https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/pardubicky-kraj-posvetil-stavbu-kanalu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Pardubický kraj posvětil stavbu kanálu

29.12.2005 | PŘELOUČ | Právo | Ladislav Schejbal |
Deset let usiluje Ředitelství vodních cest České republiky a spolu s ním desítky dalších podnikatelských subjektů o povolení výstavby plavebního kanálu u Přelouče na Pardubicku, který by umožnil splavnění Labe z Chvaletic do Pardubic.
 
Stejnou dobu trvá i tvrdý odpor ochránců přírody a dalších ekologických aktivit proti výstavbě.

Závod s časem

Před několika dny potvrdil Pardubický kraj kladné rozhodnutí Stavebního úřadu v Přelouči a na světě je další žaloba.

„Je to neoprávněný zásah do života řady chráněných druhů živočichů,“ tvrdí občanská sdružení ekologických aktivistů Děti Země, Ekologický právní servis a Svoboda zvířat Hradec Králové. Ochránci přírody se bojí, že zásah v lokalitě Slavíkových ostrovů na pravém břehu Labe by zahubil unikátní druhy hmyzu, jako jsou modrásci očkovaní a bahenní, páchníci hnědí, ale také žáby, žábronožky či škeble, patřící k evropsky významným živočišným druhům.

To, že Pardubický kraj dal svolení k výstavbě, pak hodnotí jako závod s časem. „Než soud o naší žalobě proti územnímu rozhodnutí rozhodne, může být rozestavěna alespoň část kanálu,“ obává se například Miroslav Patrik z Dětí Země.

„Lodní doprava umožní dopravu nadměrných nákladů a ulehčí tak kamiónové dopravě. Navíc je podstatně ekologičtější než silniční,“ oponuje náměstek hejtmana Pardubického kraje Ivo Toman (ODS) zodpovědný za dopravu.

Splavnění Labe až do Pardubic by umožnilo vybudovat ve městě rozsáhlé překladiště a areál skladišť, takzvané multimodální logistické centrum. V budoucím dopravním uzlu i ve firmách, které by kolem něj mohly vyrůst, by mohli najít práci lidé z širokého okolí města.

Stavební náklady plavebního kanálu do Přelouče o délce tří kilometrů jsou odhadnuty na 1,5 miliardy korun. Plavební kanál obejde přeloučský jez a nesjízdné kamenité dno řeky po pravé straně toku Labe. Jeho dostavba se očekává do konce roku 2008. Ředitelství vodních cest již vložilo 120 miliónů korun na rozšíření vodní cesty mezi Chvaleticemi a Přeloučí, náhradní stanoviště pro chráněné druhy jsou podle vyjádření investora údajně již částečně funkční.

Nové mosty

Aby nedošlo k poškození stávajících či budoucích lokalit, stavební práce by měly probíhat pouze z řečiště, na břehu by se nemělo nacházet ani zařízení staveniště. Vytěžený materiál bude odvážen lodí, takže nebude zapotřebí budovat nové komunikace. Lodní doprava si vyžádá navíc i výstavbu dvou nových mostů přes řeku Labe, a to v Přelouči a ve Valech ve směru na Lázně Bohdaneč.
reklama

 
Ladislav Schejbal

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist