Právo: Obchvat se začne stavět, ale zatím jen první část
31.8.2004 | LYSÁ NAD LABEM | Právo | Jana Dolečková |
Středočeský kraj zahájí do dvou měsíců výstavbu první části obchvatu Lysé nad Labem. Silnice dlouhá osm set metrů přijde na 50 miliónů korun a dokončena by měla být do deseti měsíců.
Zbývající úseky za necelou půl miliardu korun by se pak mohly dokončit do pěti let. Na včerejší schůzce zástupců města a kraje o tom informoval hejtman Petr Bendl.
Ještě před dvěma týdny přitom kraj investici zvažoval. Dánská společnost Maersk Sealand, kvůli které se silnice měla stavět, totiž odstoupila od záměru postavit zde středoevropský přepravní terminál za zhruba miliardu korun. Obchvat města tak rázem ztratil na aktuálnosti. "Peníze na obchvat jsme prosazovali kvůli průmyslové zóně, která zde měla vzniknout. Pokud si ji lidé nepřejí, je pochopitelné, že zvažujeme využít je jinde," nechal se před časem slyšet hejtman.
Vedení města se s názorem kraje neztotožnilo a na nutnosti výstavby silnice trvalo. Lysou krátce nato oběhla i petice, podporu obchvatu vyjádřilo podpisem dva tisíce lidí.
"Obchvat Lysá potřebuje, za poslední tři roky se tu doprava nejméně zdvojnásobila. Jeho příprava nás navíc stála spoustu času a peněz," upozornil několikrát starosta města Václav Houštecký.
Kraj si ale podle hejtmana Bendla nebude moci dovolit zaplatit celý obchvat najednou. "Z rozpočtu kraje toho nejsme schopni," připustil. Stavbu bude podle jeho slov nutné rozdělit do více etap, než bylo původně plánováno. Silnice by tak mohla být kompletně dokončena někdy v roce 2010.
Nejschůdnější variantou se v tuto chvíli jeví dokončení první části obchvatu s tím, že by následovala výstavba zhruba 1,5 kilometru dlouhého úseku k Poděbradově ulici.
"I tato nedokončená podoba obchvatu by městu významně pomohla snížit dopravní zátěž v centru i městské části Litol," uvedl starosta Lysé nad Labem Václav Houštecký. Silnice by totiž odvedla kamiónovou dopravu z průmyslové zóny mimo centrum města.
"Tak to jsme rádi. Myslím, že lidem v centru se uleví. Nás se to sice tolik netýká, ale vím, o čem je řeč. Nedá se tam přejít silnice," reagovala na výsledek jednání obyvatelka Lysé Lenka Pažoutová.
Radnice obchvat připravuje už deset let. Projekt od samého začátku naráží na odpor soukromých vlastníků pozemků i ekologických aktivistů z občanského sdružení Lysin. Podle zástupců města i kraje se tak výstavba zbytečně protahuje a prodražuje.
reklama
Ještě před dvěma týdny přitom kraj investici zvažoval. Dánská společnost Maersk Sealand, kvůli které se silnice měla stavět, totiž odstoupila od záměru postavit zde středoevropský přepravní terminál za zhruba miliardu korun. Obchvat města tak rázem ztratil na aktuálnosti. "Peníze na obchvat jsme prosazovali kvůli průmyslové zóně, která zde měla vzniknout. Pokud si ji lidé nepřejí, je pochopitelné, že zvažujeme využít je jinde," nechal se před časem slyšet hejtman.
Vedení města se s názorem kraje neztotožnilo a na nutnosti výstavby silnice trvalo. Lysou krátce nato oběhla i petice, podporu obchvatu vyjádřilo podpisem dva tisíce lidí.
"Obchvat Lysá potřebuje, za poslední tři roky se tu doprava nejméně zdvojnásobila. Jeho příprava nás navíc stála spoustu času a peněz," upozornil několikrát starosta města Václav Houštecký.
Kraj si ale podle hejtmana Bendla nebude moci dovolit zaplatit celý obchvat najednou. "Z rozpočtu kraje toho nejsme schopni," připustil. Stavbu bude podle jeho slov nutné rozdělit do více etap, než bylo původně plánováno. Silnice by tak mohla být kompletně dokončena někdy v roce 2010.
Nejschůdnější variantou se v tuto chvíli jeví dokončení první části obchvatu s tím, že by následovala výstavba zhruba 1,5 kilometru dlouhého úseku k Poděbradově ulici.
"I tato nedokončená podoba obchvatu by městu významně pomohla snížit dopravní zátěž v centru i městské části Litol," uvedl starosta Lysé nad Labem Václav Houštecký. Silnice by totiž odvedla kamiónovou dopravu z průmyslové zóny mimo centrum města.
"Tak to jsme rádi. Myslím, že lidem v centru se uleví. Nás se to sice tolik netýká, ale vím, o čem je řeč. Nedá se tam přejít silnice," reagovala na výsledek jednání obyvatelka Lysé Lenka Pažoutová.
Radnice obchvat připravuje už deset let. Projekt od samého začátku naráží na odpor soukromých vlastníků pozemků i ekologických aktivistů z občanského sdružení Lysin. Podle zástupců města i kraje se tak výstavba zbytečně protahuje a prodražuje.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




