MF Dnes: Politici sázejí na parkovací domy
13.10.2006 | PLZEŇ | MF Dnes | Ivan Blažek |
Zklidníme dopravu v centru Plzně. Ale teprve, až bude k dispozici dostatek parkovacích domů. Na tomto způsobu léčby automobily přehlceného středu města se shodli lídři dvou nejsilnějších politických stran - Pavel Rödl z ODS a sociální demokrat Milan Chovanec.
Podle představitelů ekologických organizací by se však dalo najít daleko rychlejší a efektivnější řešení.
„Až získáme dostatek parkovacích míst v parkovacích domech v docházkové vzdálenosti pěti minut od centra, můžeme začít s omezováním dopravy. A to tak, že od náměstí, to by mělo přijít na řadu jako první,“ řekl Právu Rödl a připomněl, že v centru je 2500 parkovacích míst. „Ty nemůžeme jen tak zrušit,“ dodal. Na parkovací domy sází i ČSSD. „Bez nich není možné o zklidňování centra uvažovat,“ uvedl Chovanec.
Co takhle mýto
Podle Rödla by halová stání - ty mají být v režii soukromých podnikatelů - mohla vzniknout poměrně rychle. „Pokud v této věci rozhodne zastupitelstvo, je to záležitost jednoho roku,“ sdělil Rödl. „Vím minimálně o třech zájemcích. A vhodná místa jsou. Třeba na Rychtářce, podzemní parkoviště by mohlo vyrůst i v sadech Pětatřicátníků,“ upřesnil Rödl. Chovanec připomněl, že se také jedná například o prostoru u Business centra Bohemia. „Dalo by se uvažovat i o parkovacích domech dále od středu města. Od nich by však musel jezdit na náměstí bezplatný kyvadlový autobus,“ poznamenal Chovanec.
Příznivci zklidňování plzeňského centra ve středu 11. října vyšli do ulic. Happeningovým průvodem chtěli upozornit na to, že ve městě je mnoho místa pro auta a málo pro život.
„Parkovací domy jsou jednou z cest, ale existují rychlejší způsoby, jak omezit dopravu ve středu Plzně,“ upozornil Jiří Kohout ze Společnosti pro veřejnou dopravu. „Buď zavést mýtné na vjezdech do centra, tak to udělali třeba v Rakovníku, a nebo alespoň důsledně kontrolovat placení parkovného. Dnes čtyři z pěti aut stojí v ulicích na černo,“ konstatoval Kohout.
Americká s otazníky
Jedním z prvních kroků ke zklidňování plzeňského centra má být přestavba Americké ulice -rušná třída se měla proměnit mezi mrakodrapem a Elektrou v klidovou zónu pouze s trolejbusovým provozem. Policie však ve svém stanovisku požaduje zachování normálního provozu. Nad zklidněním Americké tak zatím visí otazníky.
„Stanovisko policie je překonatelné rozhodnutím zastupitelstva. Může tam být omezený automobilový provoz a v budoucnu ji můžeme uzavřít,“ prohlásil Rödl. To ale nenajde pochopení u ČSSD. „Ten projekt je špatný,“ kontroval Chovanec.
„Uzavřením Americké by se ještě zvýšil provoz v Kopeckého a Smetanových sadech, které leží blíže k náměstí. My chceme naopak zklidnit dopravu v sadech,“ dodal.
Projekt je připravený tak, aby Americká mohla zůstat průjezdná. „Během čtrnácti dnů požádáme o stavební povolení, první etapa rekonstrukce, která se bude týkat úseku od Klatovské třídy až k mostu přes Radbuzu, by měla proběhnout během příštího roku,“ informoval ředitel útvaru investic plzeňského magistrátu Evžen Kaucký.
Počítá se s vybudováním nového kruhového objezdu u mrakodrapu, s rozšířením chodníků i s výsadbou desítek stromů. Město do přestavby investuje 157 miliónů korun.
reklama
„Až získáme dostatek parkovacích míst v parkovacích domech v docházkové vzdálenosti pěti minut od centra, můžeme začít s omezováním dopravy. A to tak, že od náměstí, to by mělo přijít na řadu jako první,“ řekl Právu Rödl a připomněl, že v centru je 2500 parkovacích míst. „Ty nemůžeme jen tak zrušit,“ dodal. Na parkovací domy sází i ČSSD. „Bez nich není možné o zklidňování centra uvažovat,“ uvedl Chovanec.
Co takhle mýto
Podle Rödla by halová stání - ty mají být v režii soukromých podnikatelů - mohla vzniknout poměrně rychle. „Pokud v této věci rozhodne zastupitelstvo, je to záležitost jednoho roku,“ sdělil Rödl. „Vím minimálně o třech zájemcích. A vhodná místa jsou. Třeba na Rychtářce, podzemní parkoviště by mohlo vyrůst i v sadech Pětatřicátníků,“ upřesnil Rödl. Chovanec připomněl, že se také jedná například o prostoru u Business centra Bohemia. „Dalo by se uvažovat i o parkovacích domech dále od středu města. Od nich by však musel jezdit na náměstí bezplatný kyvadlový autobus,“ poznamenal Chovanec.
Příznivci zklidňování plzeňského centra ve středu 11. října vyšli do ulic. Happeningovým průvodem chtěli upozornit na to, že ve městě je mnoho místa pro auta a málo pro život.
„Parkovací domy jsou jednou z cest, ale existují rychlejší způsoby, jak omezit dopravu ve středu Plzně,“ upozornil Jiří Kohout ze Společnosti pro veřejnou dopravu. „Buď zavést mýtné na vjezdech do centra, tak to udělali třeba v Rakovníku, a nebo alespoň důsledně kontrolovat placení parkovného. Dnes čtyři z pěti aut stojí v ulicích na černo,“ konstatoval Kohout.
Americká s otazníky
Jedním z prvních kroků ke zklidňování plzeňského centra má být přestavba Americké ulice -rušná třída se měla proměnit mezi mrakodrapem a Elektrou v klidovou zónu pouze s trolejbusovým provozem. Policie však ve svém stanovisku požaduje zachování normálního provozu. Nad zklidněním Americké tak zatím visí otazníky.
„Stanovisko policie je překonatelné rozhodnutím zastupitelstva. Může tam být omezený automobilový provoz a v budoucnu ji můžeme uzavřít,“ prohlásil Rödl. To ale nenajde pochopení u ČSSD. „Ten projekt je špatný,“ kontroval Chovanec.
„Uzavřením Americké by se ještě zvýšil provoz v Kopeckého a Smetanových sadech, které leží blíže k náměstí. My chceme naopak zklidnit dopravu v sadech,“ dodal.
Projekt je připravený tak, aby Americká mohla zůstat průjezdná. „Během čtrnácti dnů požádáme o stavební povolení, první etapa rekonstrukce, která se bude týkat úseku od Klatovské třídy až k mostu přes Radbuzu, by měla proběhnout během příštího roku,“ informoval ředitel útvaru investic plzeňského magistrátu Evžen Kaucký.
Počítá se s vybudováním nového kruhového objezdu u mrakodrapu, s rozšířením chodníků i s výsadbou desítek stromů. Město do přestavby investuje 157 miliónů korun.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




