MF Dnes: Postavit R35 nebude snadné
21.6.2005 | PARDUBICE | MF Dnes | Pavel Dosoudil |
Čtyřproudová rychlostní komunikace R35 sice v plánech povede z Opatovic nad Labem na Moravu, kdy ale budou moci na novou krajskou dálnici řidiči vyjet, je zatím ve hvězdách.
Zastupitelé Pardubického kraje schválili po bouřlivém jednání koncept územního plánu, ve kterém je zakreslena severní varianta dálnice R35, napojující kraj na tahy na Liberec a na Moravu. Definitivně však bude platit tato verze až v podobě takzvaného čistopisu. Příprava návrhu tohoto dokumentu bude trvat dalších několik měsíců. „Myslím, že by mohl být předložen zastupitelstvu ještě letos,“ míní optimisticky krajský radní pro dopravu Ivo Toman.
Šachová partie ministerstev a krajského úřadu
Již v této fázi však mohou vzniknout první zádrhely. K návrhu čistopisu se bude vyjadřovat mnoho institucí státní správy včetně ministerstev dopravy a životního prostředí. Pokud by ministerstva, která zatím preferují jižní variantu silnice R35, byla proti, dojde k dosud nevyzkoušené situaci. „Jestliže proti sobě budou stát na jedné straně stanoviska obou ministerstev a na druhé požadavek kraje, muselo by tento rozpor řešit ministerstvo pro místní rozvoj, které by nejspíše nerozhodlo. V druhém kole by pak musela rozhodnout vláda,“ vysvětluje vedoucí oddělení územního plánování kraje Bohumil Burdych.
Teoreticky tedy nemusí územní plán se severní variantou silnice projít. Za rok se však složení vlády zřejmě výrazně změní a složení parlamentu ovlivní i obsazení několika horních pater ministerstev.
Sdružení plánují přípravy pořádně zkomplikovat
Po schváleném územním plánu musí investor, Ředitelství silnic a dálnic, získat na jednotlivé úseky silnice územní rozhodnutí. Už nyní je jasné, že to nepůjde snadno. „U úseku dálnice D8 přes České středohoří trvalo vydání územního rozhodnutí deset let. Průtahy způsobily protesty ekologických hnutí a několika jednotlivců. Tady je odpůrců už dnes mnohem více, a to nejen majitelů pozemků, ale dobře organizovaných sdružení a několika obcí na trase,“ uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.
„Dalo se čekat, že zvítězí sever. Podle mě je to ale škoda, protože jižní trasa by napáchala méně škod na životním prostředí a vedla by po ní lepší silnice. Řekl bych, že se na stavbu peníze hned tak neseženou a za tu dobu se může ještě leccos stát,“ řekl René Habrman z ekologického sdružení A21 Polička.
Do další etapy, stavebního řízení, již odpůrci silnice příliš účinně mluvit nemohou, obce jsou zcela ze hry. „Spíše se jen kontroluje splnění podmínek stavby, které předtím určilo územní řízení, například protihlukové stěny v projektu či další opatření. Většina zdržení vzniká odvoláváním kvůli detailům nebo vinou nedodržení formalit a správních lhůt,“ říká Burdych.
Severní trasa tak bude při přípravě narážet na mnoho nesouhlasných argumentů k jednotlivým částem stavby, což může výstavbu silnice zpozdit a prodražit.
Kdy se vlastně začne stavět mezi Vysokým Mýtem a Moravou, není příliš jasné. „Teď je to jen věštění z křišťálové koule. Všeobecně se uvádí, že výstavba bude zahájena v rozmezí od patnácti do třiceti let. V průměru se to točí kolem patnácti až dvaceti let,“ shrnuje Toman.
Jisté je jen to, že nejdříve má začít růst ta část silnice R 35, která ji bude spojovat s dálnicí D 11 z Hradce Králové do Prahy. Na přivaděč od Sedlice včetně třípatrové křižovatky u Opatovic je už vydané územní rozhodnutí. „Zatím ale na stavbu schází to hlavní - peníze,“ říká ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.
reklama
Šachová partie ministerstev a krajského úřadu
Již v této fázi však mohou vzniknout první zádrhely. K návrhu čistopisu se bude vyjadřovat mnoho institucí státní správy včetně ministerstev dopravy a životního prostředí. Pokud by ministerstva, která zatím preferují jižní variantu silnice R35, byla proti, dojde k dosud nevyzkoušené situaci. „Jestliže proti sobě budou stát na jedné straně stanoviska obou ministerstev a na druhé požadavek kraje, muselo by tento rozpor řešit ministerstvo pro místní rozvoj, které by nejspíše nerozhodlo. V druhém kole by pak musela rozhodnout vláda,“ vysvětluje vedoucí oddělení územního plánování kraje Bohumil Burdych.
Teoreticky tedy nemusí územní plán se severní variantou silnice projít. Za rok se však složení vlády zřejmě výrazně změní a složení parlamentu ovlivní i obsazení několika horních pater ministerstev.
Sdružení plánují přípravy pořádně zkomplikovat
Po schváleném územním plánu musí investor, Ředitelství silnic a dálnic, získat na jednotlivé úseky silnice územní rozhodnutí. Už nyní je jasné, že to nepůjde snadno. „U úseku dálnice D8 přes České středohoří trvalo vydání územního rozhodnutí deset let. Průtahy způsobily protesty ekologických hnutí a několika jednotlivců. Tady je odpůrců už dnes mnohem více, a to nejen majitelů pozemků, ale dobře organizovaných sdružení a několika obcí na trase,“ uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.
„Dalo se čekat, že zvítězí sever. Podle mě je to ale škoda, protože jižní trasa by napáchala méně škod na životním prostředí a vedla by po ní lepší silnice. Řekl bych, že se na stavbu peníze hned tak neseženou a za tu dobu se může ještě leccos stát,“ řekl René Habrman z ekologického sdružení A21 Polička.
Do další etapy, stavebního řízení, již odpůrci silnice příliš účinně mluvit nemohou, obce jsou zcela ze hry. „Spíše se jen kontroluje splnění podmínek stavby, které předtím určilo územní řízení, například protihlukové stěny v projektu či další opatření. Většina zdržení vzniká odvoláváním kvůli detailům nebo vinou nedodržení formalit a správních lhůt,“ říká Burdych.
Severní trasa tak bude při přípravě narážet na mnoho nesouhlasných argumentů k jednotlivým částem stavby, což může výstavbu silnice zpozdit a prodražit.
Kdy se vlastně začne stavět mezi Vysokým Mýtem a Moravou, není příliš jasné. „Teď je to jen věštění z křišťálové koule. Všeobecně se uvádí, že výstavba bude zahájena v rozmezí od patnácti do třiceti let. V průměru se to točí kolem patnácti až dvaceti let,“ shrnuje Toman.
Jisté je jen to, že nejdříve má začít růst ta část silnice R 35, která ji bude spojovat s dálnicí D 11 z Hradce Králové do Prahy. Na přivaděč od Sedlice včetně třípatrové křižovatky u Opatovic je už vydané územní rozhodnutí. „Zatím ale na stavbu schází to hlavní - peníze,“ říká ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




