Právo: Obce poslaly protest ministrovi dopravy
13.4.2007 | FRÝDEK - MÍSTEK | Právo | Anna Bortlíčková |
Ministerstvo dopravy chce zavést dálniční známky i na rychlostních silnicích a dálnicích, na kterých se zatím neplatí. S časovým zpoplatněním komunikací R56 z Ostravy do Frýdku-Místku a R48 od Frýdku-Místku do Tošanovic ale nesouhlasí představitelé měst a obcí.
„Jedná se o krátké úseky, které nenavazují na dálniční síť. Jejich případné zpoplatnění bude mít za následek, že se osobní doprava přesune na silnice druhé a třetí třídy, což neúměrně zatíží přilehlé obce,“ řekl Právu poslanec a šéf sdružení obcí Region Beskydy Petr Rafaj (ČSSD).
„S poslancem Rafajem jsme připravili dopis adresovaný ministru Aleši Řebíčkovi (ODS) s důvody, pro které by nemělo v žádném případě dojít k časovému zpoplatnění R56 a R48,“ uvedl náměstek primátorky Frýdku-Místku Michal Pobucký (ČSSD). „V dopise, s nímž písemně vyjádřili souhlas primátoři a starostové čtrnácti měst a obcí od Ostravy až po Tošanovice, žádáme pro tyto komunikace udělení výjimky,“ řekl. Dopis byl Řebíčkovi odeslán ve středu.
Podle starostů místní lidé uvedené komunikace využívají především na cestu do práce a z práce a nekoupí si dálniční známky, když většinou jinou rychlostní silnici či dálnici nepoužívají. „Lidé bydlící na Morávce a v dalších obcích regionu využívají obchvat Dobré především na cestu do města a do práce a vzhledem ke zdejším výdělkům bude pro ně zavedení dálničních známek tak zásadní, že budou raději jezdit po silnicích nižší třídy přes vesnice. Tím pádem investice do obchvatu, za který jsme léta bojovali, úplně ztratí smysl. Už nyní se nás bolestně dotýká, že se po zpoplatnění R48 pro kamióny do vesnice ve značné míře vrátila kamiónová doprava,“ řekla Právu starostka Dobré Alice Tancerová (KDU-ČSL). Podle Rafaje mají všichni starostové, kteří dopis podepsali, obrovský strach, že se osobní doprava po zavedení dálničních známek z velké části přesune na silnice přes obce.
„Ve špičkách pak může docházet k dopravním kolapsům, místní silnice nižších tříd nemají ani vyhovující parametry. Nekompetentní a v důsledku nebezpečné rozhodnutí ministerstva by vrátilo život v těchto obcích do minulého století. A to hodně hluboko,“ tvrdí Rafaj. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka Právu řekl, že zpoplatnění zatím v celé ČR nepodléhá zhruba 140 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. „Je záměr, aby takové výjimky neexistovaly, chceme pokud možno všechno zpoplatnit. Pokud ale starostové předloží významné, pádné argumenty, nebudeme na tom trvat,“ sdělil.
„Oslovili jsme představitele samospráv, aby sdělili své argumenty, a vyhodnocujeme je. V tuto chvíli tedy nedokážu konkrétně říci, zda komunikace R56 a R48 budou zpoplatněny, či ne,“ dodal.
reklama
„S poslancem Rafajem jsme připravili dopis adresovaný ministru Aleši Řebíčkovi (ODS) s důvody, pro které by nemělo v žádném případě dojít k časovému zpoplatnění R56 a R48,“ uvedl náměstek primátorky Frýdku-Místku Michal Pobucký (ČSSD). „V dopise, s nímž písemně vyjádřili souhlas primátoři a starostové čtrnácti měst a obcí od Ostravy až po Tošanovice, žádáme pro tyto komunikace udělení výjimky,“ řekl. Dopis byl Řebíčkovi odeslán ve středu.
Podle starostů místní lidé uvedené komunikace využívají především na cestu do práce a z práce a nekoupí si dálniční známky, když většinou jinou rychlostní silnici či dálnici nepoužívají. „Lidé bydlící na Morávce a v dalších obcích regionu využívají obchvat Dobré především na cestu do města a do práce a vzhledem ke zdejším výdělkům bude pro ně zavedení dálničních známek tak zásadní, že budou raději jezdit po silnicích nižší třídy přes vesnice. Tím pádem investice do obchvatu, za který jsme léta bojovali, úplně ztratí smysl. Už nyní se nás bolestně dotýká, že se po zpoplatnění R48 pro kamióny do vesnice ve značné míře vrátila kamiónová doprava,“ řekla Právu starostka Dobré Alice Tancerová (KDU-ČSL). Podle Rafaje mají všichni starostové, kteří dopis podepsali, obrovský strach, že se osobní doprava po zavedení dálničních známek z velké části přesune na silnice přes obce.
„Ve špičkách pak může docházet k dopravním kolapsům, místní silnice nižších tříd nemají ani vyhovující parametry. Nekompetentní a v důsledku nebezpečné rozhodnutí ministerstva by vrátilo život v těchto obcích do minulého století. A to hodně hluboko,“ tvrdí Rafaj. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka Právu řekl, že zpoplatnění zatím v celé ČR nepodléhá zhruba 140 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. „Je záměr, aby takové výjimky neexistovaly, chceme pokud možno všechno zpoplatnit. Pokud ale starostové předloží významné, pádné argumenty, nebudeme na tom trvat,“ sdělil.
„Oslovili jsme představitele samospráv, aby sdělili své argumenty, a vyhodnocujeme je. V tuto chvíli tedy nedokážu konkrétně říci, zda komunikace R56 a R48 budou zpoplatněny, či ne,“ dodal.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




