Právo: Obyvatelé Spořilova: „Nechceme tu víc aut!“
6.3.2007 | PRAHA | Právo | Hynek Paštěka |
Plánovaná rekonstrukce spořilovské Hlavní ulice se po protestech místních občanů odkládá. Nelíbí se jim, že by úprava ulice vedla pouze ke zhoustnutí provozu.
Radnice Prahy 4 chce vypracovat řešení dopravní situace na celém Spořilově.
Ze spořilovské Hlavní ulice se má stát dálniční přivaděč. Tvrdí to místní obyvatelé, kteří jsou nespokojeni s nárůstem dopravy na kdysi poklidné ulici.
„Když je zácpa na Jižní spojce nebo na dálnici D1, řidiči si zkracují cestu přes nás. Nemáme nic proti místní dopravě, ale nechceme aby po Hlavní ulici jezdily tisíce aut denně. Máme tu školu a je otázkou času, kdy dojde k nějakému neštěstí,“ uvedla pro Právo mluvčí petičního výboru Jana Ledvinová. S tím však nesouhlasí starosta Prahy 4 Pavel Horálek (ODS): „Hlavní ulice je široká jeden a půl pruhu. Součástí projektu její rekonstrukce nikdy nebylo žádné rozšíření na dva nebo čtyři pruhy a více aut tudy jezdit nemůže.“ Nespokojení občané nicméně sepsali petici, ve které žádají mimo jiné zastavení rekonstrukce ulice, snížení rychlosti a instalaci bezpečnostních prvků tak, aby se řidičům nevyplatilo přes Spořilov jezdit.
„Žiji tu už léta, ale za poslední dobu se tu prostředí zhoršilo strašně. Tohle bývala klidná zahradní čtvrť, ale teď tu auta slyšíme čtyřiadvacet hodin denně. A když se to ucpe, nedá se skoro vyjít na ulici,“ řekl Právu místní občan Josef Sviták.
Jednají s radnicí
Petici podepsalo přes 1600 lidí a přiměli tak ÚMČ Prahy 4 k jednání. „Na prvním setkání radnice Prahy 4 deklarovala ústy místostarosty Pražáka úmysl upravit Hlavní ulici jako obytnou třídu. Máme i podepsaný zápis, který vše dokazuje. Na jednání, které proběhlo o čtrnáct dní později, se však k tomuto úmyslu radnice nehlásila,“ zlobí se Ledvinová.
Obě strany se nicméně dohodly, že stavební řízení k úpravě ulice bude zastaveno a radnice Prahy 4 nechá vypracovat studii k řešení dopravní situace na celém Spořilově. Na jejím zadání budou spolupracovat i zástupci občanů, kteří petici podepsali.
„Výsledky vypracované odbornou firmou poté petičnímu výboru předloženy a doufám, že dopějeme k nějakému řešení,“ vysvětlil Horálek. Pro Ledvinovou je však zastavení stavebního řízení jen prvním vítězným krokem, konečným cílem je výrazné omezení dopravy v Hlavní ulici. Situaci sleduje i senátor za Prahu 4 Tomáš Töpfer:
„Jednání jsem se zúčastnil a nadále mne informují obě strany. Měly by najít kompromis přijatelný pro všechny, jsem v tomto ohledu mírný optimista,“ uvedl pro Právo.
reklama
Ze spořilovské Hlavní ulice se má stát dálniční přivaděč. Tvrdí to místní obyvatelé, kteří jsou nespokojeni s nárůstem dopravy na kdysi poklidné ulici.
„Když je zácpa na Jižní spojce nebo na dálnici D1, řidiči si zkracují cestu přes nás. Nemáme nic proti místní dopravě, ale nechceme aby po Hlavní ulici jezdily tisíce aut denně. Máme tu školu a je otázkou času, kdy dojde k nějakému neštěstí,“ uvedla pro Právo mluvčí petičního výboru Jana Ledvinová. S tím však nesouhlasí starosta Prahy 4 Pavel Horálek (ODS): „Hlavní ulice je široká jeden a půl pruhu. Součástí projektu její rekonstrukce nikdy nebylo žádné rozšíření na dva nebo čtyři pruhy a více aut tudy jezdit nemůže.“ Nespokojení občané nicméně sepsali petici, ve které žádají mimo jiné zastavení rekonstrukce ulice, snížení rychlosti a instalaci bezpečnostních prvků tak, aby se řidičům nevyplatilo přes Spořilov jezdit.
„Žiji tu už léta, ale za poslední dobu se tu prostředí zhoršilo strašně. Tohle bývala klidná zahradní čtvrť, ale teď tu auta slyšíme čtyřiadvacet hodin denně. A když se to ucpe, nedá se skoro vyjít na ulici,“ řekl Právu místní občan Josef Sviták.
Jednají s radnicí
Petici podepsalo přes 1600 lidí a přiměli tak ÚMČ Prahy 4 k jednání. „Na prvním setkání radnice Prahy 4 deklarovala ústy místostarosty Pražáka úmysl upravit Hlavní ulici jako obytnou třídu. Máme i podepsaný zápis, který vše dokazuje. Na jednání, které proběhlo o čtrnáct dní později, se však k tomuto úmyslu radnice nehlásila,“ zlobí se Ledvinová.
Obě strany se nicméně dohodly, že stavební řízení k úpravě ulice bude zastaveno a radnice Prahy 4 nechá vypracovat studii k řešení dopravní situace na celém Spořilově. Na jejím zadání budou spolupracovat i zástupci občanů, kteří petici podepsali.
„Výsledky vypracované odbornou firmou poté petičnímu výboru předloženy a doufám, že dopějeme k nějakému řešení,“ vysvětlil Horálek. Pro Ledvinovou je však zastavení stavebního řízení jen prvním vítězným krokem, konečným cílem je výrazné omezení dopravy v Hlavní ulici. Situaci sleduje i senátor za Prahu 4 Tomáš Töpfer:
„Jednání jsem se zúčastnil a nadále mne informují obě strany. Měly by najít kompromis přijatelný pro všechny, jsem v tomto ohledu mírný optimista,“ uvedl pro Právo.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




