https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/plany-pruplavu-strasi-kromeriz
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Plány průplavu straší Kroměříž

15.9.2004 | KROMĚŘÍŽ | MF Dnes | Karel Toman |
Město Kroměříž obchází strašidlo. Jmenuje se kanál Dunaj-Odra-Labe. Vždycky se na čas ztratí, ale jen proto, aby se znovu vynořilo. Letos o sobě dalo vědět opět a proniklo dokonce do zákona.
 
V tom horším případě by plavební kanál vedl korytem řeky Moravy, což by pro Kroměříž znamenalo drastické zásahy. Radnice je ostře proti, ale zastavit tento záměr by sama nedokázala. Přidávají se i ostatní, například místní klub UNESCO. A zatím posledním krokem odporu je založení občanského sdružení s názvem Stop vandalům. "Kroměřížskou Podzámeckou zahradu zapsanou na seznamu UNESCO ohrožují vandalové," nebere si servítky jeho předseda Milan Komínek.

Zatímco proti běžným vandalům so podle něj dá bránit opravami a zabezpečovacími systémy, proti záměru poničit zahradu plavebním korytem tak snadná obrana nebude. "Ředitelství vodních cest, jedna z odnoží ministerstva dopravy, má vandalství zřejmě přímo v popisu práce. Tento podivný útvar byl zřízen v roce 1998 za jediným cílem: za každou cenu oživit dávný mýtus, kanál Dunaj-Odra-Labe," zlobí se předseda a vyjmenovává škody, které by realizace projektu přinesla.

Chráněné území městské památkové rezervace podle něj stavba změní k nepoznání. Ochranné pásmo kanálu by zabralo z Podzámecké zahrady 3 hektary a zasáhlo by 50 metrů do její hloubi od říčního břehu, který tvoří její hranici. "Hrozí jí tak vyškrtnutí ze sezamu UNESCO, což se žádné evropské památce dosud nestalo," varuje Milan Komínek.

I jinak by ovšem kanál vedený městem změnil Kroměříž k nepoznání. Všechny mosty by bylo nutné zvednout do výše prvého patra a vybudovat na ně nájezdy. To by si vynutilo například přestěhovat vlakové nádraží. Desítky budov ve čtvrtích Horní a Dolní zahrady by musely být srovnány se zemí, zlikvidovány by byly všechny stávající i plánované turistické a rekreační aktivity na řece.

Komínek upozorňuje i na další plánovaný zásah. "Ředitelství vodních cest nechalo vloni "doprojektovat" výhybnu lodí v místě nynějšího Erbenova nábřeží, aby se tam mohly míjet 185 metrů dlouhé lodní soupravy. To by znamenalo likvidaci celého Erbenova nábřeží," upozornil Komínek, který se obává, že myšlenka kanálu si pod vlivem dobře organizovaných lobbistů pozvolna získá podporu u orgánů Zlínského kraje.

"Nelze vyloučit, že hrstka bezohledných a vlivných podnikatelů nakonec získá nad slušnou, ale neprůbojnou většinou převahu. Tomu je třeba začít ihned razantně a fundovaně čelit," vysvětluje, proč sdružení Stop vandalům vzniklo.

A co na to říkají lidé na radnici? "Ty argumenty jsou možná vyhraněné, ale v podstatě je to pravda," říká Josef Koplík, který vede odbor rozvoje města. Kroměříž podle něj přistoupí jen na variantu, která počítá s vedením kanálu obchvatnou trasou, která by město minula. Koplík ovšem připouští, že v zákoně o vodní plavbě figuruje Morava v Kroměříži jako "využitelná vodní cesta", takže město by proti případnému tlaku centrálních orgánů moc nezmohlo. "Ale v nejbližších dejme tomu dvaceti letech nic takového nehrozí," domnívá se Josef Koplík.
reklama

 
Karel Toman

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist