https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/obce-pri-e-55-zazivaji-peklo-i-o-vikendu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Obce při E 55 zažívají peklo i o víkendu

6.10.2006 | DUBÍ | MF Dnes | Karel Otcovský |
Obyvatelé obcí ležících na E 55 jsou pobouření. Kamióny jim nyní otravují životy už i o víkendech. Skončila totiž výjimka, která zakazovala jízdu kamiónů po českých silnicích o prázdninách, v pátek večer, v sobotu dopoledne a v neděli.
 
„Frekvence tahačů na trase není sice v sobotu a v neděli taková jako ve všední dny, ale obyvatele města, kteří byli zvyklí na svůj klid, hluk motorů pochopitelně ruší a obtěžuje,“ připomíná negativní dopad víkendového návratu tahačů na silnice starostka Dubí na Teplicku Ilona Smítková.

Kamióny mohou od 1. září jezdit po celý rok i v neděli a ve svátky do 13 hodin. Do června přitom v neděli přes den nesměly jezdit vůbec. Zákaz v celém týdnu mají nyní jen v neděli od 13 do 22 hodin. Změny v době omezení jízdy kamiónů na českých silnicích přinesla novela silničního zákona, která začala platit od července. Ministerstvo dopravy se prý bude snažit provoz o víkendu opětovně zakázat v chystané novele zákona.

Do té doby budou muset obyvatelé Dubí, Teplic, Bystřan, Bořislavi a Velemína trpět stovky náklaďáků ve svých obcích i o víkendu. Přišli tak o jediné dny, kdy si mohli odpočinout od hluku a zápachu z výfuků tahačů.

Starosta Bořislavi na Teplicku přirovnává současnou situaci na E 55 k peklu. „Lidé jsou naštvaní. Na druhou stranu se už ale smířili s tím, že hluk kamiónů patří k životu v obci,“ říká Miroslav Hrubý.

Prodloužení doby, po kterou mohou nyní kamióny jezdit po českých dálnicích a silnicích během víkendu, způsobuje, že se Česko stává tranzitní zemí. Směřují sem totiž další vozidla, která by v jiných státech s tvrdším režimem víkendových zákazů byla odstavena. Zvyšuje se tak zátěž silnice a tím pádem riziko nehod, ke kterým dochází na E 55 už tak v hojné míře. Každá havárie kamiónu přitom s sebou přináší dopravní kolapsy. Tahače čekají v kilometrových kolonách často několik hodin. „Túrují přitom motory, čímž do ovzduší vypouštějí množství škodlivin, které musíme dýchat,“ připomíná Smítková.

Starostové obcí ležících na mezinárodní trase se shodují, že stávající nadměrnou dopravu na E 55 usměrní do přijatelných mezí až existence dálnice D 8. To ale bude ještě nějakou dobu trvat. „Vzhledem k blokování stavby dálnice přes České středohoří ze strany ekologických sdružení, nelze tento úsek dokončit dříve než za tři roky,“ uvedl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.
reklama

 
Karel Otcovský

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist