https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/odbornici-obchvat-nachoda-prirode-neuskodi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Odborníci: Obchvat Náchoda přírodě neuškodí

23.11.2006 | NÁCHOD | MF Dnes | Štěpánka Tůmová |
Podle odborníků na životní prostředí stavbě silničního obchvatu Náchoda v cestě nic nestojí. Provoz na nové komunikaci prý splní hlukové i emisní limity, neutrpí minerální prameny, cesta se nedotkne ohrožených živočichů ani rostlin.
 
Ze dvou navržených variant vybrali jako šetrnější tu, která už je zanesena v územním plánu velkého územního celku Trutnovsko - Náchodsko. Na včerejším veřejném setkání v Náchodě, na kterém se projednával posudek na dokumentaci o hodnocení vlivů na životní prostředí, se sešli příznivci i odpůrci stavby.

„Žádné zákonné překážky, které by bránily realizaci obou variant, nejsou. Doporučuji trasu podle územního plánu. K tomu jsme navrhli čtyřicet opatření, která řeší detaily na trase,“ uvedl zpracovatel posudku Petr Anděl.

Náchodští věří, že silniční obchvat odvede tranzitní dopravu na hraniční přechod do Polska a městu se tím uleví. „Podporujeme stavbu obchvatu v co nejkratší době,“ řekla náchodská místostarostka a iniciátorka nedávné petice za stavbu obchvatu Pavla Maršíková.

V některých malých obcích okolo Náchoda, kudy silnice povede, už pro obchvat tolik nehorují. Ve Vysokově si stěžují na posouvání trasy obchvatu i na to, že autoři dokumentace označují část obce za chatovou oblast.

Ve Vysokově se kvůli stavební uzávěře nemohou opravovat některé domy a plánovaná komunikace komplikuje místním radním územní plánování.

Starostové Kramolny i Dolní Radechové souhlasí, že obchvat povede původní trasou. „Jsem spokojen. Pro nás je hlavní, že se bude prosazovat původní varianta, kdy silnice vede dál od obce. Proti té druhé protestovali zastupitelé i občané. Osobně ale o nutnosti obchvatu přesvědčen nejsem, snad později,“ řekl starosta Dolní Radechové Jan Michel.

Proti obchvatu protestují lidé, kolem jejichž domů nová silnice povede. Někomu hrozí vystěhování, jiní se bojí zplodin z tisíců kamionů. „V Dolní Radechové žiju pětašedesát let. Už teď se tam nedá dýchat ani otevřít okna, a to máme plynofikaci. Lidé si tam staví nové rodinné domky, ale po dokončení obchvatu to bude úplně zabité,“ míní Milena Ullwerová a dodává: „Nechceme škodit Náchodu, ale myslíme si, že lepším řešením by bylo dokončení dálnice a rychlostní silnice do Královce a některé úpravy přímo v Náchodě.“

Nejdražší obchvat v kraji

Plánovaný obchvat Náchoda měří necelých sedm kilometrů a svými náklady bude patřit k nejdražším v kraji -měl by stát zhruba 1,75 miliardy korun. Povede členitým terénem od Vysokova, přes Kramolnu, Dolní Radechovou, Babí do Bělovse, na trase by mělo být několik mostů i tunel. Součástí stavby je i tříkilometrová přeložka silnice na Červený Kostelec.

Stavět se ale hned tak nezačne. Podle hradeckého Ředitelství silnic a dálnic se bude v příštím roce pracovat na dokumentaci pro územní rozhodnutí, tu bude třeba projednat a oslovit čtyři sta až pět set vlastníků pozemků na trase. Územní rozhodnutí by úřady mohly vydat nejdříve v roce 2009.

Někteří lidé si myslí, že víc než obchvat by Náchodu prospěly menší změny v dopravě. Teprve po urychlené dostavbě dálnice a rychlostní silnice na hraniční přechod v Královci by se mělo vyhodnotit, jak velkou zátěží budou pro město kamiony.

„Situace v Náchodě je ovšem taková, že se stavbou nelze čekat. Chceme ji připravit, ale pokud by se příprava dálnice a rychlostní silnice do Královce urychlila, můžeme stavbu obchvatu ještě přehodnotit,“ řekla Hana Jarolímová z Ředitelství silnic a dálnic v Hradci Králové.
reklama

 
Štěpánka Tůmová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist