MF Dnes: Okruh měl být v dubnu, bude v září
7.9.2009 | PRAHA | MF Dnes | Petr Švec |
Dálniční okruh Prahy spojující brněnskou a plzeňskou dálnici nebude dokončen v termínu, který politici Pražanům slíbili.
Na obchvat, který měl být otevřen v dubnu příštího roku, se většina motoristů velmi těší. Má totiž zkrátit úmorné každodenní kolony na Jižní spojce a Barrandovském mostě a odklonit od města tranzitní dopravu. Jenže šampaňské bude muset ještě zůstat v lednici. A to minimálně o čtyři měsíce déle. Zatímco ještě na jaře se Ředitelství silnic a dálnic dušovalo, že duben 2010 je závazným termínem i přes hospodářskou krizi, tento čtvrtek již v tiskové zprávě nenápadně naznačilo, že na jaře se mezi „dé jedničkou“ a „dé pětkou“ ještě jezdit nebude.
„I dnešní událost (dokončení mostu přes údolí Berounky - pozn. red.) potvrzuje plánované zprovoznění již v příštím roce, ke kterému má dojít v letních měsících,“ píše Martina Vápeníková z ředitelství.
Místo jara léto. Nebo podzim? Stavbaři odmítají nyní o zpoždění oficiálně hovořit. Vše prý ukáže až inspekční prohlídka na staveništi a plán prací přes zimu. Ředitelství však už jednalo s městem a politikům přiznalo: „Nestíháme.“ „Ve čtvrtek jsem s nimi jednal. Garantují nám nejpozději přelom srpna a září roku 2010. Radost z toho nemáme, ale důležité je, že výstavba plynule pokračuje,“ uvedl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Narážel tak na pozastavení dálničních staveb v jiných českých regionech v důsledku krize.
Ještě horší scénáře ovšem nabízejí materiály radnic, přes jejichž území dálnice vede. „Stavba okruhu pokračuje. Okruh nicméně nebude otevřen na jaře 2010, jak bylo plánováno, ale až na podzim. Vinu na zpoždění má nutnost rekonstruovat úsek od Slivence k nájezdu na D5 a dále zpoždění v úseku stavby k dálnici D1,“ napsala třeba starostka Slivence Jana Plamínková na internetových stránkách obce.
Proti stavbařům hovoří i laický pohled, jenž řidiči získají na dálnici u Průhonic, kde se staví v přímém přenosu.
Zatímco u Lahovic se již tyčí dlouhé betonové mosty, tunely pod Točnou u Lochkova jsou dávno proražené, na opačném konci stavby - u dálnice D1 - mají dělníci za sebou jen zemní práce a základy mostních pilířů na budoucí mimoúrovňové křižovatce. Když bude teplá zima, dal by se však ještě podle odborníků jarní termín zachránit, i když je to velmi nepravděpodobné. „Kolem budoucí křižovatky jsem před pár dny projížděl, takže jsem se na to díval. Zvládnout se to dá, i když je termín opravdu napjatý. Před lety byla stavba dálnice D8 na státní hranici s Německem ještě napjatější, ale stavebníci pak předvedli koncert a všechno se stihlo,“ uvažuje Martin Doksanský z firmy Stavby mostů Praha.
Podle něj se dá betonovat i v zimě do teploty minus 5 až 8 stupňů Celsia. Potíž může být jen s většími mrazy a také s asfaltem.
Asfaltárnám se totiž v zimě nevyplatí kvůli nízkému počtu zakázek pokračovat ve výrobě a provozy od prosince do března zpravidla stojí.
A dálnice potřebuje několik vrstev asfaltu.
* Pražský okruh Mezi dálnicí D1 a D5 se staví 23 km dlouhá spojnice, která odlehčí ucpané Jižní spojce. Její součástí je křižovatka s D1 u Průhonic, mostní estakáda přes údolí Berounky i tunel pod Točnou. Stavba měla být dokončena v dubnu roku 2010. Investor však nyní připouští, že se otevře až v létě či dokonce na podzim.
reklama
„I dnešní událost (dokončení mostu přes údolí Berounky - pozn. red.) potvrzuje plánované zprovoznění již v příštím roce, ke kterému má dojít v letních měsících,“ píše Martina Vápeníková z ředitelství.
Místo jara léto. Nebo podzim? Stavbaři odmítají nyní o zpoždění oficiálně hovořit. Vše prý ukáže až inspekční prohlídka na staveništi a plán prací přes zimu. Ředitelství však už jednalo s městem a politikům přiznalo: „Nestíháme.“ „Ve čtvrtek jsem s nimi jednal. Garantují nám nejpozději přelom srpna a září roku 2010. Radost z toho nemáme, ale důležité je, že výstavba plynule pokračuje,“ uvedl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Narážel tak na pozastavení dálničních staveb v jiných českých regionech v důsledku krize.
Ještě horší scénáře ovšem nabízejí materiály radnic, přes jejichž území dálnice vede. „Stavba okruhu pokračuje. Okruh nicméně nebude otevřen na jaře 2010, jak bylo plánováno, ale až na podzim. Vinu na zpoždění má nutnost rekonstruovat úsek od Slivence k nájezdu na D5 a dále zpoždění v úseku stavby k dálnici D1,“ napsala třeba starostka Slivence Jana Plamínková na internetových stránkách obce.
Proti stavbařům hovoří i laický pohled, jenž řidiči získají na dálnici u Průhonic, kde se staví v přímém přenosu.
Zatímco u Lahovic se již tyčí dlouhé betonové mosty, tunely pod Točnou u Lochkova jsou dávno proražené, na opačném konci stavby - u dálnice D1 - mají dělníci za sebou jen zemní práce a základy mostních pilířů na budoucí mimoúrovňové křižovatce. Když bude teplá zima, dal by se však ještě podle odborníků jarní termín zachránit, i když je to velmi nepravděpodobné. „Kolem budoucí křižovatky jsem před pár dny projížděl, takže jsem se na to díval. Zvládnout se to dá, i když je termín opravdu napjatý. Před lety byla stavba dálnice D8 na státní hranici s Německem ještě napjatější, ale stavebníci pak předvedli koncert a všechno se stihlo,“ uvažuje Martin Doksanský z firmy Stavby mostů Praha.
Podle něj se dá betonovat i v zimě do teploty minus 5 až 8 stupňů Celsia. Potíž může být jen s většími mrazy a také s asfaltem.
Asfaltárnám se totiž v zimě nevyplatí kvůli nízkému počtu zakázek pokračovat ve výrobě a provozy od prosince do března zpravidla stojí.
A dálnice potřebuje několik vrstev asfaltu.
* Pražský okruh Mezi dálnicí D1 a D5 se staví 23 km dlouhá spojnice, která odlehčí ucpané Jižní spojce. Její součástí je křižovatka s D1 u Průhonic, mostní estakáda přes údolí Berounky i tunel pod Točnou. Stavba měla být dokončena v dubnu roku 2010. Investor však nyní připouští, že se otevře až v létě či dokonce na podzim.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




