Právo: Obce se bojí, že je znovu zavalí proud aut
10.1.2007 | BRNO | Právo | Markéta Pudilová, Jan Chmelíček |
Lidem, kteří si chtějí zajet na nákup do obchodního centra Olympia, se jízda může prodražit. Hrozí totiž, že si budou muset i kvůli tomuto kousku cesty koupit dálniční známku.
Ministerstvo dopravy uvažuje o tom, že znovu zpoplatní některé dálniční úseky, které byly až dosud zadarmo. Týká se to například dálnice D 2, úseku D 1 z Brna po Kývalku, či R 52 po Rajhrad. Zaplatit za užívání dálnice by tak museli například všichni, kdo dojíždějí za prací z Rosic do Brna.
„To samozřejmě povede k tomu, že lidé nebudou těchto dálnic využívat a pojedou po silnici nižší třídy. To zatíží okolní obce,“ řekl Právu starosta Rosic Petr Klíma (ODS). To si moc dobře uvědomují představitelé obcí, kterých se to bezprostředně týká.
„Velice dlouho jsme bojovali o to, abychom prosadili výjimku z placení dálničních známek pro úsek KývalkaSlatina. Uplynul rok a zas je všechno jinak,“ uvedl starosta Bosonoh Miroslav Sojka (ČSSD), který se obává, že obci opět zavalí tisíce aut a kamionů.
V kuchyni se třese nádobí
Už nyní tudy denně projíždí 14 tisíc aut, pokud přestane platit výjimka, jejich počet se znásobí,“ podotkl Sojka, který se chce obrátit s žádostí o pomoc na jihomoravského hejtmana a poté i na poslance.
Kromě toho chce ještě usilovněji prosadit výstavbu obchvatu Bosonoh, který by se měl objevit v připravovaném územním plánu Brna. „Současná komunikace není na takové zatížení připravena, lidé si chodí stěžovat, že jim praská dům, v kuchyni se jim třese nádobí,“ dodal Sojka.
Zrušení výjimek by podle starostky Popůvek Jitky Poláškové (nezávislí) ovlivnilo i ekonomiku obce. „Stavějí se tady nové rodinné domky, pokud tudy ale budou jezdit kamiony, lidé sem nepůjdou,“ podotkla starostka.
Popůvky se potýkají s velkým dopravním zatížením už nyní. „Dálnice je téměř pořád uzavřena kvůli opravám a nehodám, představa, že přestane platit výjimka, je šílená,“ dodala Polášková.
Zděšená místostarostka
Zděšená je i místostarostka Modřic Hana Chybíková (KDU-ČSL). „Z obou stran nás svírá R 52 a D 2, které se zavedení poplatků týká. Všechna auta pak pojedou přes nás, tah vede například ulicí Benešovou, kde stojí škola,“ prohlásila Chybíková.
Podle ní by přes Modřice zřejmě jezdila i auta směřující do Olympie. „Když si představím, kolik bývá aut na parkovišti tohoto nákupního centra, jde mi mráz po zádech,“ podotkla Chybíková. Jak Právu dále řekla, vedení modřické radnice se obrátí na hejtmana, bude také protestovat na ministerstvu. „Když bude třeba, sepíšeme i petici,“ dodala.
Úlevu při placení dálničních poplatků slíbil v minulosti bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Podle něj je zrušení těchto úlev neuváženým krokem. „Tři roky jsme strávili zkoumáním toho, jak intenzivně projíždějí vozidla středem obcí a jak jsou tyto obce zatíženy. Tato práce nyní může přijít vniveč,“ řekl Právu Šimonovský s tím, že se za zachování výjimek přimluví u současného ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS).
„Zrušení výjimek ze zpoplatnění dálnic by byl krok namířený proti lidem a proti životnímu prostředí v celém Brně. Úseky osvobozené od zpoplatnění nelze posuzovat podle toho, zda bezprostředně procházejí zastavěným územím nebo takzvaně mezi poli. Vždy je třeba přihlížet k tomu, kde jsou příslušné dálniční křižovatky,“ komentoval v pondělí iniciativu ministra dopravy náměstek primátora města Brna Oliver Pospíšil (ČSSD).
Radní Josef Veselý (KDU-ČSL), který je předsedou dopravní komise Rady města Brna, vyjádřil přesvědčení, že se podaří zachovat dosavadní stav.
Podle něj Brno dlouhodobě s ministerstvem dopravy spolupracovalo na vytváření tzv. ochranné funkce komunikačních staveb vyššího řádu na území města s tím, že se dálnice osvobozené od poplatků stanou součástí jeho komunikačního systému.
„Novým prohlášením pana ministra nemohu rozumět. Obavy starostů městských částí jsou naprosto oprávněné,“ řekl Veselý.
reklama
„To samozřejmě povede k tomu, že lidé nebudou těchto dálnic využívat a pojedou po silnici nižší třídy. To zatíží okolní obce,“ řekl Právu starosta Rosic Petr Klíma (ODS). To si moc dobře uvědomují představitelé obcí, kterých se to bezprostředně týká.
„Velice dlouho jsme bojovali o to, abychom prosadili výjimku z placení dálničních známek pro úsek KývalkaSlatina. Uplynul rok a zas je všechno jinak,“ uvedl starosta Bosonoh Miroslav Sojka (ČSSD), který se obává, že obci opět zavalí tisíce aut a kamionů.
V kuchyni se třese nádobí
Už nyní tudy denně projíždí 14 tisíc aut, pokud přestane platit výjimka, jejich počet se znásobí,“ podotkl Sojka, který se chce obrátit s žádostí o pomoc na jihomoravského hejtmana a poté i na poslance.
Kromě toho chce ještě usilovněji prosadit výstavbu obchvatu Bosonoh, který by se měl objevit v připravovaném územním plánu Brna. „Současná komunikace není na takové zatížení připravena, lidé si chodí stěžovat, že jim praská dům, v kuchyni se jim třese nádobí,“ dodal Sojka.
Zrušení výjimek by podle starostky Popůvek Jitky Poláškové (nezávislí) ovlivnilo i ekonomiku obce. „Stavějí se tady nové rodinné domky, pokud tudy ale budou jezdit kamiony, lidé sem nepůjdou,“ podotkla starostka.
Popůvky se potýkají s velkým dopravním zatížením už nyní. „Dálnice je téměř pořád uzavřena kvůli opravám a nehodám, představa, že přestane platit výjimka, je šílená,“ dodala Polášková.
Zděšená místostarostka
Zděšená je i místostarostka Modřic Hana Chybíková (KDU-ČSL). „Z obou stran nás svírá R 52 a D 2, které se zavedení poplatků týká. Všechna auta pak pojedou přes nás, tah vede například ulicí Benešovou, kde stojí škola,“ prohlásila Chybíková.
Podle ní by přes Modřice zřejmě jezdila i auta směřující do Olympie. „Když si představím, kolik bývá aut na parkovišti tohoto nákupního centra, jde mi mráz po zádech,“ podotkla Chybíková. Jak Právu dále řekla, vedení modřické radnice se obrátí na hejtmana, bude také protestovat na ministerstvu. „Když bude třeba, sepíšeme i petici,“ dodala.
Úlevu při placení dálničních poplatků slíbil v minulosti bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Podle něj je zrušení těchto úlev neuváženým krokem. „Tři roky jsme strávili zkoumáním toho, jak intenzivně projíždějí vozidla středem obcí a jak jsou tyto obce zatíženy. Tato práce nyní může přijít vniveč,“ řekl Právu Šimonovský s tím, že se za zachování výjimek přimluví u současného ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS).
„Zrušení výjimek ze zpoplatnění dálnic by byl krok namířený proti lidem a proti životnímu prostředí v celém Brně. Úseky osvobozené od zpoplatnění nelze posuzovat podle toho, zda bezprostředně procházejí zastavěným územím nebo takzvaně mezi poli. Vždy je třeba přihlížet k tomu, kde jsou příslušné dálniční křižovatky,“ komentoval v pondělí iniciativu ministra dopravy náměstek primátora města Brna Oliver Pospíšil (ČSSD).
Radní Josef Veselý (KDU-ČSL), který je předsedou dopravní komise Rady města Brna, vyjádřil přesvědčení, že se podaří zachovat dosavadní stav.
Podle něj Brno dlouhodobě s ministerstvem dopravy spolupracovalo na vytváření tzv. ochranné funkce komunikačních staveb vyššího řádu na území města s tím, že se dálnice osvobozené od poplatků stanou součástí jeho komunikačního systému.
„Novým prohlášením pana ministra nemohu rozumět. Obavy starostů městských částí jsou naprosto oprávněné,“ řekl Veselý.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




