MF Dnes: Obchvaty potřebuje stále více měst v kraji
28.11.2008 | KARVINÁ | MF Dnes | Darek Štalmach |
Obchvat Jablunkova, jenž byl včera slavnostně uveden do provozu, sice ulehčí život téměř deseti tisícům obyvatelům Jablunkova a Návsí, kteří se tak zbaví tisíců automobilů projíždějících v bezprostřední blízkosti jejich domů, avšak další tisíce lidí na podobný okamžik stále čekají.
Obchvaty měst a obcí v Moravskoslezském kraji jsou totiž jedním z nejpalčivějších problémů regionu. Města jako například Karviná, Opava, nebo Frýdek-Místek totiž doplácí na plánování silniční sítě z dob komunismu, kdy tehdejší neomezení vládci kraje i republiky bezohledně plánovali namísto obchvatů měst jejich průtahy. A to i za cenu zničení historických center měst.
Devatenáct let po revoluci se toho příliš nezměnilo, obchvaty měst nebyly vybudovány prakticky nikde, po mohutných protestech se ulevilo alespoň obyvatelům Dobré a následně i obcí okolo silnice R48, která byla zprovozněna v minulém roce. Nezadržitelný růst dopravy na silnicích v kraji ale přidává vrásky starostům a primátorům na mnoha místech v regionu i nadále.
„Stát i kraj při plánování výstavby a modernizace silnic v souvislosti s příchodem společnosti Hyundai do Nošovic zapomněly na to, že se doprava zvýší i mimo silnice, které vedou bezprostředně do Hyundaie,“ řekl karvinský primátor Tomáš Hanzel. „V současnosti je vidět, že se v Karviné situace v poslední době rapidně zhoršuje,“ dodal karvinský primátor.
Silnice se ale nestaví ani v místech, kde se se zvýšením dopravy počítalo. „Zahájení výstavby obchvatu Mošnova je posunuto na rok 2012,“ stěžuje si starosta Mošnova Roman Máca. „Pozemky jsou vykoupeny, jde jen o peníze, ve fondu dopravní infrastruktury ale nejsou. Přitom se tady úspěšně rozvíjí průmyslová zóna, která si vyžaduje velkou dopravní obslužnost a kamiony do ní přijíždějí přes vesnici,“ uvedl starosta.
Na obchvat čeká i šedesát tisíc obyvatel Frýdku-Místku. Jeho výstavba je o několik let opožděna, jak vinou chybujících úředníků, tak kvůli odporu ekologických aktivistů. Výstavba obchvatu by měla, pokud vše půjde podle plánu, začít v polovině příštího roku.
reklama
Devatenáct let po revoluci se toho příliš nezměnilo, obchvaty měst nebyly vybudovány prakticky nikde, po mohutných protestech se ulevilo alespoň obyvatelům Dobré a následně i obcí okolo silnice R48, která byla zprovozněna v minulém roce. Nezadržitelný růst dopravy na silnicích v kraji ale přidává vrásky starostům a primátorům na mnoha místech v regionu i nadále.
„Stát i kraj při plánování výstavby a modernizace silnic v souvislosti s příchodem společnosti Hyundai do Nošovic zapomněly na to, že se doprava zvýší i mimo silnice, které vedou bezprostředně do Hyundaie,“ řekl karvinský primátor Tomáš Hanzel. „V současnosti je vidět, že se v Karviné situace v poslední době rapidně zhoršuje,“ dodal karvinský primátor.
Silnice se ale nestaví ani v místech, kde se se zvýšením dopravy počítalo. „Zahájení výstavby obchvatu Mošnova je posunuto na rok 2012,“ stěžuje si starosta Mošnova Roman Máca. „Pozemky jsou vykoupeny, jde jen o peníze, ve fondu dopravní infrastruktury ale nejsou. Přitom se tady úspěšně rozvíjí průmyslová zóna, která si vyžaduje velkou dopravní obslužnost a kamiony do ní přijíždějí přes vesnici,“ uvedl starosta.
Na obchvat čeká i šedesát tisíc obyvatel Frýdku-Místku. Jeho výstavba je o několik let opožděna, jak vinou chybujících úředníků, tak kvůli odporu ekologických aktivistů. Výstavba obchvatu by měla, pokud vše půjde podle plánu, začít v polovině příštího roku.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




