 30 korun na jeden kilometr.
Starosty zlobí fakt, že s nimi záměr nikdo z kraje předem nekonzultoval. „O chystaných změnách jsme se dozvěděli vlastně náhodou. Ihned jsme iniciovali schůzku s představiteli kraje. Přijeli ale „jen“ úředníci. Kraj s námi nejedná jako s partnerem,“ podotkla Černíková. Osobní vlaky mezi Žatcem a Deštnicí mají nahradit dvě autobusové linky.
Podle autorů návrhu se proti vlakovým zvýší počet autobusových spojů a budou napojeny i obce, které neleží u železniční trati.
Požadavek obcí na zachování osobních vlaků na trati Žatec– Deštnice bude součástí materiálu k problematice železniční dopravy, o které bude na konci srpna rozhodovat rada Ústeckého kraje.
„Ta by měla rozhodnout s konečnou platností. Změny mohou učinit ještě zastupitelé na svém jednání na sklonku září,“ uvedla Naďa Kocábková z kanceláře hejtmana kraje.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




