MF Dnes: Odpor proti dálnici sílí
22.3.2010 | ŽELEZNÝ BROD | MF Dnes | Jaroslav Hoření |
Proti každé variantě silnice R 35 existují petice. Nyní odmítli superseverní trasu v Železném Brodě.
Odpor proti rychlostní silnici R 35 se stupňuje. Ke každé ze tří možných variant existují protestní petice. K silnici se většinou odmítavě vyjadřují i obecní zastupitelstva. Naposledy v Železném Brodě, kde nesouhlasí s novou superseverní trasou.
„Připadá mi, že touto trasou chtějí Železný Brod za něco potrestat. Sami autoři studie přiznávají, že tato varianta má kolem Železného Brodu slabiny. Podle mě to je neuvěřitelná zrůdnost a musíme se k tomu vyjádřit,“ uvedl na železnobrodském zastupitelstvu starosta Václav Horáček k zatím poslední variantě rychlostní silnice R 35, kterou si nechalo vypracovat ministerstvo životního prostředí.
Nová varianta sice přináší proti původní značné - zhruba třetinové úspory při výstavbě, ale má větší sklony silnic, které by kvůli tomu místy musely být šestiproudé. Silnice má tak jako původní trasa vést přes Železnobrodsko, Semilsko a Lomnicko. Semily i Lomnice již zamítli jakoukoliv podobu R 35 na svém území. „Proti severní variantě silnice existuje hlasité hnutí, je tam spousta křiklounů a tlačenek. Je na čase, abychom začali křičet i my,“ říká zastupitel Jiří Fabián.
Do údolí na příjezdu do Železného Brodu od Turnova má podle studie nová silnice klesat tunelem pod sklonem 4,5 stupňů a na druhé straně opět pod stejným sklonem stoupat. Mezi tím se má přes mostní křižovatku napojit na silnici Turnov -Harrachov, překonat vodní náhon, čistírnu odpadních vod, koryto Jizery a železnici.
Vedení nové silnice v blízkosti Železného Brodu má i zastánce. „Mě to tak strašné nepřipadá. Brod se musí někde chytit, aby žil. Pokud ho odřízneme od dopravy, tak nebude prosperovat. Možná bychom měli silnici tlačit víc stranou, ale tunely přeci tolik nevadí,“ uvedla zastupitelka Zdena Rákosová.
Starosta Horáček se obává možných sesuvů svahů a nelíbí se mu ani zásah do čističky. „Vůbec nehájí zájmy životního prostředí, ale nějaké svoje zájmy,“ naráží Horáček na náměstka ministra životního prostředí Františka Pelce, který bydlí v Turnově. Právě přes Turnov a dál napříč Českým rájem by mohla vést nová silnice nejpravděpodobněji. „Považuji za nenormální zavádět do města čtyřproudou silnici. Do každého města,“ říká Pelc. Sám podle svých slov podporuje jižní trasu vedoucí přes Mnichovo Hradiště po jižním okraji Českého ráje.
O tom, že z dopravního hlediska je pro Liberecký kraj nejvýhodnější severní varianta a čtyřproudá silnice, má hlasovat krajské zastupitelstvo 30. března. „Doprava narůstá a z celokrajského hlediska to je nejlepší řešení. Námitky odpůrců chápu, ale nyní o nic nejde. Nebudeme řešit územní plán kraje,“ říká krajský náměstek pro dopravu Martin Sepp. Aktivisté však chystají protesty.
***
„Připadá mi, že touto trasou chtějí Brod za něco trestat.“ V. Horáček, starosta
reklama
„Připadá mi, že touto trasou chtějí Železný Brod za něco potrestat. Sami autoři studie přiznávají, že tato varianta má kolem Železného Brodu slabiny. Podle mě to je neuvěřitelná zrůdnost a musíme se k tomu vyjádřit,“ uvedl na železnobrodském zastupitelstvu starosta Václav Horáček k zatím poslední variantě rychlostní silnice R 35, kterou si nechalo vypracovat ministerstvo životního prostředí.
Nová varianta sice přináší proti původní značné - zhruba třetinové úspory při výstavbě, ale má větší sklony silnic, které by kvůli tomu místy musely být šestiproudé. Silnice má tak jako původní trasa vést přes Železnobrodsko, Semilsko a Lomnicko. Semily i Lomnice již zamítli jakoukoliv podobu R 35 na svém území. „Proti severní variantě silnice existuje hlasité hnutí, je tam spousta křiklounů a tlačenek. Je na čase, abychom začali křičet i my,“ říká zastupitel Jiří Fabián.
Do údolí na příjezdu do Železného Brodu od Turnova má podle studie nová silnice klesat tunelem pod sklonem 4,5 stupňů a na druhé straně opět pod stejným sklonem stoupat. Mezi tím se má přes mostní křižovatku napojit na silnici Turnov -Harrachov, překonat vodní náhon, čistírnu odpadních vod, koryto Jizery a železnici.
Vedení nové silnice v blízkosti Železného Brodu má i zastánce. „Mě to tak strašné nepřipadá. Brod se musí někde chytit, aby žil. Pokud ho odřízneme od dopravy, tak nebude prosperovat. Možná bychom měli silnici tlačit víc stranou, ale tunely přeci tolik nevadí,“ uvedla zastupitelka Zdena Rákosová.
Starosta Horáček se obává možných sesuvů svahů a nelíbí se mu ani zásah do čističky. „Vůbec nehájí zájmy životního prostředí, ale nějaké svoje zájmy,“ naráží Horáček na náměstka ministra životního prostředí Františka Pelce, který bydlí v Turnově. Právě přes Turnov a dál napříč Českým rájem by mohla vést nová silnice nejpravděpodobněji. „Považuji za nenormální zavádět do města čtyřproudou silnici. Do každého města,“ říká Pelc. Sám podle svých slov podporuje jižní trasu vedoucí přes Mnichovo Hradiště po jižním okraji Českého ráje.
O tom, že z dopravního hlediska je pro Liberecký kraj nejvýhodnější severní varianta a čtyřproudá silnice, má hlasovat krajské zastupitelstvo 30. března. „Doprava narůstá a z celokrajského hlediska to je nejlepší řešení. Námitky odpůrců chápu, ale nyní o nic nejde. Nebudeme řešit územní plán kraje,“ říká krajský náměstek pro dopravu Martin Sepp. Aktivisté však chystají protesty.
***
„Připadá mi, že touto trasou chtějí Brod za něco trestat.“ V. Horáček, starosta
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Komedie - 22. 3. 2010 - karel 2To je komedie s tragickým koncem.Tak co, R35 nebude, tak se budeme zvolna zabíjet na D1, zboží i lidé nás budou objíždět (už se děje) a budem tou chudou a blbou banánovou republikou uprostřed kontinentu,kde všichni řídí všechno a proto nic není a nic nefunguje.Bravo, akorát nevím, jak tomu mám říkat - bordel, anarchie,občanská společnost nebo komunismus, v podstatě všechno, mezi tím není valného rozdílu,jak se můžeme už 20 let přesvědčit. |




