https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/obri-prekladiste-aut-ma-prvni-odpurce
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Obří překladiště aut má první odpůrce

19.10.2004 | KOLÍN | MF Dnes | Vojtěch Blažek |
První protesty obyvatel přinášejí plány na vybudování obřího překladiště automobilů v Ratboři nedaleko Kolína.
 
Obyvatelé vesnice Kbel sepisují v těchto dnech petici proti stavbě překladiště. Bojí se totiž hluku, zplodin i ztráty vody ve studních.

"Terminál by měl být od nás asi sedm set metrů, takže se lidé bojí negativních dopadů," řekl včera starosta Kbelu Karel Vedral.

"Nikdo z obce, koho znám, tady překladiště nechce," potvrdila žena z Kbelu, která si nepřála zveřejnit jméno, ale která už podepsala protestní petici.

Investice se vůbec nelíbí ani radnici v Kolíně, naopak v Ratboři ji vítají - pomůže prý oživit obec.

Logistické centrum chce v Ratboři postavit přepravní firma Litra z Mnichova Hradiště. Má mít rozlohu téměř 40 hektarů a kapacitu pro deset tisíc automobilů. Podle dostupných informací bude sloužit jako překladiště pro vozy značky Toyota, které se odtud mají vozit do části Evropy.

Několik týdnů poté, co zástupci firmy ve Kbelu svoje plány představili, už ale lidé podepisují nesouhlasnou petici. Nelíbí se jim například, že překladiště má zabrat obrovskou plochu polí s velmi kvalitní půdou, mimo to se také strachují o své studně. "Ze čtyřicetihektarové vybetonované plochy bude voda odtékat a nedostane se do podzemních pramenů," dodal starosta Vedral.

Lidé se obávají i hluku: každou hodinu mají z terminálu odjet zhruba dva až tři kamiony naložené automobily a denně pak dva vlaky.

Zato v Ratboři je vedení obce pro to, aby Litra svůj terminál postavila. Překladiště by dalo práci až dvěma stům lidí, což se zdejším zastupitelům zamlouvá. Od terminálu si například slibují, že posílí dopravu na železniční trati do Ledečka, a obec se tak vyhne hrozbě, že České dráhy kvůli v Ratboři zruší málo využívanou zastávku.

"Už dříve tady byly náznaky, že dráha zastávku vezme," řekl starosta Zdeněk Bydžovský. Do Ratboře by se podle něj mohli také přistěhovat noví obyvatelé, což by možná pomohlo otevřít školu, kterou musela obec nedávno zavřít kvůli nedostatku dětí.
Naopak radní v Kolíně mají jasno: překladiště v Ratboři nechtějí, protože do areálu i opačným směrem mají totiž denně proudit až desítky kamionů. Neměly by sice jezdit přes samotné centrum města, i tak ale by podle radních vyhrotily už tak kritickou dopravní situaci.

Ta se má zhoršit příští rok, kdy začne vyrábět automobilka TPCA v Ovčárech, kam bude po silnici od Kutné Hory každý den směřovat zhruba 140 kamionů naložených součástkami. Podle radních by měla firma svůj terminál vybudovat raději v průmyslové zóně v Ovčárech, kde zbývá 98 volných hektarů.

Jednatel Litry Pavel Kučera ale včera pro ČTK uvedl, že se firma o tyto pozemky zajímala už před dvěma lety, ovšem tehdejší vedení města ji odmítlo, že jsou určeny pouze pro subdodavatele automobilky TPCA.

O investici se začal zajímat také Středočeský kraj, který chce, aby odborníci přezkoumali, jaký vliv by měl terminál na životní prostředí.

Kolínská radnice se chce navíc se zástupci Litry koncem týdne sejít a sdělit jim své výhrady.

***

Obří sklad automobilů u Kolína

* Sklad u Ratboře ležící asi osm kilometrů od Kolína má mít kapacitu deset tisíc vozů
* Automobily sem bude denně dopravovat sedmdesát kamionů
* Bude sloužit pro automobilku Toyota
* Rozkládat se má na osmatřiceti hektarech u obce Ratboř


reklama

 
Vojtěch Blažek

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist