MF Dnes: Parku na Strahově brání koleje
7.11.2008 | PRAHA | MF Dnes | Aleš Berný |
Nový územní plán může obrátit využití jednotlivých území doslova „na hlavu“. Změn je na osm tisíc a některé mohou zapříčinit poměrně kuriózní situaci - v územním plánu bude zaneseno něco jiného, než na pozemku ve skutečnosti bude.
Nový územní plán může postavit v některých částech Prahy využití jednotlivých území doslova „na hlavu“. Změn, které město společně s jednotlivými radnicemi chystají, je na osm tisíc.
Některé však mohou zapříčinit poměrně kuriózní situaci - v územním plánu bude zaneseno něco zcela jiného, než na pozemku ve skutečnosti bude. Například na Strahově.
Areál vysokoškolských kolejí je totiž v současném územním plánu označen zkratkou ZVS, tedy pozemek určený pro vysokoškolské stavby. Podle konceptu nového plánu už tomu tak však není.
Pozemek, na kterém stojí, je totiž rozdělen na dvě části. Ta první směrem k velkému spartakiádnímu stadionu je určena pro smíšenou výstavbu, to znamená, že je tady možné postavit byty nebo kanceláře.
Druhá část areálu směrem k Vltavě je pak označena jako park.
To však neznamená, že nevzhledné koleje ČVUT ze Strahova po schválení nového územního plánu zmizí. Je to totiž právě naopak.
Nový plán totiž nemůže vysoké škole nařídit koleje zbourat, ta však nemá peníze na to, aby je postavila jinde. A pokud se koleje nepřestěhují, nový park jednoduše nevznikne.
„Zbourat je nemůžeme, máme tam šest tisíc studentů. Na výstavbu nových kolejí totiž nemáme peníze,“ uvedl rektor ČVUT Václav Havlíček.
Koleje není kam přestěhovat, park nebude Jak se k tomuto paradoxu v konceptu územního plánu postaví radnice Prahy 6, která může návrh magistrátu v připomínkové řízení „rozmluvit“, zatím není jasné.
„Budeme jednat s ČVUT, pak se k návrhu teprve vyjádříme. Je mi jasné, že řada zakreslených věcí se nezmění hned, že to potrvá. V tomto případě je ale otázkou, zda nedojde k tomu, že park bude dalších padesát let pouze na papíře,“ uvedl Tomáš Chalupa, starosta šesté městské části, na jejímž území strahovské koleje stojí.
Přeměna charakteru území, na kterém stojí vysokoškolské koleje, není jedinou změnou, ke které na Strahově dojde. Druhou novinkou je to, že park by se měl protáhnout až ke stadionu Evžena Rošického, stejně jako obytná výstavba.
Naopak na svém místě zůstane spartakiádní stadion. Ten se bourat nebude. „Naopak ho chceme opravit a využít na pořádání kulturních akcí. Plocha Strahova zůstane jako doposud pro rekreaci, sport a kulturu,“ řekl radní Martin Langmajer Hospodářským novinám.
Zásadních změn se podle nového územního plánu dočkají kromě „strahovských“ rovněž lidé žijící na jihu metropole.
Nedaleko soutoku Berounky a Vltavy má v Radotíně vzniknout rekreační přírodní plocha a bagry tady následně vyhloubí tři velká jezera. Mezi nimi pak bude zeleň. Tento záměr už dokonce schválili pražští zastupitelé. Z území hlavního města budou mizet v příštích letech také železniční koleje a polorozpadlé nádražní domky, v konceptu už je zakreslena také přestavba nákladového nádraží na Žižkově. Jeho přestavbu dokonce město zařadilo mezi takzvané celoměstsky významné projekty.
„Při jejich výběru byly upřednostňovány lokality takzvaných brownfieldů, tedy území, kde dříve byly průmyslové stavby,“ upřesnil radní Martin Langmajer.
Na Žižkově budou domy, park a kanceláře a obchody. Prodloužena bude podle konceptu územního plánu také Olšanská ulice směrem do prostoru nákladového nádraží.
V novém plánu je zakreslena rovněž řada nových dopravních staveb. Mezi nimi vévodí prodloužení trasy metra A do Ruzyně nebo křižovatka Pražského okruhu v Radotíně.
* Kde se změní plán Radotín V trojúhelníku jižně od soutoku mezi Berounkou a Vltavou v Radotíně vzniknou tři jezera a rekreační zóna se zelení.
Nedaleko jezer také vyroste velká křižovatka, která je součástí silničního okruhu kolem Prahy.
Masarykovo nádraží Zastupitelé již schválili změnu územního plánu, která už je zanesena také v konceptu toho nového. Původně bylo území určeno železnici, po změně na něm budou moci vyrůst obchody nebo park.
Prodloužení metra A Zhruba třináctikilometrová trasa si vyžádala změny územního plánu. Pozemky totiž nebyly určeny pro výstavbu metra. „V konceptu změn jsou pro nás tyto změny společně s výstavbou dopravní infrastruktury nejdůležitější,“ uvedl starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.
Nákladové nádraží Žižkov Vznikne tady prakticky zcela nová čtvrť. Pozemek byl v územním plánu původně, stejně jako Masarykovo nádraží, určen železnici. Nyní tady mohou vyrůst byty, kanceláře, obchody nebo tu bude také park. Rovněž vznikne silnice, která bude navazovat na Olšanskou ulici.
Křeslice a Uhříněves Mezi Křeslicemi a Uhříněvsí by na místě orné půdy měl podle nového územního plánu vzniknout místo části pole les, v druhé části pozemku bude zeleň. Návrh počítá v části také s bytovou výstavbou.
Královice Zeleň přibude také mezi Královicemi a Uhříněvsí v Praze 22. V současné verzi územního plánu je tady zakreslena orná půda, v novém návrhu to pak je nejen takzvaná bezlesní zeleň, místo tu ale bude i pro stromy.
Lhotka - Krč Přesun stanice metra trasy D ze Zálesí k Thomayerově nemocnici si vyžádal změnu územního plánu.
Zdroj: Magistrátní koncept nového územního plánu.
* Kde se změní plán Strahov Místo kolejí ČVUT na Strahově je v konceptu zakreslen park a pozemek pro obytnou výstavbu. Protáhne se rovněž park a byty až k fotbalovému stadionu.
Nebušice Pozemky podél ulice Tuchoměřická, které jsou v územním plánu zakresleny jako pozemek pro výrobu, by měly začít sloužit výstavbě bytů.
* Zamítnuté změny Dívčí hrady V návrhu, který zaslala na magistrát radnice Prahy 5, se objevil nápad Dívčí hrady zastavět.
Prokopské údolí Nápad začít stavět v Prokopském údolí smetl magistrát okamžitě ze stolu.
reklama
Některé však mohou zapříčinit poměrně kuriózní situaci - v územním plánu bude zaneseno něco zcela jiného, než na pozemku ve skutečnosti bude. Například na Strahově.
Areál vysokoškolských kolejí je totiž v současném územním plánu označen zkratkou ZVS, tedy pozemek určený pro vysokoškolské stavby. Podle konceptu nového plánu už tomu tak však není.
Pozemek, na kterém stojí, je totiž rozdělen na dvě části. Ta první směrem k velkému spartakiádnímu stadionu je určena pro smíšenou výstavbu, to znamená, že je tady možné postavit byty nebo kanceláře.
Druhá část areálu směrem k Vltavě je pak označena jako park.
To však neznamená, že nevzhledné koleje ČVUT ze Strahova po schválení nového územního plánu zmizí. Je to totiž právě naopak.
Nový plán totiž nemůže vysoké škole nařídit koleje zbourat, ta však nemá peníze na to, aby je postavila jinde. A pokud se koleje nepřestěhují, nový park jednoduše nevznikne.
„Zbourat je nemůžeme, máme tam šest tisíc studentů. Na výstavbu nových kolejí totiž nemáme peníze,“ uvedl rektor ČVUT Václav Havlíček.
Koleje není kam přestěhovat, park nebude Jak se k tomuto paradoxu v konceptu územního plánu postaví radnice Prahy 6, která může návrh magistrátu v připomínkové řízení „rozmluvit“, zatím není jasné.
„Budeme jednat s ČVUT, pak se k návrhu teprve vyjádříme. Je mi jasné, že řada zakreslených věcí se nezmění hned, že to potrvá. V tomto případě je ale otázkou, zda nedojde k tomu, že park bude dalších padesát let pouze na papíře,“ uvedl Tomáš Chalupa, starosta šesté městské části, na jejímž území strahovské koleje stojí.
Přeměna charakteru území, na kterém stojí vysokoškolské koleje, není jedinou změnou, ke které na Strahově dojde. Druhou novinkou je to, že park by se měl protáhnout až ke stadionu Evžena Rošického, stejně jako obytná výstavba.
Naopak na svém místě zůstane spartakiádní stadion. Ten se bourat nebude. „Naopak ho chceme opravit a využít na pořádání kulturních akcí. Plocha Strahova zůstane jako doposud pro rekreaci, sport a kulturu,“ řekl radní Martin Langmajer Hospodářským novinám.
Zásadních změn se podle nového územního plánu dočkají kromě „strahovských“ rovněž lidé žijící na jihu metropole.
Nedaleko soutoku Berounky a Vltavy má v Radotíně vzniknout rekreační přírodní plocha a bagry tady následně vyhloubí tři velká jezera. Mezi nimi pak bude zeleň. Tento záměr už dokonce schválili pražští zastupitelé. Z území hlavního města budou mizet v příštích letech také železniční koleje a polorozpadlé nádražní domky, v konceptu už je zakreslena také přestavba nákladového nádraží na Žižkově. Jeho přestavbu dokonce město zařadilo mezi takzvané celoměstsky významné projekty.
„Při jejich výběru byly upřednostňovány lokality takzvaných brownfieldů, tedy území, kde dříve byly průmyslové stavby,“ upřesnil radní Martin Langmajer.
Na Žižkově budou domy, park a kanceláře a obchody. Prodloužena bude podle konceptu územního plánu také Olšanská ulice směrem do prostoru nákladového nádraží.
V novém plánu je zakreslena rovněž řada nových dopravních staveb. Mezi nimi vévodí prodloužení trasy metra A do Ruzyně nebo křižovatka Pražského okruhu v Radotíně.
* Kde se změní plán Radotín V trojúhelníku jižně od soutoku mezi Berounkou a Vltavou v Radotíně vzniknou tři jezera a rekreační zóna se zelení.
Nedaleko jezer také vyroste velká křižovatka, která je součástí silničního okruhu kolem Prahy.
Masarykovo nádraží Zastupitelé již schválili změnu územního plánu, která už je zanesena také v konceptu toho nového. Původně bylo území určeno železnici, po změně na něm budou moci vyrůst obchody nebo park.
Prodloužení metra A Zhruba třináctikilometrová trasa si vyžádala změny územního plánu. Pozemky totiž nebyly určeny pro výstavbu metra. „V konceptu změn jsou pro nás tyto změny společně s výstavbou dopravní infrastruktury nejdůležitější,“ uvedl starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.
Nákladové nádraží Žižkov Vznikne tady prakticky zcela nová čtvrť. Pozemek byl v územním plánu původně, stejně jako Masarykovo nádraží, určen železnici. Nyní tady mohou vyrůst byty, kanceláře, obchody nebo tu bude také park. Rovněž vznikne silnice, která bude navazovat na Olšanskou ulici.
Křeslice a Uhříněves Mezi Křeslicemi a Uhříněvsí by na místě orné půdy měl podle nového územního plánu vzniknout místo části pole les, v druhé části pozemku bude zeleň. Návrh počítá v části také s bytovou výstavbou.
Královice Zeleň přibude také mezi Královicemi a Uhříněvsí v Praze 22. V současné verzi územního plánu je tady zakreslena orná půda, v novém návrhu to pak je nejen takzvaná bezlesní zeleň, místo tu ale bude i pro stromy.
Lhotka - Krč Přesun stanice metra trasy D ze Zálesí k Thomayerově nemocnici si vyžádal změnu územního plánu.
Zdroj: Magistrátní koncept nového územního plánu.
* Kde se změní plán Strahov Místo kolejí ČVUT na Strahově je v konceptu zakreslen park a pozemek pro obytnou výstavbu. Protáhne se rovněž park a byty až k fotbalovému stadionu.
Nebušice Pozemky podél ulice Tuchoměřická, které jsou v územním plánu zakresleny jako pozemek pro výrobu, by měly začít sloužit výstavbě bytů.
* Zamítnuté změny Dívčí hrady V návrhu, který zaslala na magistrát radnice Prahy 5, se objevil nápad Dívčí hrady zastavět.
Prokopské údolí Nápad začít stavět v Prokopském údolí smetl magistrát okamžitě ze stolu.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




