MF Dnes: Petice zastavila obalovnu
5.2.2009 | HOSÍN | MF Dnes | Antonín Pelíšek |
Lidem se podařilo v poslední době zabrzdit několik projektů, které se týkají hlavně staveb. Důvod byl všude stejný. Odhalily se chyby úředníků. V povolovacích procesech často stranili víc investorům než obyvatelům a občanským sdružením.
Nevyjádřili se k územnímu řízení na velkou průmyslovou stavbu, nestihli ani termín, přesto projekt zastavili. Několik stovek obyvatel z obcí na Českobudějovicku dokázalo přerušit už rozběhnuté řízení na stavbu obalovny směsí. Provoz, kde se míchá štěrk a asfalt potřebný pro stavbu silnic, měl vyrůst nedaleko bývalé kafilérie, provozu na spalování živočišného odpadu u Hosína na Českobudějovicku.
Jen v tomto regionu se přitom veřejnosti podařilo v poslední době zabrzdit už několik projektů, které se týkají hlavně staveb. Důvod byl všude stejný. Odhalily se chyby úředníků - v povolovacích procesech stavební úřady stranily víc investorům než obyvatelům a občanským sdružením. V dlouhodobé praxi jde ale spíše o výjimky. Některé vady přitom odhalili až právníci či ochránce veřejných práv.
Českobudějovický krajský soud se bude například zabývat žalobou občanského sdružení, které napadlo magistrát, že je vyloučil ze stavebního řízení k rozšíření dopravy po Modrém mostě u Polikliniky Jih. Jihočeský krajský úřad i ombudsman Otakar Motejl si myslí, že úředníci magistrátu porušili práva sdružení.
Nejbližší obyvatelé o chystané obalovně nevěděli
Obalovnu směsí s výkonem 200 tun materiálu za hodinu chce stavět za podpory vedení hosínského obecního úřadu firma Pražské silniční a vodohospodářské stavby. Vloni jí ke konečnému razítku chyběl jenom krůček. Územní řízení ale teď budějovický stavební úřad zrušil kvůli chybám v žádosti investora. Ten byl s Obecním úřadem v Hosíně předem domluvený na koupi malé parcely o rozloze 500 metrů čtverečních za zhruba pět milionů korun.
„Všechno je znovu na začátku. Investor chce předložit nový projekt a požádat o nové řízení,“ uvedl Pavel Bouzek z budějovického stavebního úřadu.
Obyvatelé totiž prokázali, že projekt nepočítá se zatížením okolí těžkou dopravou. Navíc se o stavbě dozvěděli včas jen někteří lidé z Hosína, ačkoliv obalovna má vyrůst na pozemku, který je blíže sousedním Chotýčanům.
Proti stavbě se lidé nakonec vyslovili v petici. Pod ni připojili 420 podpisů obyvatelé nejen Hosína a Chotýčan, ale i Vitína, Lhotic a dokonce deset kilometrů vzdáleného Lišova. Lidé poslali stížnost na ministerstvo životního prostředí, své zástupce za jihočeským hejtmanem Jiřím Zimolou a nechali se zastoupit právníky.
„Obalovnu tu nechceme. Pokud nic nepomůže, napadneme stavební řízení žalobou,“ prohlásil vloni starosta Chotýčan Karel Mach.
„Obecní úřad v Hosíně nás zpočátku obviňoval, že jsou za vším čtyři ženy z Chotýčan, ale není to pravda,“ připomněla Pavla Pulcová žijící právě v Chotýčanech.
Starosta Hosína Josef Matouš dokonce na stavebním úřadě za přítomnosti nespokojených obyvatelů obcí prohlásil, že za neúspěchem stojí novinové články a petice podepisované v kostele. Dnes chce vyvolat k projektu veřejné jednání.
O parcelu stojí i soukromník Zastupitelé v Hosíně se teď budou muset vyrovnat s novou nabídkou. Za stejnou částku jako Pražské silniční a vodohospodářské stavby chce koupit obecní parcelu soukromník, který žije v Praze a v Hosíně rekonstruuje historický objekt. Obalovnu tu samozřejmě nechce. Redakci MF DNES to zdůvodnil tím, že do Hosína jezdí za klidem.
Podle Pavly Matějkové ze sdružení Calla jsou podobné případy dokladem toho, že obyvatelé mohou společnými silami ovlivnit stavby, které nechtějí.
„Bohužel, špatný je nový stavební zákon, podle něhož se mohou sousedé stavby dozvědět o její přípravě jenom z úředních desek na radnicích. Když pak konečně dostanou žádost o stavební povolení, ke které se mohou také vyjádřit, bývá už většinou pozdě,“ míní Matějková.
***
* Obalovna Hosín Investorem jsou Pražské silniční a vodohospodářské stavby s rakouským kapitálem. - do obalovny se bude dovážet asfalt, mletý vápenec a štěrk - v jednom směru pojede až 12 nákladních aut za hodinu - vyrábět se bude v sezoně od března do konce listopadu, celkem 1 540 provozních hodin za rok - práci dostane šest lidí
reklama
Jen v tomto regionu se přitom veřejnosti podařilo v poslední době zabrzdit už několik projektů, které se týkají hlavně staveb. Důvod byl všude stejný. Odhalily se chyby úředníků - v povolovacích procesech stavební úřady stranily víc investorům než obyvatelům a občanským sdružením. V dlouhodobé praxi jde ale spíše o výjimky. Některé vady přitom odhalili až právníci či ochránce veřejných práv.
Českobudějovický krajský soud se bude například zabývat žalobou občanského sdružení, které napadlo magistrát, že je vyloučil ze stavebního řízení k rozšíření dopravy po Modrém mostě u Polikliniky Jih. Jihočeský krajský úřad i ombudsman Otakar Motejl si myslí, že úředníci magistrátu porušili práva sdružení.
Nejbližší obyvatelé o chystané obalovně nevěděli
Obalovnu směsí s výkonem 200 tun materiálu za hodinu chce stavět za podpory vedení hosínského obecního úřadu firma Pražské silniční a vodohospodářské stavby. Vloni jí ke konečnému razítku chyběl jenom krůček. Územní řízení ale teď budějovický stavební úřad zrušil kvůli chybám v žádosti investora. Ten byl s Obecním úřadem v Hosíně předem domluvený na koupi malé parcely o rozloze 500 metrů čtverečních za zhruba pět milionů korun.
„Všechno je znovu na začátku. Investor chce předložit nový projekt a požádat o nové řízení,“ uvedl Pavel Bouzek z budějovického stavebního úřadu.
Obyvatelé totiž prokázali, že projekt nepočítá se zatížením okolí těžkou dopravou. Navíc se o stavbě dozvěděli včas jen někteří lidé z Hosína, ačkoliv obalovna má vyrůst na pozemku, který je blíže sousedním Chotýčanům.
Proti stavbě se lidé nakonec vyslovili v petici. Pod ni připojili 420 podpisů obyvatelé nejen Hosína a Chotýčan, ale i Vitína, Lhotic a dokonce deset kilometrů vzdáleného Lišova. Lidé poslali stížnost na ministerstvo životního prostředí, své zástupce za jihočeským hejtmanem Jiřím Zimolou a nechali se zastoupit právníky.
„Obalovnu tu nechceme. Pokud nic nepomůže, napadneme stavební řízení žalobou,“ prohlásil vloni starosta Chotýčan Karel Mach.
„Obecní úřad v Hosíně nás zpočátku obviňoval, že jsou za vším čtyři ženy z Chotýčan, ale není to pravda,“ připomněla Pavla Pulcová žijící právě v Chotýčanech.
Starosta Hosína Josef Matouš dokonce na stavebním úřadě za přítomnosti nespokojených obyvatelů obcí prohlásil, že za neúspěchem stojí novinové články a petice podepisované v kostele. Dnes chce vyvolat k projektu veřejné jednání.
O parcelu stojí i soukromník Zastupitelé v Hosíně se teď budou muset vyrovnat s novou nabídkou. Za stejnou částku jako Pražské silniční a vodohospodářské stavby chce koupit obecní parcelu soukromník, který žije v Praze a v Hosíně rekonstruuje historický objekt. Obalovnu tu samozřejmě nechce. Redakci MF DNES to zdůvodnil tím, že do Hosína jezdí za klidem.
Podle Pavly Matějkové ze sdružení Calla jsou podobné případy dokladem toho, že obyvatelé mohou společnými silami ovlivnit stavby, které nechtějí.
„Bohužel, špatný je nový stavební zákon, podle něhož se mohou sousedé stavby dozvědět o její přípravě jenom z úředních desek na radnicích. Když pak konečně dostanou žádost o stavební povolení, ke které se mohou také vyjádřit, bývá už většinou pozdě,“ míní Matějková.
***
* Obalovna Hosín Investorem jsou Pražské silniční a vodohospodářské stavby s rakouským kapitálem. - do obalovny se bude dovážet asfalt, mletý vápenec a štěrk - v jednom směru pojede až 12 nákladních aut za hodinu - vyrábět se bude v sezoně od března do konce listopadu, celkem 1 540 provozních hodin za rok - práci dostane šest lidí
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




