https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/ochranci-se-prou-o-vlecku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Ochránci se přou o vlečku

23.4.2008 | NOŠOVICE | MF Dnes | Darek Štalmach |
Podle plánu společnosti Hyundai by měla být mezi jejím závodem v Nošovicích a železniční tratí Frýdek-Mýstek vybudována železniční vlečka. Podle hnutí Beskydčan však společnosti Hyundai k výstavbě chybí posouzení EIA. Pokud ale vlečka vybudována nebude, zvýší se v lokalitě počet projíždějících kamionů.
 
Kvůli sporům mezi krajským úřadem a ochránci přírody hrozí, že po spuštění výroby v nošovické automobilce zaplní silnice v okolí Frýdku-Místku podstatně více automobilů, než se při plánování závodu počítalo. Společnosti Hyundai totiž hrozí, že po spuštění výroby nebude moci odvážet automobily vyrobené v továrně po železnici. Pokud nebude vlečka postavena, bude muset automobilka odvážet své výrobky po silnici. A s tím se při plánování závodu nepočítalo.

Kamionů by mohlo být víc „Společnost Hyundai nemá s výstavbou železniční vlečky nic společného, vybudování dopravní infrastruktury, včetně zkapacitnění trati je jedním ze závazků státu ve smlouvě s naší společností a také jedním z důvodů, které nás vedly právě k volbě Nošovic,“ vysvětluje mluvčí společnosti Hyundai Petr Vaněk.

„Pokud nebude vlečka postavena do zahájení sériové výroby, budeme muset odvážet automobily po silnici a stejným způsobem přivážet i svitkový plech na karoserie, s čímž se při odhadech dopravních nároků automobilky nepočítalo,“ odpovídá Petr Vaněk na otázku, zda by absence železniční vlečky neznamenala vyšší počet kamionů na silnicích.

Proti výstavbě železniční vlečky, spojující automobilku s nedalekou železniční tratí mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem se totiž odvolalo hnutí Beskydčan, podle kterého chybí připravované výstavbě vlečky posouzení o vlivu stavby na životní prostředí.

„Stavební úřad v Dobré vydal územní rozhodnutí ke stavbě železniční vlečky pro napojení průmyslové zóny Nošovice na železniční trať Frýdek-Místek - Český Těšín. Stavební povolení pro tutéž stavbu následně vydal Drážní úřad Olomouc,“ vysvětluje Leo Košťál z občanského sdružení Beskydčan. „Obě tato rozhodnutí jsme napadli pro podezření z nezákonnosti, protože úředníci při schvalování stavby nenechali zpracovat posouzení jejího vlivu na životní prostředí. Cílem těchto kroků není zabránění zásobování průmyslové zóny po železnici, nýbrž ochrana zdraví a pohoda venkovského bydlení občanů žijících podél tratě. Na ty kraj při prosazování svých plánů pozapomněl,“ dodává Leo Košťál.

Podle zástupců krajského úřadu je ale vše při přípravě výstavby železniční vlečky v pořádku.

„Stavba byla posouzena a obsažena již v rámci posouzení vlivu stavby automobilky na životní prostředí a z toho důvodu nebylo potřebné znovu vypracovat posouzení vlivu této stavby na životní prostředí,“ vysvětluje důvody, proč nebylo na železniční vlečku zadáno samostatné posuzování, mluvčí krajského úřadu Barbara Odstrčilíková.

S tímto tvrzením ale Leo Košťál nesouhlasí. „To, že byla vlečka posuzována již v rámci zóny, je nesmysl, EIA vypracovaná na automobilku se vlečky netýká, její vliv na životní prostředí tam není posuzován,“ přibližuje názor ochránců přírody Leo Košťál.

„O vlečce se ve zmiňovaném posouzení sice píše, ale ne ve smyslu posouzení jejího vlivu na životní prostředí. My nechceme odříznout spojení automobilky Hyundai od železničního spojení, chceme jen, aby byly posouzeny všechny možnosti jejího vlivu a následně i vlivu na lidi žijící v okolí trati na Český Těšín,“ říká Leo Košťál.
reklama

 
Darek Štalmach

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist