MF Dnes: Olomouc nemá představu o rozvoji dopravy
9.4.2003 | OLOMOUC | MF Dnes
V poslední době se stala předmětem zájmu neutěšená dopravní situace v Olomouci. Chtěl bych proto svými názory trochu přispět do diskuse o jejím stavu.
Zajímám se o historii zejména městské hromadné dopravy a nynější problémy s dopravou jako takovou se stavem hromadné dopravy úzce souvisejí. Při rozvoji MHD v Olomouci se vždy ze strany městských orgánů projevovala určitá váhavost, která způsobila, že se v Olomouci síť moderních dopravních prostředků nerozvinula tak jako v jiných městech. V důsledku toho preferuje mnoho lidí dopravu individuální se všemi negativními dopady. Hlavní směry tramvajových linek jsou totožné s datem vzniku sítě, která je nejstarší na Moravě. Vozovna sídlí v původním objektu z roku 1899! Nedošlo k směrovému rozšíření sítě. Přes několikatery snahy se neuskutečnilo ani zavedení trolejbusové trakce. Rozvoj MHD je prováděn extenzivním rozvojem autobusové dopravy po nevyhovujících komunikacích. Tuzemská města srovnatelné velikosti (ale i menší) mají hustější síť ekologické dopravy než Olomouc, kde většina dopravní zátěže spočívá na autobusech. Tady je zajímavé, že přes důraz na autobusy dojde k zakoupení nízkopodlažních vozů až letos, zatímco jinde jsou již běžné. Svědčí to zřejmě o tom, že v Olomouci není dopravní koncepce.
Nepřeje se tramvajím
Když jsem se v loňském předvolebním roce o tuto problematiku zajímal, vždy jsem došel k závěru, že rozvoj tramvajové dopravy, jako páteřního dopravního systému města, je záměrně brzděn. Jak jinak si vysvětlit, že při stavbě nové tramvajové tratě k hlavnímu nádraží nebylo připraveno odbočení na ulici Polskou. Proč při rekonstrukci Rooseveltovy a později Polské ulice nebyly položeny koleje pro pozdější realizaci stavby trati na Nové Sady? Je zarážející, že o rozvoji dopravního systému města má rozhodující slovo jeden člověk, který nemá rád tramvaje! Ano, jsou dražší, ale jinde to jde. Metro je hodně drahé, a přesto se staví. Dá se pochopit, že peníze nemáme letos, ale nechápu, proč už nejsou desetiletí, a už vůbec ne, proč nemáme koncepci a jasný výhled, kdy se co postaví.
Město slepých ulic
Druhou kapitolou je stav olomouckých vozovek. Pomíjím stav jejich povrchu, zaměřím se na jejich strukturu. Ve středu města způsobuje dopravní problémy nedostatečně kapacitní „ring“, tedy jeho část ulicemi Husovou, Komenského, Dobrovského, absence „inteligentních“ křižovatek, včetně řízených přechodů pro chodce. Stavební stav třídy Svobody je ostudou města. Jistě se objeví názory, vytlačit dopravu z centra, ale ono není kam, pokud nechceme město úplně umrtvit. Zlepšení by pomohla urychlená výstavba východní tangenty a severního spoje. Složitým historickým vývojem města a pozdějšími snahami dopravních inženýrů o omezení průjezdu obytnými částmi města je způsobeno, že Olomouc je městem slepých ulic. Snaha o omezení jízd je tak kontraproduktivní, neboť k dosažení určeného bodu je potřeba delší jízdy a dochází k dalšímu přetěžování dopravních tepen. Příkladem může být chybějící propojení ulic Jeremiášovy a Hraniční, Rybářské a U Rybářských stavů, Mošnerovy a Hněvotínské, dopravně přerušená ulice Na Letné. Nedomnívám se, že můj dopis něco zásadního vyřeší, ale přál bych si, aby se o dopravě začalo mluvit s občany Olomouce a společně se hledalo řešení.
reklama
Nepřeje se tramvajím
Když jsem se v loňském předvolebním roce o tuto problematiku zajímal, vždy jsem došel k závěru, že rozvoj tramvajové dopravy, jako páteřního dopravního systému města, je záměrně brzděn. Jak jinak si vysvětlit, že při stavbě nové tramvajové tratě k hlavnímu nádraží nebylo připraveno odbočení na ulici Polskou. Proč při rekonstrukci Rooseveltovy a později Polské ulice nebyly položeny koleje pro pozdější realizaci stavby trati na Nové Sady? Je zarážející, že o rozvoji dopravního systému města má rozhodující slovo jeden člověk, který nemá rád tramvaje! Ano, jsou dražší, ale jinde to jde. Metro je hodně drahé, a přesto se staví. Dá se pochopit, že peníze nemáme letos, ale nechápu, proč už nejsou desetiletí, a už vůbec ne, proč nemáme koncepci a jasný výhled, kdy se co postaví.
Město slepých ulic
Druhou kapitolou je stav olomouckých vozovek. Pomíjím stav jejich povrchu, zaměřím se na jejich strukturu. Ve středu města způsobuje dopravní problémy nedostatečně kapacitní „ring“, tedy jeho část ulicemi Husovou, Komenského, Dobrovského, absence „inteligentních“ křižovatek, včetně řízených přechodů pro chodce. Stavební stav třídy Svobody je ostudou města. Jistě se objeví názory, vytlačit dopravu z centra, ale ono není kam, pokud nechceme město úplně umrtvit. Zlepšení by pomohla urychlená výstavba východní tangenty a severního spoje. Složitým historickým vývojem města a pozdějšími snahami dopravních inženýrů o omezení průjezdu obytnými částmi města je způsobeno, že Olomouc je městem slepých ulic. Snaha o omezení jízd je tak kontraproduktivní, neboť k dosažení určeného bodu je potřeba delší jízdy a dochází k dalšímu přetěžování dopravních tepen. Příkladem může být chybějící propojení ulic Jeremiášovy a Hraniční, Rybářské a U Rybářských stavů, Mošnerovy a Hněvotínské, dopravně přerušená ulice Na Letné. Nedomnívám se, že můj dopis něco zásadního vyřeší, ale přál bych si, aby se o dopravě začalo mluvit s občany Olomouce a společně se hledalo řešení.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk