MF Dnes: Polská dálnice „se utopila“ v rašelině
11.9.2007 | AUGUSTOV/PRAHA | MF Dnes | Magdalena Sodomková |
Vybudovat dálnici Via baltika je otázkou mé cti, říkal ještě nedávno polský premiér Jaroslaw Kaczynski. Jenže nyní tento politik, známý neústupností, musel slevit.
Dálnice, která by v budoucnu měla být součástí spojnice Praha-Helsinky, má totiž vést přes chráněné rašeliniště Rospuda.
A vzácné orchideje a orli tentokrát zřejmě dostanou přednost.
A to i přesto, že se bagry měly zarýt do rašeliniště letos v srpnu. Za záchrannou brzdu zatáhla Evropská unie, která si nyní na Polsku vynutila písemné potvrzení, že do oblasti nepošle těžkou techniku dřív, než Evropský soudní dvůr v Lucemburku potvrdí, že je stavba legální.
Ekologové, kteří s transparenty už několik měsíců protestují proti záměru vlády, si na čas oddychli. Stavbě totiž mělo předcházet vykácení 20 000 stromů.
„Rospuda není jen polským dědictvím, ale dědictvím celé Evropy,“ řekla BBC ochranářka Malgorzata Znaniecka. Rostou tu vstavači, hnízdí tu orli, vzácná káňata i ledňáčci, ale jsou tady i vlci a rysové. Do Rospudy, do níž člověk nezasahoval od šestnáctého století, míří ročně tisíce turistů. Hledají tu nejen nedotčenou přírodu, ale také sem jezdí za kanoistikou. Poláci dokonce Rospudu zařadili na samý vrchol žebříčku nejkrásnějších splavných oblastí celého Polska.
Jenže obyvatele třicetitisícového Augustova unijní příkazy rozhořčily. Už patnáct let totiž marně volají po obchvatu, denně jim přes město jezdí na šest tisíc aut. Nemohou s dětmi přejít silnici a jsou často svědky dopravních nehod.
V posledních měsících dokonce neváhali vyrazit na silnice, aby zatarasili cestu kamionům, které směřují dál do Lotyška a Litvy. „Můžu říct jediné: Chceme, aby tu ten obchvat už stál. Čekáme na něj patnáct let,“ řekl serveru gazeta.pl Jerzy Buzon. Lidé, kteří už nechtějí trpět, že Polsko s baltskými zeměmi spojuje jediná křivolaká silnice, nazývají ochranáře „ekoteroristy a jidáši“.
Unie versus vláda
Nejžhavější polský ekologický střet, jak bývá vybudování Via baltiky přes údolí Rospuda nazýváno, má však ještě jeden rozměr. Není to jen válka tamních obyvatel, jimž pod třesoucími se okny neustále proudí šňůra aut, s ekology, pro něž jsou rostliny důležitější než lidé.
Za obyvateli Augustova a dopravci stojí vláda a za ochranáři Evropská unie. Zatímco pro polské politiky je důležité vybudovat rychle důstojnou spojnici se sousedy, EU zase brání rašeliniště. Pro polskou politickou reprezentaci je velmi trpké podřídit se Bruselu. Bratři Kaczynští totiž na své voliče zapůsobili hlavně tím, že se rozhodli bránit na evropské úrovni polské zájmy.
„Je nemyslitelné, aby Unie takhle zasahovala. Stavba byla naplánovaná už před naším vstupem do EU,“ rozčiloval se na BBC Bogdan Dyjuk, který demonstroval za urychlené započetí stavby. Jenže Polsko si nemůže jen tak dovolit rozhodnutí Unie ignorovat, jakkoli by chtělo. Je totiž zvyklé na přísun dotací právě z bruselských fondů. A do roku 2013 má možnost čerpat miliardové částky třeba právě na stavbu silnic.
Avšak zda buldozery do údolí najedou, nebo ne, to se ještě uvidí. „Celkově jsme stavební práce samozřejmě nezastavili. Dál budujeme za hranicí chráněného území,“ řekl listu GazetaWyborcza Andrzej Maciejewski z Generálního ředitelství silnic a dálnic. Premiér ještě před souhlasem s pozastavením stavby řekl agentuře AFP: „Musíme být zdrženliví. Pozastavíme nyní práce, abychom je obnovili, až zvítězíme.“
***
Země před volbami
Po vleklé vládní krizi už je jasno, že Poláci půjdou 21. října k předčasným parlamentním volbám. Favoritem je současná hlavní vládní strana Právo a spravedlnost bratrů Kaczynských. S odstupem zůstává liberální Občanská platforma vedená Donaldem Tuskem. Do výsledků výrazně promluví i sjednocená kandidátka levice, kterou zřejmě povede exprezident Aleksander Kwasniewski.
reklama
A vzácné orchideje a orli tentokrát zřejmě dostanou přednost.
A to i přesto, že se bagry měly zarýt do rašeliniště letos v srpnu. Za záchrannou brzdu zatáhla Evropská unie, která si nyní na Polsku vynutila písemné potvrzení, že do oblasti nepošle těžkou techniku dřív, než Evropský soudní dvůr v Lucemburku potvrdí, že je stavba legální.
Ekologové, kteří s transparenty už několik měsíců protestují proti záměru vlády, si na čas oddychli. Stavbě totiž mělo předcházet vykácení 20 000 stromů.
„Rospuda není jen polským dědictvím, ale dědictvím celé Evropy,“ řekla BBC ochranářka Malgorzata Znaniecka. Rostou tu vstavači, hnízdí tu orli, vzácná káňata i ledňáčci, ale jsou tady i vlci a rysové. Do Rospudy, do níž člověk nezasahoval od šestnáctého století, míří ročně tisíce turistů. Hledají tu nejen nedotčenou přírodu, ale také sem jezdí za kanoistikou. Poláci dokonce Rospudu zařadili na samý vrchol žebříčku nejkrásnějších splavných oblastí celého Polska.
Jenže obyvatele třicetitisícového Augustova unijní příkazy rozhořčily. Už patnáct let totiž marně volají po obchvatu, denně jim přes město jezdí na šest tisíc aut. Nemohou s dětmi přejít silnici a jsou často svědky dopravních nehod.
V posledních měsících dokonce neváhali vyrazit na silnice, aby zatarasili cestu kamionům, které směřují dál do Lotyška a Litvy. „Můžu říct jediné: Chceme, aby tu ten obchvat už stál. Čekáme na něj patnáct let,“ řekl serveru gazeta.pl Jerzy Buzon. Lidé, kteří už nechtějí trpět, že Polsko s baltskými zeměmi spojuje jediná křivolaká silnice, nazývají ochranáře „ekoteroristy a jidáši“.
Unie versus vláda
Nejžhavější polský ekologický střet, jak bývá vybudování Via baltiky přes údolí Rospuda nazýváno, má však ještě jeden rozměr. Není to jen válka tamních obyvatel, jimž pod třesoucími se okny neustále proudí šňůra aut, s ekology, pro něž jsou rostliny důležitější než lidé.
Za obyvateli Augustova a dopravci stojí vláda a za ochranáři Evropská unie. Zatímco pro polské politiky je důležité vybudovat rychle důstojnou spojnici se sousedy, EU zase brání rašeliniště. Pro polskou politickou reprezentaci je velmi trpké podřídit se Bruselu. Bratři Kaczynští totiž na své voliče zapůsobili hlavně tím, že se rozhodli bránit na evropské úrovni polské zájmy.
„Je nemyslitelné, aby Unie takhle zasahovala. Stavba byla naplánovaná už před naším vstupem do EU,“ rozčiloval se na BBC Bogdan Dyjuk, který demonstroval za urychlené započetí stavby. Jenže Polsko si nemůže jen tak dovolit rozhodnutí Unie ignorovat, jakkoli by chtělo. Je totiž zvyklé na přísun dotací právě z bruselských fondů. A do roku 2013 má možnost čerpat miliardové částky třeba právě na stavbu silnic.
Avšak zda buldozery do údolí najedou, nebo ne, to se ještě uvidí. „Celkově jsme stavební práce samozřejmě nezastavili. Dál budujeme za hranicí chráněného území,“ řekl listu GazetaWyborcza Andrzej Maciejewski z Generálního ředitelství silnic a dálnic. Premiér ještě před souhlasem s pozastavením stavby řekl agentuře AFP: „Musíme být zdrženliví. Pozastavíme nyní práce, abychom je obnovili, až zvítězíme.“
***
Země před volbami
Po vleklé vládní krizi už je jasno, že Poláci půjdou 21. října k předčasným parlamentním volbám. Favoritem je současná hlavní vládní strana Právo a spravedlnost bratrů Kaczynských. S odstupem zůstává liberální Občanská platforma vedená Donaldem Tuskem. Do výsledků výrazně promluví i sjednocená kandidátka levice, kterou zřejmě povede exprezident Aleksander Kwasniewski.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




