Ižurnál: Poslanci by měli rozhodnout o osudu šrotovného
8.9.2009 | PRAHA | Ižurnál | Veronika Malá, Martin Drtina |
O tom, zda se bude v Česku zavádět šrotovné, by mohli rozhodnout poslanci na své dnešní schůzi. Znovu totiž budou muset hlasovat o protikrizových plánech sociální demokracie, které vetoval prezident Václav Klaus.
Balíček opatření ale sněmovnou i Senátem původně prošel na základě dohod ČSSD a ODS. Vláda díky nim na oplátku mohla prosadit své recepty na léčbu krize například slevy na sociálním pojištění.
Podle místopředsedy ČSSD Milana Urbana by měly dohody platit i nadále a šrotovné by se mělo schválit: "Já doufám, že všichni budou podporovat šrotovné, protože je to opravdu aktuální, německé šrotovné se vyčerpává. Doufám, že parlament tuto příležitost pro výrobce automobilových dílů nezabrzdí."
ODS však změnila svůj názor a šrotovné už podporovat nebude. "ODS je přesvědčena, že v současné chvíli není možné zatěžovat státní rozpočet velkými výdaji. Státní rozpočet si v současné chvíli nemůže dovolit výdaje v řádu miliard korun na šrotovné. ODS nebude hlasovat proti vetu prezidenta republiky," uvedl místopředseda ODS Petr Gandalovič.
Zastáncem šrotovného je ale i šéf odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík. Podle něj tímto opatřením firmy získají mimo jiné čas na řešení složité ekonomické situace.
"Auto je na prvním místě, kde lidé začínají spořit. Je to vysoká položka, která se dá odložit a většina lidí si počká na výhodnější ekonomickou situaci a výhodnější úvěry. Někdy ani nepomáhá, že snížíme ceny na minimum, což je teď udělané a na některých autech není vůbec žádná marže, a to je problém hospodářského výsledku. To je i daleko větší ekonomický problém, náš stát si musí uvědomit, že pokud se to tady takto dělalo, tak to bylo ve prospěch zaměstnanosti."
reklama
Podle místopředsedy ČSSD Milana Urbana by měly dohody platit i nadále a šrotovné by se mělo schválit: "Já doufám, že všichni budou podporovat šrotovné, protože je to opravdu aktuální, německé šrotovné se vyčerpává. Doufám, že parlament tuto příležitost pro výrobce automobilových dílů nezabrzdí."
ODS však změnila svůj názor a šrotovné už podporovat nebude. "ODS je přesvědčena, že v současné chvíli není možné zatěžovat státní rozpočet velkými výdaji. Státní rozpočet si v současné chvíli nemůže dovolit výdaje v řádu miliard korun na šrotovné. ODS nebude hlasovat proti vetu prezidenta republiky," uvedl místopředseda ODS Petr Gandalovič.
Zastáncem šrotovného je ale i šéf odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík. Podle něj tímto opatřením firmy získají mimo jiné čas na řešení složité ekonomické situace.
"Auto je na prvním místě, kde lidé začínají spořit. Je to vysoká položka, která se dá odložit a většina lidí si počká na výhodnější ekonomickou situaci a výhodnější úvěry. Někdy ani nepomáhá, že snížíme ceny na minimum, což je teď udělané a na některých autech není vůbec žádná marže, a to je problém hospodářského výsledku. To je i daleko větší ekonomický problém, náš stát si musí uvědomit, že pokud se to tady takto dělalo, tak to bylo ve prospěch zaměstnanosti."
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Proboha - 8. 9. 2009 - ZazaŽe je "zastáncem šrotovného" jakýsi odborářský boss Povšík, to se nedivím, těm tečou prachy do kapes krize nekrize.Krachlo to na Slovensku i jinde. Máme v čele opravdu takové populistické tupce???? Ano, máme. "Nulový přínos pro ekonomiku Slovenska, Česka a všech dalších zemí, jaké kdy bude ministr Jahnátek schopen vyjmenovat, není samozřejmě jediným argumentem proti vyhozeným penězům z poloprázdné státní kasy. Umělým přesměrováním spotřeby následně trpí všechny ostatní segmenty ekonomiky. Lidé zadlužení kvůli koupi nových aut nekupují počítače, omezují čerpání služeb a podobně. Vzniklá distorze se bohužel nerovná vládou vynaloženým nákladům, neboť ty bylo nutné doplnit vlastními prostředky nebo častěji úvěrem. Nejtragičtější je fakt, že se analýzy týdeníku EURO beze zbytku potvrdily zejména v oblasti sociálních důsledků. Vidina podstatné slevy na nový vůz totiž přiměla k nákupu velké procento sociálně nejslabších. A ti nyní nemají na splátky. Slovenské bazary se plní vozy zakoupenými na základě šrotovací prémie. Slovenská vláda nereaguje, čímž legitimizuje jednání občanů v rozporu se zákonem. Ten nařizuje po využití šrotovací prémie auto nejméně rok vlastnit, jinak je nutné dotaci vrátit. Výsledky vládních intervencí do ekonomiky bývají bolavé často, slovenská cesta však ční nade vše. Nebýt veta Václava Klause uplatněného na český zákon o šrotovném, naše bazary už by se nejspíše plnily také. Shrňme si nyní, co vlastně šrotovné pro malou ekonomiku s malou kupní silou obyvatel znamená. Za prvé nulovou přímou podporu domácímu automobilovému průmyslu. Ten je tak obrovský, že kupní síla domorodců v jeho kapacitě vyvolá pouze statisticky nevýznamnou výchylku. Za druhé pákovým efektem odčerpá peníze ze všech ostatních sektorů ekonomiky a poškodí je sníženou poptávkou ve zhruba pětinásobném objemu peněz vyplacených státem, což zřejmě povede k růstu nezaměstnanosti. Za třetí zejména Bohuslavem Sobotkou přehlížené riziko pádu tisíců rodin do neřešitelné dluhové pasti není předmětem spekulací - je prokázané. Za čtvrté výprodeje nesplácených nových vozů do autobazarů sníží ceny jak ojetin, tak nových aut. To bude mít důsledky pro stáří vozového parku a ještě více potopí prodejce nových vozů, už tak decimované krizí. Položme si otázku: opravdu tohle chceme i u nás? Doufejme, že po slovenské zkušenosti a prezidentově vetu tato ekonomická absurdita definitivně zmizí z pořadu dne." |




