MF Dnes: Paradox: přesvícené přechody jsou pro chodce nebezpečné
4.6.2010 | LIBEREC | MF Dnes | Jaroslav Hoření |
Blikající přechody, které v dne upozorňují na možnost vstupu chodců do silnice, se v noci mohou stát chodcům osudnými. Podle odborníků se lidské oko soustředí na blikání a nesleduje okolí.
Blikání výstražných diod a značek upozorňujících na přechody se v noci může stát chodcům osudným. Upoutává řidičovu pozornost a ten může chodce snadno přehlédnout.
Jen málo přechodů má takové osvětlení, které chodci zaručí lepší bezpečnost tím, že ho řidič dostatečně včas uvidí. Na mnohých přechodech v noci vzniká jakýsi světelný tunel a řidič prakticky nevidí nic v jeho okolí.
„Než špatně svítit, tak raději nesvítit vůbec. A hlavně v noci neblikat,“ varují společně dopravní a světelní odborníci.
„Dnes nejvíce diskutovanou záležitostí jsou přechody, které jsou opatřeny světelnou závorou, což jsou LED diodová svítidla v komunikaci a různé blikače, které mají upozornit řidiče, že se tam něco děje,“ říká Jiří Tesař, vedoucí pracovní skupiny Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení pro spolupráci s městy a státní správou.
Společně s policií došla skupina k závěru, že tento způsob podání informace o tom, že se něco děje, je vhodný jen ve dne.
„V noci by toto zařízení měli vypínat. Nebo utlumit vyzařování jednotlivých prvků, aby neoslňovalo řidiče a aby se řidič nelekl,“ tvrdí Tesař.
Přechodů s různými světelnými závorami je v kraji hned několik. Ten nejvýraznější a také nejmodernější je v Desné na hlavním tahu na Harrachov. Při vstupu chodce do vozovky se tu rozblikají nejen varovné značky, ale i různobarevné LED diody v silnici. „V noci to považuji za jednu z nejhorších možných variant. Jestli se bude dělat znalecký posudek, tak doporučíme, aby to blikání byl v noci vypnuto a bylo také upraveno nasvětlení přechodu,“ říká Tesař. Osvětlení přechodu je podle něj provedené bez dokumentace i stavebního povolení. Starosta Desné Marek Pieter je s přechodem jak ze strany chodce, tak i řidiče velmi spokojen.
„Přechod má všechna potřebná povolení. Když na přechodu nikdo není, tak jen svítí. Jakmile na něj někdo vstoupí, tak se teprve rozbliká. Jiné přechody blikají stále,“ říká Pieter.
Jak má správně osvětlený přechod vypadat, norma zatím neřeší. Proto ve spolupráci oborníků přes svícení, policie, BESIP a Centra dopravního výzkumu vznikl materiál, podle kterého jsou školeni policejní inženýři, kteří na osvětlení přechodů vydávají povolení.
„Osvětleným přechodem vytváříme pocit bezpečí chodce, že je dobře vidět a nehrozí mu nebezpečí srážky s vozidlem. Opak je pravdou. Na špatně osvětleném přechodu nebo za přechodem může řidič chodce přehlédnout, protože z důvodu oslnění, nebo vysokého jasu okolí, se jeho oční zornice nestačí zadaptovat,“ varuje dokument Příprava technických prostředků pro osvětlování přechodů pro chodce.
Podle nových doporučení, například svícení z boku a ne shora, bylo už upraveno několik přechodů v Jablonci nad Nisou, na kterých se rázem snížila noční nehodovost.
Co hrozí při oslnění
podle intenzity oslnění řidiče se prodlužuje reakční doba oka a tedy brzdná dráha automobilu
Brzdná dráha na suchém asfaltu
rychlost 50 km/h - 28 m
rychlost 60 km/h - 35 m
Úmrtí chodců při střetu s autem
rychlost 60 km/h - umírá téměř každý chodec (84 %)
rychlost 50 km/h - umírá téměř polovina chodců (45 %)
rychlost 30 km/h - umírá každý dvacátý chodec (5 %)
reklama
Jen málo přechodů má takové osvětlení, které chodci zaručí lepší bezpečnost tím, že ho řidič dostatečně včas uvidí. Na mnohých přechodech v noci vzniká jakýsi světelný tunel a řidič prakticky nevidí nic v jeho okolí.
„Než špatně svítit, tak raději nesvítit vůbec. A hlavně v noci neblikat,“ varují společně dopravní a světelní odborníci.
„Dnes nejvíce diskutovanou záležitostí jsou přechody, které jsou opatřeny světelnou závorou, což jsou LED diodová svítidla v komunikaci a různé blikače, které mají upozornit řidiče, že se tam něco děje,“ říká Jiří Tesař, vedoucí pracovní skupiny Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení pro spolupráci s městy a státní správou.
Společně s policií došla skupina k závěru, že tento způsob podání informace o tom, že se něco děje, je vhodný jen ve dne.
„V noci by toto zařízení měli vypínat. Nebo utlumit vyzařování jednotlivých prvků, aby neoslňovalo řidiče a aby se řidič nelekl,“ tvrdí Tesař.
Přechodů s různými světelnými závorami je v kraji hned několik. Ten nejvýraznější a také nejmodernější je v Desné na hlavním tahu na Harrachov. Při vstupu chodce do vozovky se tu rozblikají nejen varovné značky, ale i různobarevné LED diody v silnici. „V noci to považuji za jednu z nejhorších možných variant. Jestli se bude dělat znalecký posudek, tak doporučíme, aby to blikání byl v noci vypnuto a bylo také upraveno nasvětlení přechodu,“ říká Tesař. Osvětlení přechodu je podle něj provedené bez dokumentace i stavebního povolení. Starosta Desné Marek Pieter je s přechodem jak ze strany chodce, tak i řidiče velmi spokojen.
„Přechod má všechna potřebná povolení. Když na přechodu nikdo není, tak jen svítí. Jakmile na něj někdo vstoupí, tak se teprve rozbliká. Jiné přechody blikají stále,“ říká Pieter.
Jak má správně osvětlený přechod vypadat, norma zatím neřeší. Proto ve spolupráci oborníků přes svícení, policie, BESIP a Centra dopravního výzkumu vznikl materiál, podle kterého jsou školeni policejní inženýři, kteří na osvětlení přechodů vydávají povolení.
„Osvětleným přechodem vytváříme pocit bezpečí chodce, že je dobře vidět a nehrozí mu nebezpečí srážky s vozidlem. Opak je pravdou. Na špatně osvětleném přechodu nebo za přechodem může řidič chodce přehlédnout, protože z důvodu oslnění, nebo vysokého jasu okolí, se jeho oční zornice nestačí zadaptovat,“ varuje dokument Příprava technických prostředků pro osvětlování přechodů pro chodce.
Podle nových doporučení, například svícení z boku a ne shora, bylo už upraveno několik přechodů v Jablonci nad Nisou, na kterých se rázem snížila noční nehodovost.
Co hrozí při oslnění
podle intenzity oslnění řidiče se prodlužuje reakční doba oka a tedy brzdná dráha automobilu
Brzdná dráha na suchém asfaltu
rychlost 50 km/h - 28 m
rychlost 60 km/h - 35 m
Úmrtí chodců při střetu s autem
rychlost 60 km/h - umírá téměř každý chodec (84 %)
rychlost 50 km/h - umírá téměř polovina chodců (45 %)
rychlost 30 km/h - umírá každý dvacátý chodec (5 %)
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
To je teda poznatek!!! - 5. 6. 2010 - ŠafaříkCit.: "„Než špatně svítit, tak raději nesvítit vůbec. A hlavně v noci neblikat,“ varují společně dopravní a světelní odborníci." - Tak většina normálních řidičů to ví už dávno. Kolik ti "odborníci" berou, že na to došli až teď? |




