Právo: Pod megality ve Stonehenge má vést tunel
17.8.2004 | STONEHENGE | Právo
O světoznámou megalitickou svatyni ve Stonehenge, kterou ročně navštíví desetitisíce turistů, se začali zajímat stavbaři. V brzké době se tu pár set metrů od obrovského kruhu megalitů chystají postavit 2,1 kilometru dlouhý tunel s rozpočtem přes 200 miliónů liber (asi 11 miliard Kč).
Stavět by se mělo začít počátkem příštího roku tak, aby se celý tunel dočkal otevření v létě roku 2008.
Navrhovatelé stavby, mezi něž patří i organizace English Heritage (Anglické dědictví), jež má megality pod patronací, tvrdí, že svedením dálnice A 303 do tunelu učiní konec dopravním zácpám a sníží počet nehod na hlavním silničním tahu vedoucím z Londýna do jihovýchodní Anglie.
Podle odpůrců stavba zásadně změní typický ráz jihoanglické krajiny. "Stonehenge tu stojí už 5000 let, zatímco auta byla vynalezena teprve před sto lety," říká pobouřeně Chris Woodford ze sdružení Zachraňte Stonehenge. "Sloužit něčemu, co má tak krátkou historii, je naprosto absurdní."
Projekt se ale nelíbí ani Mezinárodní radě pro památky a sídla (ICOMOS), neboť prý naruší celou lokalitu pod patronací UNESCO. Čtyřproudá dálnice má totiž vést nejen pod zemí, ale také v hlubokém zářezu, na němž by měly pracovat stovky bagrů.
Zastánci stavby argumentují tím, že odklon dopravy Stonehenge pomůže. "Navrhujeme tunel proto, abychom zlepšili životní prostředí v okolí megalitů, odklonili dopravu, obnovili tím krajinu a učinili ze Stonehenge klidné a tiché místo," tvrdí vedoucí projektu Chris Jones.
Prozatím se stále jedná o druhé, prodloužené variantě tunelu, jež by zcela odvedla dopravu z blízkého okolí megalitických kruhů a ulehčila tak chronicky přetížené dálnici A 303. Denně tu v turistické sezóně projede 20 až 30 tisíc aut. Návrhy počítají i s tím, že by se přesunulo návštěvnické centrum tak, aby obří parkoviště stálo v dostatečné vzdálenosti od samotné památky.
Magická energie zůstane, tvrdí druid
"Jestliže má vláda v úmyslu začít stavět tunel příští léto, nedivil bych se, kdyby se už dnes lidé připravovali na to, že se postaví před buldozery," předpovídá Jones, který slibuje masivní protesty proti stavbě.
Jedno je však jisté už v těchto dnech - chystaný tunel nenaruší magické telurické proudy, jež k megalitické svatyni neodmyslitelně patří. Tvrdí to alespoň cornwaleský arcidruid Edward Prynn: "Energii kamenného kruhu to nemůže vůbec ovlivnit." Nicméně i on varoval před příliš zpupnými plánovači: "Mám mezi druidy mnoho přátel, kteří se bojí vykopat sebemenší díru, aby nevyrušili Matku Zemi."
reklama
Navrhovatelé stavby, mezi něž patří i organizace English Heritage (Anglické dědictví), jež má megality pod patronací, tvrdí, že svedením dálnice A 303 do tunelu učiní konec dopravním zácpám a sníží počet nehod na hlavním silničním tahu vedoucím z Londýna do jihovýchodní Anglie.
Podle odpůrců stavba zásadně změní typický ráz jihoanglické krajiny. "Stonehenge tu stojí už 5000 let, zatímco auta byla vynalezena teprve před sto lety," říká pobouřeně Chris Woodford ze sdružení Zachraňte Stonehenge. "Sloužit něčemu, co má tak krátkou historii, je naprosto absurdní."
Projekt se ale nelíbí ani Mezinárodní radě pro památky a sídla (ICOMOS), neboť prý naruší celou lokalitu pod patronací UNESCO. Čtyřproudá dálnice má totiž vést nejen pod zemí, ale také v hlubokém zářezu, na němž by měly pracovat stovky bagrů.
Zastánci stavby argumentují tím, že odklon dopravy Stonehenge pomůže. "Navrhujeme tunel proto, abychom zlepšili životní prostředí v okolí megalitů, odklonili dopravu, obnovili tím krajinu a učinili ze Stonehenge klidné a tiché místo," tvrdí vedoucí projektu Chris Jones.
Prozatím se stále jedná o druhé, prodloužené variantě tunelu, jež by zcela odvedla dopravu z blízkého okolí megalitických kruhů a ulehčila tak chronicky přetížené dálnici A 303. Denně tu v turistické sezóně projede 20 až 30 tisíc aut. Návrhy počítají i s tím, že by se přesunulo návštěvnické centrum tak, aby obří parkoviště stálo v dostatečné vzdálenosti od samotné památky.
Magická energie zůstane, tvrdí druid
"Jestliže má vláda v úmyslu začít stavět tunel příští léto, nedivil bych se, kdyby se už dnes lidé připravovali na to, že se postaví před buldozery," předpovídá Jones, který slibuje masivní protesty proti stavbě.
Jedno je však jisté už v těchto dnech - chystaný tunel nenaruší magické telurické proudy, jež k megalitické svatyni neodmyslitelně patří. Tvrdí to alespoň cornwaleský arcidruid Edward Prynn: "Energii kamenného kruhu to nemůže vůbec ovlivnit." Nicméně i on varoval před příliš zpupnými plánovači: "Mám mezi druidy mnoho přátel, kteří se bojí vykopat sebemenší díru, aby nevyrušili Matku Zemi."
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk