MF Dnes: Peking se zbavil aut. Na 4 dny
22.8.2007 | PEKING | MF Dnes | Tomáš Macek s využitím agentur AP a Reuters |
Metropole testovala dopravní omezení kvůli olympiádě. Každý den vykázala z ulic více než milion aut
Stal se zázrak. Doprava v Pekingu plynule proudila. Takřka všude. V čínské metropoli totiž platil „výjimečný stav“. Včera vyvrcholila čtyřdenní akce, při které město testovalo omezení silničního provozu během olympiády.
„Teprve si zvykáme, že můžeme řídit, a hned nám to zase zakážou,“ postěžoval si agentuře AP obchodník Čang Ťie, který si loni koupil své první auto, v Číně vyrobený Chery QQ. „Takové zákazy nejsou dobré. Vláda by měla přijít s lepším plánem,“ dodal.
Pekingem proudí denně až tři miliony aut. Během zkoušky však až 1,3 milionu vozů z dopravy vyloučili. V neděli směly jezdit pouze automobily s lichými čísly, včera se sudými. Výjimky platily pouze pro 66 tisíc taxíků, policii, hasiče, sanitky a mezinárodní diplomaty. Dokonce i státní úředníci se museli podřídit. „Nechala jsem auto doma a jela se známými, kteří mohli použít svůj vůz,“ tvrdila Wang Chuej, mluvčí městské správy.
Razantní kroky jsou v Pekingu nutné. Hustý smog a neustálé dopravní zácpy kritizují rok před zahájením her i mnozí členové Mezinárodního olympijského výboru.
Předseda MOV Jacques Rogge dokonce pohrozil, že některé vytrvalostní soutěže mohou být přeloženy jinam, pokud se situace nezlepší. V zájmu ochrany zdraví sportovců.
„Dělali jsme si legraci, že našim vytrvalcům doporučíme, ať si doma na stadion hodí dýmovnici a v takovém prostředí trénují,“ vyprávěl František Dvořák, místopředseda Českého olympijského výboru, který byl v Pekingu na semináři.
„Stav je tam kritický. Tři dny jsme neviděli oblohu. Dokonce i dům naproti nám se neustále ztrácel ve zvláštním oparu. Kolem celého města je navíc prstenec z uhelných dolů a tepelných elektráren. Ale oni ujišťují, že během her odstaví, co se dá.“
Za běžných okolností denně přibývá v Pekingu až 1000 dalších aut, která pak postávají v dlouhých kolonách na ucpaných silnicích.
„Řidiči, pokud se vzdáte svých aut, budete součástí olympiády,“ spustila nyní kampaň státem kontrolovaná média. Během čtyřdenní „omezovací“ akce byla posílena veřejná doprava o 700 autobusů, intervaly metra se zkrátily a státním úředníkům změnili pracovní dobu, aby necestovali do práce ve špičce.
„Pro olympiádu to rádi uděláme,“ tvrdil Li Chuej, konzultant z Pekingu, a jel raději taxíkem. Policisté lovili provinilce se zakázanými čísly aut. Každý z nich musel bez milosti zaplatit pokutu 100 juanů, v přepočtu zhruba 300 korun.
Přesto se podle agentury Xinhua podařilo odstranit z ulic jen zhruba 400 tisíc vozů denně. „Někteří se nejspíš pokusili podvádět a vyměnili si na autě značku,“ uvažoval Jin Guizeng, plynárenský technik na penzi. „Ale já jsem nechal auto u domu a díval se na televizi.“
reklama
„Teprve si zvykáme, že můžeme řídit, a hned nám to zase zakážou,“ postěžoval si agentuře AP obchodník Čang Ťie, který si loni koupil své první auto, v Číně vyrobený Chery QQ. „Takové zákazy nejsou dobré. Vláda by měla přijít s lepším plánem,“ dodal.
Pekingem proudí denně až tři miliony aut. Během zkoušky však až 1,3 milionu vozů z dopravy vyloučili. V neděli směly jezdit pouze automobily s lichými čísly, včera se sudými. Výjimky platily pouze pro 66 tisíc taxíků, policii, hasiče, sanitky a mezinárodní diplomaty. Dokonce i státní úředníci se museli podřídit. „Nechala jsem auto doma a jela se známými, kteří mohli použít svůj vůz,“ tvrdila Wang Chuej, mluvčí městské správy.
Razantní kroky jsou v Pekingu nutné. Hustý smog a neustálé dopravní zácpy kritizují rok před zahájením her i mnozí členové Mezinárodního olympijského výboru.
Předseda MOV Jacques Rogge dokonce pohrozil, že některé vytrvalostní soutěže mohou být přeloženy jinam, pokud se situace nezlepší. V zájmu ochrany zdraví sportovců.
„Dělali jsme si legraci, že našim vytrvalcům doporučíme, ať si doma na stadion hodí dýmovnici a v takovém prostředí trénují,“ vyprávěl František Dvořák, místopředseda Českého olympijského výboru, který byl v Pekingu na semináři.
„Stav je tam kritický. Tři dny jsme neviděli oblohu. Dokonce i dům naproti nám se neustále ztrácel ve zvláštním oparu. Kolem celého města je navíc prstenec z uhelných dolů a tepelných elektráren. Ale oni ujišťují, že během her odstaví, co se dá.“
Za běžných okolností denně přibývá v Pekingu až 1000 dalších aut, která pak postávají v dlouhých kolonách na ucpaných silnicích.
„Řidiči, pokud se vzdáte svých aut, budete součástí olympiády,“ spustila nyní kampaň státem kontrolovaná média. Během čtyřdenní „omezovací“ akce byla posílena veřejná doprava o 700 autobusů, intervaly metra se zkrátily a státním úředníkům změnili pracovní dobu, aby necestovali do práce ve špičce.
„Pro olympiádu to rádi uděláme,“ tvrdil Li Chuej, konzultant z Pekingu, a jel raději taxíkem. Policisté lovili provinilce se zakázanými čísly aut. Každý z nich musel bez milosti zaplatit pokutu 100 juanů, v přepočtu zhruba 300 korun.
Přesto se podle agentury Xinhua podařilo odstranit z ulic jen zhruba 400 tisíc vozů denně. „Někteří se nejspíš pokusili podvádět a vyměnili si na autě značku,“ uvažoval Jin Guizeng, plynárenský technik na penzi. „Ale já jsem nechal auto u domu a díval se na televizi.“
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




