https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/penize-a-protesty-brzdi-stavbu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Peníze a protesty brzdí stavbu

3.5.2004 | PRAHA | MF Dnes | Jan Ziegler |
Výstavba okružní rychlostní silnice kolem Prahy, která by měla výrazně odlehčit dopravě v centru, stále vázne. Jednak nejsou peníze, jednak se bouří občanské iniciativy. Ty nyní nesouhlasí ani s trasou okruhu v okolí Říčan.
 
Jedna z nejdůležitějších dopravních staveb v hlavním městě se roky opožďuje. Podle původních plánů už příští rok měly desetitisíce aut, která metropolí jenom projíždějí, minout totálně ucpané pražské ulice a objíždět je po nové okružní dálnici nazvané Pražský okruh.
Stavbu však provázejí mnohé komplikace. Někdy nebyly ve státní kase, ze které se okruh platí, peníze, o roky prodlužují výstavbu dálnice protesty občanských sdružení, pražských městských částí a obcí ve Středočeském kraji.

Problémy na jihovýchodě

K letitým problémům na severovýchodní trase okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí a na jihozápadě mezi Slivencem a Lahovicemi, kde protesty občanských sdružení zastavily stavbu o několik let, přibyly i potíže na jihovýchodě v úseku mezi Jesenicí a křižovatkou s brněnskou dálnicí.
Tady se zastupitelé obce Jesenice velmi obávají toho, že k nim bude od Lahovic postavena moderní čtyřproudová rychlostní silnice, ale dál k brněnské dálnici povede jen stará úzká dvouproudová silnice. "To by pro nás byla katastrofa, bojíme se toho, že pak nám to tady auta totálně ucpou," řekla jesenická zastupitelka Sylva Marková.
Mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka připustil, že zatímco úseky mezi Slivencem a Jesenicí jsou téměř bezproblémové, u trasy od Jesenice až po brněnskou dálnici tomu tak není. "V některých obcích ještě nemají stanovené závazné územní plány a bez toho se nemůže stavět," řekl Kupka.
Zásadně proti plánované trase okruhu mezi Jesenicí a křižovatkou s dálnicí na Brno jsou lidé z okolí Říčan. Obyvatelé osady Kuří chtějí, aby silnice vedla blíže k Praze. Podle Stanislava Krátkého z osadního výboru je delší trasa nesmyslná. "Nechápu, že na severu u Suchdola chtějí dálnici blíže k městu, zatímco tady u nás má vést dost daleko od Prahy. To nemá logiku," tvrdí Krátký.
I přesto by však podle Jana Kurala z Ředitelství silnic a dálnic mohl být celý úsek okruhu od Slivence po brněnskou dálnici dokončen naráz. "Jsou předpoklady pro to, abychom začali stavět v příštím roce a celou tuto trasu dokončili v roce 2008," uvedl Kural. To by pak urychlilo cestu řidičům, kteří jezdí mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí, a nemuseli by se trmácet po přecpané Jižní spojce.

Jak stavbu urychlit

Není sporu o tom, že město potřebuje novou rychlostní komunikaci, která by odvedla tranzitní dopravu. Výrazně by se tak ulehčilo ucpaným ulicím, jako jsou Argentinská či Milady Horákové, Severojižní magistrále, Jižní spojce a Barrandovskému mostu. Výstavba okruhu mezi Slivencem a Jesenicí je klíčová pro zhruba třicet tisíc obyvatel barrandovského sídliště, kde nyní v blízkosti domů projíždějí denně desetitisíce aut po silnici, která pro tak silný provoz nebyla vůbec stavěna.
Dopravní odborník z ČVUT a pražský zastupitel Petr Moos tvrdí, že v co nejbližší době by se měli sejít ministr dopravy, ředitel Silnic a dálnic, pražský primátor a středočeský hejtman. "Ti by se dohodli na co nejrychlejší dostavbě této důležité rychlostní silnice," tvrdí Moos.
Dobrou zprávou je, že vláda přispěje na dokončení Pražského okruh částkou 310 milionů eur. Celý okruh kolem metropole by tak mohl být dokončen dříve než v dosud plánovaném roce 2015.


reklama

 
Jan Ziegler

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist