MF Dnes: Okenní referendum: NE autům
24.6.2004 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | MF Dnes | Antonín Pelíšek |
Obyvatelé českobudějovické městské čtvrti U Trojice protestují proti plánovanému nasměrování aut do svého bydliště neobvyklým způsobem. Na své domy a okna nalepují plakáty s nápisem NE. Říkají tomu okenní referendum.
Nepomohla ani petice více než čtyř set lidí. Ani schůzka s vedením magistrátu. Českobudějovičtí radní totiž rozhodli, že v rámci územního plánu svedou do poklidné čtvrti, kde je mimo jiné i školka pro zrakově postižené děti, více aut.
Územní plán předpokládá, že ulicí U Trojice povede v roce 2010 obousměrná trolejbusová doprava přes řeku Vltavu po nově postaveném mostě. Silnice ukrojí konec výstaviště a naváže na spojnici se sídlištěm Máj a Zavadilkou. Další cesta přes řeku povede několik set metrů odtud směrem k městu. Tentokrát spojí levý břeh s pravým lávka pro pěší a cyklisty. Celý projekt sleduje jediné: Na levém břehu řeky vyrostou obytné a obchodní bloky domů a další hypermarket. Budovy budou stát na okraji výstaviště, na záplavovém území města počítaném na stoletou vodu.
"Provoz se u nás zvýší dvojnásobně. V ulici budou zákaz zastavení, hluk a smog. Poslali jsme městu petici, ale zabývala se jí jen rada a ta ji odmítla," uvedla předsedkyně petičního výboru Selma Keck, která bydlí s manželem a rodiči v domě na kruhové křižovatce U Trojice, tedy přímo v epicentru příštích změn.
Plakáty s protestem jsou podle ní vyjádřením odporu a zároveň bezmocnosti. Jsou na oknech a dveřích v přízemí domů, aby je mohli chodci vidět.
"Objednali jsme se u magistrátu. Máme vlastní kompromisní návrhy, jak průjezd čtvrtí zlepšit. Například ponechat jen jednosměrnou dopravu. Dokonce nám dali za pravdu i dopravní policisté," tvrdí žena.
Mezi obyvatele nakonec přišel náměstek českobudějovického primátora Juraj Thoma.
Doporučil, aby si obyvatelé podali návrh na změnu územního plánu.
"Pan náměstek se s námi bavil na ulici. Sešlo se na šedesát nespokojených lidí. Nakonec odešel s tím, že nebude jednat v kotli," řekl důchodce Oldřich Šeda.
Lidé se domnívají, že diskuse s vedením radnice je marná. Podle petičního zákona se musí totiž protestem zabývat zastupitelé, teprve když počet podpisů překročí půl procenta z obyvatel města nebo obce. V případě stotisícových Budějovic to představuje pět stovek podepsaných. "Chceme, aby se tím zabývalo zastupitelstvo. Budeme v petici pokračovat, hodně lidí je ještě ochotno se podepsat," míní Selma Keck.
Zahuštění dopravy trápí i školku pro zrakově postižené děti v ulici U Trojice. "Denně tu s dětmi přecházíme nejméně dvakrát ulici, když chodíme cvičit a na rehabilitaci. Nedovedu si představit, že tady bude ještě více dopravy. Transparenty proti autům jsme vlastnoručně malovali," řekla učitelka mateřské školy Marie Bizková. Náměstek primátora Juraj Thoma uvedl, že územní plán v takové podobě odsouhlasila rada všemi hlasy. "Samozřejmě, že obyvatelé mohou požádat o změnu územního plánu, ale to je na delší proces. Rada v takovém případě rozhodne, zda zahájí proces změny, který předloží zastupitelům. Na setkání s obyvateli jsem měl dojem, že hodně z nich ani neví, o co jde," upozornil Thoma.
Kritizovaná ulice U Trojice bude podle něho rozdělena uprostřed na dvě strany bezpečnostními ostrůvky. "Aby ji mohli lidé přecházet nadvakrát," řekl.
***
Předpokládaný počet aut denně
* Nový most - 33 050
* Strakonická - 32 805
* Sídliště Vltava - Nový most - 24 907
* Pražská - Trojická - 15 477
Zdroj: budějovický magistrát
reklama
Územní plán předpokládá, že ulicí U Trojice povede v roce 2010 obousměrná trolejbusová doprava přes řeku Vltavu po nově postaveném mostě. Silnice ukrojí konec výstaviště a naváže na spojnici se sídlištěm Máj a Zavadilkou. Další cesta přes řeku povede několik set metrů odtud směrem k městu. Tentokrát spojí levý břeh s pravým lávka pro pěší a cyklisty. Celý projekt sleduje jediné: Na levém břehu řeky vyrostou obytné a obchodní bloky domů a další hypermarket. Budovy budou stát na okraji výstaviště, na záplavovém území města počítaném na stoletou vodu.
"Provoz se u nás zvýší dvojnásobně. V ulici budou zákaz zastavení, hluk a smog. Poslali jsme městu petici, ale zabývala se jí jen rada a ta ji odmítla," uvedla předsedkyně petičního výboru Selma Keck, která bydlí s manželem a rodiči v domě na kruhové křižovatce U Trojice, tedy přímo v epicentru příštích změn.
Plakáty s protestem jsou podle ní vyjádřením odporu a zároveň bezmocnosti. Jsou na oknech a dveřích v přízemí domů, aby je mohli chodci vidět.
"Objednali jsme se u magistrátu. Máme vlastní kompromisní návrhy, jak průjezd čtvrtí zlepšit. Například ponechat jen jednosměrnou dopravu. Dokonce nám dali za pravdu i dopravní policisté," tvrdí žena.
Mezi obyvatele nakonec přišel náměstek českobudějovického primátora Juraj Thoma.
Doporučil, aby si obyvatelé podali návrh na změnu územního plánu.
"Pan náměstek se s námi bavil na ulici. Sešlo se na šedesát nespokojených lidí. Nakonec odešel s tím, že nebude jednat v kotli," řekl důchodce Oldřich Šeda.
Lidé se domnívají, že diskuse s vedením radnice je marná. Podle petičního zákona se musí totiž protestem zabývat zastupitelé, teprve když počet podpisů překročí půl procenta z obyvatel města nebo obce. V případě stotisícových Budějovic to představuje pět stovek podepsaných. "Chceme, aby se tím zabývalo zastupitelstvo. Budeme v petici pokračovat, hodně lidí je ještě ochotno se podepsat," míní Selma Keck.
Zahuštění dopravy trápí i školku pro zrakově postižené děti v ulici U Trojice. "Denně tu s dětmi přecházíme nejméně dvakrát ulici, když chodíme cvičit a na rehabilitaci. Nedovedu si představit, že tady bude ještě více dopravy. Transparenty proti autům jsme vlastnoručně malovali," řekla učitelka mateřské školy Marie Bizková. Náměstek primátora Juraj Thoma uvedl, že územní plán v takové podobě odsouhlasila rada všemi hlasy. "Samozřejmě, že obyvatelé mohou požádat o změnu územního plánu, ale to je na delší proces. Rada v takovém případě rozhodne, zda zahájí proces změny, který předloží zastupitelům. Na setkání s obyvateli jsem měl dojem, že hodně z nich ani neví, o co jde," upozornil Thoma.
Kritizovaná ulice U Trojice bude podle něho rozdělena uprostřed na dvě strany bezpečnostními ostrůvky. "Aby ji mohli lidé přecházet nadvakrát," řekl.
***
Předpokládaný počet aut denně
* Nový most - 33 050
* Strakonická - 32 805
* Sídliště Vltava - Nový most - 24 907
* Pražská - Trojická - 15 477
Zdroj: budějovický magistrát
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




