MF Dnes: Polétavý prach dusí Hradiště
4.2.2010 | UHERSKÉ HRADIŠTĚ | MF Dnes | Zdeněk Matyáš |
Pro obyvatele třicetitisícového Uherského Hradiště to není dobrá zpráva. Měřicí přístroje zaznamenávají v centru města extrémně vysokou koncentraci polétavého prachu. Už delší čas.
Na hlavní křižovatce, mezi ulicemi Všehrdovou, Sokolovskou a Malinovského třídou se naměřené hodnoty v minulých dnech pohybovaly v průměru kolem 200 mikrogramů prachu na metr krychlový.
Hodnotící systém kvality ovzduší označuje tuto hodnotu nejvyšším stupněm šest jako velmi špatný. Za přijatelný je přitom považován stupeň tři, kdy se koncentrace prachu pohybuje mezi 30 až 50 miligramy na metr krychlový.
Centrum dusí auta
Úředníci a odborníci mají jasno. Za velkou koncentraci polétavého prachu může doprava. Centrem města projede každý den kolem přístrojů, které měří množství škodlivin v ovzduší, více než dvacet tisíc aut. „Situace je nepříznivá už několik let. Zhoršuje ji i současná zima, která se podepisuje na nepříznivých rozptylových podmínkách,“ upozorňuje Roman Šimeček z odboru životního prostředí zdejší radnice.
Stav na měřeném místě v Hradišti se kryje například s Přerovem či některými částmi Ostravy či Brna.
„Vůbec jsem to netušil. Žádná dobrá zpráva pro naše zdraví to každopádně není,“ uvedl Jan Pospíšil, ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy. Přes přetíženou křižovatku přitom denně proudí do této školy stovky studentů. „Člověk si to při každodenní cestě přes město ani neuvědomí,“ řekla matka dvou dětí Martina Gogolová.
Ohrožení alergici a děti
Mezi nejčastější účinky krátkodobého působení polétavého prachu patří zánětlivá onemocnění horních i dolních cest dýchacích. „U astmatiků dochází ke zhoršení příznaků nemoci, zvýšení spotřeby léčiv a nutnosti hospitalizace,“ konstatoval Pavel Kopl z Krajské hygienické stanice ve Zlíně. Při dlouhodobě zvýšené koncentraci polétavého prachu radí lékaři starším a nemocným lidem a dětem omezit fyzickou námahu,méně větrat a zvýšit příjem vitaminu C. „Pro hlavní křižovatku chystáme projekt, který přidá další odbočovací pruhy a tím zrychlí průjezd aut centrem,“ uvedl místostarosta Květoslav Tichavský.
Podle Šimečka by Hradišti prospěla plánovaná trasa rychlostní silnice R 55 od Přerova do Hodonína. „Odvedla by významnou část dopravy mimo město,“ míní úředník odboru životního prostředí.
reklama
Hodnotící systém kvality ovzduší označuje tuto hodnotu nejvyšším stupněm šest jako velmi špatný. Za přijatelný je přitom považován stupeň tři, kdy se koncentrace prachu pohybuje mezi 30 až 50 miligramy na metr krychlový.
Centrum dusí auta
Úředníci a odborníci mají jasno. Za velkou koncentraci polétavého prachu může doprava. Centrem města projede každý den kolem přístrojů, které měří množství škodlivin v ovzduší, více než dvacet tisíc aut. „Situace je nepříznivá už několik let. Zhoršuje ji i současná zima, která se podepisuje na nepříznivých rozptylových podmínkách,“ upozorňuje Roman Šimeček z odboru životního prostředí zdejší radnice.
Stav na měřeném místě v Hradišti se kryje například s Přerovem či některými částmi Ostravy či Brna.
„Vůbec jsem to netušil. Žádná dobrá zpráva pro naše zdraví to každopádně není,“ uvedl Jan Pospíšil, ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy. Přes přetíženou křižovatku přitom denně proudí do této školy stovky studentů. „Člověk si to při každodenní cestě přes město ani neuvědomí,“ řekla matka dvou dětí Martina Gogolová.
Ohrožení alergici a děti
Mezi nejčastější účinky krátkodobého působení polétavého prachu patří zánětlivá onemocnění horních i dolních cest dýchacích. „U astmatiků dochází ke zhoršení příznaků nemoci, zvýšení spotřeby léčiv a nutnosti hospitalizace,“ konstatoval Pavel Kopl z Krajské hygienické stanice ve Zlíně. Při dlouhodobě zvýšené koncentraci polétavého prachu radí lékaři starším a nemocným lidem a dětem omezit fyzickou námahu,méně větrat a zvýšit příjem vitaminu C. „Pro hlavní křižovatku chystáme projekt, který přidá další odbočovací pruhy a tím zrychlí průjezd aut centrem,“ uvedl místostarosta Květoslav Tichavský.
Podle Šimečka by Hradišti prospěla plánovaná trasa rychlostní silnice R 55 od Přerova do Hodonína. „Odvedla by významnou část dopravy mimo město,“ míní úředník odboru životního prostředí.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




