https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/obyvatele-vsetina-volaji-po-oploceni-trati-kde-kazdorocne-umiraji-lide
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ižurnál: Obyvatelé Vsetína volají po oplocení trati, kde každoročně umírají lidé

6.5.2011 | VSETÍN | Ižurnál | Michaela Vetešková |
Víc než deset let lidé ve Vsetíně hlasitě žádají, aby rušná železniční trať v centru města byla oplocena. Sepisují petice a pořádají schůzky s městem. Každý rok tu na nechráněném kolejišti někdo zemře. Pod koly vlaku tady končí i malé děti, které si hrají na hřišti jen pár metrů od trati. Pro jejich rodiče je toto místo zlým snem. Radnice města ale nápravu stále jen slibuje.
 
Nechráněným kolejím mezi vsetínskými sídlišti Rybníky a Trávníky se říká ‚kolejiště smrti‘. „Až nesmyslně dlouho čekáme na to, než projede vlak. Stalo se tady opravdu i hodně neštěstí,“ říká Jolana, která má dům pár kroků od kolejiště.

Úsek měří asi dvě stě metrů a lidé se přes něj dostanou buď temným a špinavým podchodem anebo přes přechod se semafory. Jenomže tyhle cesty volí málokdo. „Vidím spoustu lidí, celých rodin, jak chodí opravdu i přes spuštěné závory. Chodí přes koleje,“ popisuje Jolana. Každým rokem tady vlak zabije dva lidi, v lednu tu zemřel muž, když si přes koleje zkracoval cestu.

„Pokud možno, tak tam nechodíme. Ti, co tam bydlí, to mají blbé,“ uvádí žena s dvěma dětmi a dodává, že tomuto místu se raději vyhýbá. Pod vlak tu vběhly také malé děti. Hrály si na hřišti, ani to od rychle jedoucího vlaku neodděluje žádná zábrana.

„Je to u kolejí. Tam také není žádný plot. Prostě tam děti nemůžou bez dozoru normálně vůbec být. Lavičky tam jsou a hned za zády vám jezdí vlaky,“ říká asi šedesátiletá Jindrou Vrzalová, se kterou se dávám do řeči u blikajících světel. Na přejezd vlaku čekáme skoro pět minut.

„Já se pak nedivím, že jsou lidé netrpěliví a že jdou a riskují to nebezpečí, že vlak nakonec pojede,“ poznamenává. Vsetínská policie už České dráhy žádala, aby interval zkrátily, ale zatím marně. „pravidelně provádíme bezpečnostní akce. Dohlížíme na to, zda lidé využívají blízkého podchodu, nebo jestli riskují a přebíhají kolejiště v místě, kde je to zakázáno,“ potvrzuje její mluvčí Lenka Javorková.

„Úplně ideální by bylo, kdyby tam byla nějaká protihluková stěna. Že by to nelákalo, aby kolejiště lidé v místech, kde je to zakázáno, přebíhali,“ říká Javorková. Žádný zákon ale nenařizuje Správě železniční dopravní cesty, aby kolejiště zabezpečovala, uvádí za organizaci Pavel Halla: „A to z toho důvodu, že v případě mimořádné události by byl zase ztížený zásah integrovaného záchranného sboru.“

Opticky zahradit prostor

Správa železniční dopravní cesty nechce budovat protihlukové stěny, ale nízkým plotům se nebrání. „Ze strany města se samozřejmě nebráníme jakýmkoli návrhům, jak třeba jen opticky zahradit tento prostor. Je třeba si ale uvědomit, že je to záležitost, kterou v žádném případě nemůže financovat provozovatel dráhy,“ podotýká Halla.

A tak míříme opět do Vsetína. Mluvčí města Marie Šídlová slibuje změnu. Dobrých deset let neřešený problém chtějí radní začít řešit nejdříve za rok. A to ve spolupráci s majiteli pozemků - Českými drahami. „Město chystá revitalizace přilehlého parku. Součástí projektu mají být i nějaké zábrany. V příštím roce by město chtělo požádat o dotaci. Mohlo by začít výběrové řízení. Předpokládáme realizaci v roce 2012 nebo 2013,“ upřesňuje Šídlová.

Než městský úřad sežene peníze na stavbu bariér, vyřídí povolení a uzavře dohodu s vlastníky pozemku, na ‚kolejišti smrti‘ možná přibudou další oběti.
reklama

 
Michaela Vetešková

| Ižurnál

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist