https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/pesim-by-se-melo-po-praze-chodit-lepe
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Pěším by se mělo po Praze chodit lépe

16.6.2009 | PRAHA | Právo | Jana Šprunková |
Město chce založit generel tras pro všechny, kteří opovrhli auty, koly, autobusy a pohybují se výhradně po svých.
 
Zhruba čtvrtinu cest po metropoli absolvují Pražané a její návštěvníci pěšky. Snahou města by v dohledné době mělo být podmínky pro pěší vylepšovat.

Dokonce by měl vzniknout jakýsi generel pěších tras. Dopravní výbor zastupitelstva města nyní doporučil radním, aby přijali zásady rozvoje pěší dopravy, které vypracoval příslušný magistrátní odbor, a na jejich základě pak připravili koncepci jejího zklidnění na nejrizikovějších místech. V souvislosti s nedávným zrušením desítek přechodů přes tramvajové koleje a za stavu, kdy auta mnohdy nejenom stojí na chodnících, ale i po nich jezdí, mohou takové úvahy oprávněně vzbuzovat podezření, zda nejde o opožděný aprílový žert. Ale prý nejde.

„Cílem je vylepšit podmínky pro pěší, přihlížet k nim by měli investoři a urbanisté,“ uvedl Jaroslav Mach z odboru dopravy. Odbor zřejmě také objevil Ameriku, protože v zásadách dospěl k tomu, že chůze je základním a přirozeným způsobem pohybu, ekologickým a prostorově nejméně náročným způsobem dopravy a významně napomáhá dobrému psychickému i fyzickému stavu obyvatel.

„Připadá mi to jako slohové cvičení,“ konstatoval člen výboru Petr Zajíček (KSČM). Proč najednou takový zájem o chodce? Průzkum pěšího provozu, který od roku 1963 do roku 2000 prováděl Ústav dopravního inženýrství, prý prokázal, že až na výjimky počet chodců trvale klesal. „Zatímco v období do roku 1990 se jednalo o úbytek chodců v jednotkách procent, v dalším desetiletí to už byly desítky procent,“ stojí ve zprávě. Pouze ve špičkách pracovního dne se v posledním desetiletí minulého století zvýšila intenzita pěšího provozu na trase spojující Pražský hrad se Staroměstským náměstím, o což se zasloužili ale turisté. Materiál, kterým se výbor zabýval, považuje za základní motto, aby pěší doprava byla rovnocennou součástí celého dopravního systému. A nabízí řešení, které působí spíše jako z oblasti sci-fi.
Například rychlé odstraňování nerovností povrchu chodníků a jejich špatný sklon, zkracování čekací doby u semaforů na zelenou. Zásady předpokládají i vytvoření souvislé a propojené sítě komunikací pro chodce, přístupných i pro osoby s omezenou schopností pohybu. Zkrátka a dobře nabádá považovat chůzi za rovnocennou a mnohde i prvořadou součást městské dopravy.

„Asi si z nás opět někdo dělá legraci. Nebo úředníci nevědí, čím se bavit. Vždyť se přece stačí podívat na živý automobilový provoz na pražských pěších zónách i na vymazané bezbariérové přechody, aby člověk věděl, jak magistrátu leží na srdci blaho chodců,“ míní obyvatel centra Martin Hašek.

***

Cílem je vylepšit podmínky pro pěší, přihlížet k nim by měli investoři a urbanisté Jaroslav Mach, odbor dopravy




reklama

 
Jana Šprunková

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist