MF Dnes: Povede dálnice Českým rájem? Rozhodnou politici
5.8.2004 | ČESKÝ RÁJ | MF Dnes | Kateřina Frouzová |
Ze sporu, kudy by měla vést trasa plánované rychlostní komunikace R35 spojující Turnov a Jičín se stává politické téma. Proti variantě vedoucí přímo mezi Troskami a Kozákovem podepsalo petici přes deset tisíc lidí.
Přes deset tisíc lidí podepsalo petici proti plánované severní variantě dálnice R35 středem Českého ráje. Tuto čtyřproudou spojnici Turnova a Jičína chtěl Liberecký kraj původně vést mezi Troskami a Kozákovem. Podle kritiků je mnohem vhodnější trasa kolem Mnichova Hradiště, která kopíruje Chráněnou krajinnou oblast Český ráj z jihu. Problém, který do značné míry hýbe Turnovskem, se zřejmě stane jedním z témat listopadových voleb do krajského zastupitelstva.
Zastánci obou stran sporu se shodnou v jednom. Dálnici, která spojí Liberec s Hradcem Králové, region nutně potřebuje. Kudy až třicet tisíc aut denně projede, rozhodnou kraje. "Poslední slovo budou mít krajské úřady, my pak výstavbu zaplatíme," vysvětlila mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová.
Pokračování na str. C3
Pokračování ze str. C1
Do sporu kolem dálnice se ministerstvo nezapojuje. R35 je přitom součástí mezinárodního tahu z Německa přes Liberec, Turnov, Hradec Králové, Olomouc a Lipník nad Bečvou. "Bude to naše nejdelší rychlostní silnice, která po dokončení bude mít 276 kilometrů," upřesnil tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Současně zdůraznil, že stavba úseku mezi Turnovem a Jičínem nezačne před rokem 2010.
Rozhodnutí čeká až na příští zastupitelstvo
Současné liberecké krajské zastupitelstvo již o budoucím koridoru rozhodovat zřejmě nebude. Konečné rozhodnutí budou mít v rukou zástupci stran, které si lidé zvolí letos na podzim.
Většina politických uskupení zatím nezveřejnila svůj program. "Budeme podporovat investice do dopravních cest a jejich návaznost na mezinárodní tranzitní komunikace," nastínil kandidát Občanské demokratické strany na libereckého hejtmana Petr Skokan. Osobní názor si prý na dálnici udělá až potom, co vyslechne argumenty všech stran sporu. "Program budeme schvalovat na konci srpna. Zatím nemohu říci, jak se ČSSD v Libereckém kraji k problému postaví. Já osobně nemám kladný vztah ke stopě vedoucí pod Troskami. Je nutné vzít v úvahu řadu apektů a vybrat trasu vhodnější pro Český ráj. Podle mě bude šetrnější jižní varianta," řekl představitel liberecké ČSSD Jiří Rudolf.
Podle libereckého radního Františka Gábora se ani Unie svobody zatím na programu ještě nedohodla. "Osobně považuji za přijatelnější jižní variantu. Ta je z dlouhodobého hlediska přínosnější kvůli ziskům z turistického ruchu. Severní trasa přinese do kraje peníze jen na chvíli. Bojím se hlavně pozdějšího úbytku turistů, kteří se sem nebudou chtít jezdit dívat na dálnici," zmínil Gábor.
Jasný postoj k dálnici zaujalo například Strana pro otevřenou společnost. "Strana je proti severní variantě dálnice. Proto za ně budu do krajských voleb kandidovat," konstatovala Martina Pokorná z Turnova, která protestní akce v Českém ráji organizuje. "Především v tom vidím snazší cestu dostat se k materiálům k dálnici. Dosud jsme mívali problémy, když jsme se je snažili od krajského úřadu dostat," dodala Pokorná.
Krajský úřad má v ruce také studii na jižní variantu
Liberecký kraj ještě před rokem a půl prosazoval spíše severní variantu. Nyní nechal vypracovat studii jižního koridoru čtyřproudé rychlostní komunikace. Rozbory obou hlavních tras předá odborníkům, kteří posoudí například vliv na krajinu či dopravní význam a vyberou nejvhodnější trasu.
"Prosazujeme porovnání variant a posouzení jejich vlivu na životní prostředí. To by mělo zaručit skutečně objektivní a detailní výběr výhod a nevýhod tras," zdůraznila mluvčí ministerstva Karolína Šůlová. Podle ní bude ministerstvo preferovat variantu, která bude pro lidi i přírodu znamenat nejmenší rizika. "Dálnice má být přijatelná pro většinu obyvatel regionu," dodala Šůlová.
***
Nevýhody
* Cesta po dálnici postavené v jižním koridoru potrvá motoristům o něco déle.
* Dálnici jižní trasou bude stavět Středočeský kraj, jenž nepotřebuje dálnici tolik jako Liberecký kraj a zastánci severní varianty se obávají, že nebude mít motivaci stavbu urychlit.
* Severní varianta bude kvůli technické náročnosti zřejmě dražší.
* Severní varianta omezí více lidí, vede kolem osmi obcí.
* Volba severní trasy je mínusem pro přírodu a krajinu. Rozdělí totiž Český ráj na dvě poloviny.
* Severní varianta natáhne do Českého ráje tranzitní dopravu. Podle odhadů pak tudy denně projede na třicet tisíc aut a kamionů.
* Severní varianta komunikace pravděpodobně zastaví rozvoj cestovní ruchu v Českém ráji. Podnikatelé se bojí výrazného úbytku turistů.
Výhody
* Severní varianta bude přínosem pro Semilsko, které se díky ní lépe připojí na Liberec i Hradec Králové.
* Severní trasa vedená mezi Troskami a Kozákovem je o zhruba sedmnáct kilometrů kratší.
* Podle odhadů bude stavba jižní dálnice snazší a tedy i levnější.
* Jižním koridorem se rychleji dostanou turisté z Prahy do Krkonoš.
* Obyvatelé Jilemnice se po jižní spojce dostanou rychleji do Prahy.
* Jižní stopa zasáhne méně do života lidí. Vede totiž kolem čtyř obcí.
* Dálnice jižním koridorem ulehčí Českému ráji, protože se mezinárodní tranzitní doprava přesune ze současné silnice mezi Turnovem a Jičínem na dálnici.
* Jižní varianta je šetrnější k přírodě a krajině.
POCHOD PROTI DÁLNICI. Protestního pochodu po trase chystané severní varianty dálnice se zúčastnilo na dvě stě lidí.
reklama
Zastánci obou stran sporu se shodnou v jednom. Dálnici, která spojí Liberec s Hradcem Králové, region nutně potřebuje. Kudy až třicet tisíc aut denně projede, rozhodnou kraje. "Poslední slovo budou mít krajské úřady, my pak výstavbu zaplatíme," vysvětlila mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová.
Pokračování na str. C3
Pokračování ze str. C1
Do sporu kolem dálnice se ministerstvo nezapojuje. R35 je přitom součástí mezinárodního tahu z Německa přes Liberec, Turnov, Hradec Králové, Olomouc a Lipník nad Bečvou. "Bude to naše nejdelší rychlostní silnice, která po dokončení bude mít 276 kilometrů," upřesnil tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Současně zdůraznil, že stavba úseku mezi Turnovem a Jičínem nezačne před rokem 2010.
Rozhodnutí čeká až na příští zastupitelstvo
Současné liberecké krajské zastupitelstvo již o budoucím koridoru rozhodovat zřejmě nebude. Konečné rozhodnutí budou mít v rukou zástupci stran, které si lidé zvolí letos na podzim.
Většina politických uskupení zatím nezveřejnila svůj program. "Budeme podporovat investice do dopravních cest a jejich návaznost na mezinárodní tranzitní komunikace," nastínil kandidát Občanské demokratické strany na libereckého hejtmana Petr Skokan. Osobní názor si prý na dálnici udělá až potom, co vyslechne argumenty všech stran sporu. "Program budeme schvalovat na konci srpna. Zatím nemohu říci, jak se ČSSD v Libereckém kraji k problému postaví. Já osobně nemám kladný vztah ke stopě vedoucí pod Troskami. Je nutné vzít v úvahu řadu apektů a vybrat trasu vhodnější pro Český ráj. Podle mě bude šetrnější jižní varianta," řekl představitel liberecké ČSSD Jiří Rudolf.
Podle libereckého radního Františka Gábora se ani Unie svobody zatím na programu ještě nedohodla. "Osobně považuji za přijatelnější jižní variantu. Ta je z dlouhodobého hlediska přínosnější kvůli ziskům z turistického ruchu. Severní trasa přinese do kraje peníze jen na chvíli. Bojím se hlavně pozdějšího úbytku turistů, kteří se sem nebudou chtít jezdit dívat na dálnici," zmínil Gábor.
Jasný postoj k dálnici zaujalo například Strana pro otevřenou společnost. "Strana je proti severní variantě dálnice. Proto za ně budu do krajských voleb kandidovat," konstatovala Martina Pokorná z Turnova, která protestní akce v Českém ráji organizuje. "Především v tom vidím snazší cestu dostat se k materiálům k dálnici. Dosud jsme mívali problémy, když jsme se je snažili od krajského úřadu dostat," dodala Pokorná.
Krajský úřad má v ruce také studii na jižní variantu
Liberecký kraj ještě před rokem a půl prosazoval spíše severní variantu. Nyní nechal vypracovat studii jižního koridoru čtyřproudé rychlostní komunikace. Rozbory obou hlavních tras předá odborníkům, kteří posoudí například vliv na krajinu či dopravní význam a vyberou nejvhodnější trasu.
"Prosazujeme porovnání variant a posouzení jejich vlivu na životní prostředí. To by mělo zaručit skutečně objektivní a detailní výběr výhod a nevýhod tras," zdůraznila mluvčí ministerstva Karolína Šůlová. Podle ní bude ministerstvo preferovat variantu, která bude pro lidi i přírodu znamenat nejmenší rizika. "Dálnice má být přijatelná pro většinu obyvatel regionu," dodala Šůlová.
***
Nevýhody
* Cesta po dálnici postavené v jižním koridoru potrvá motoristům o něco déle.
* Dálnici jižní trasou bude stavět Středočeský kraj, jenž nepotřebuje dálnici tolik jako Liberecký kraj a zastánci severní varianty se obávají, že nebude mít motivaci stavbu urychlit.
* Severní varianta bude kvůli technické náročnosti zřejmě dražší.
* Severní varianta omezí více lidí, vede kolem osmi obcí.
* Volba severní trasy je mínusem pro přírodu a krajinu. Rozdělí totiž Český ráj na dvě poloviny.
* Severní varianta natáhne do Českého ráje tranzitní dopravu. Podle odhadů pak tudy denně projede na třicet tisíc aut a kamionů.
* Severní varianta komunikace pravděpodobně zastaví rozvoj cestovní ruchu v Českém ráji. Podnikatelé se bojí výrazného úbytku turistů.
Výhody
* Severní varianta bude přínosem pro Semilsko, které se díky ní lépe připojí na Liberec i Hradec Králové.
* Severní trasa vedená mezi Troskami a Kozákovem je o zhruba sedmnáct kilometrů kratší.
* Podle odhadů bude stavba jižní dálnice snazší a tedy i levnější.
* Jižním koridorem se rychleji dostanou turisté z Prahy do Krkonoš.
* Obyvatelé Jilemnice se po jižní spojce dostanou rychleji do Prahy.
* Jižní stopa zasáhne méně do života lidí. Vede totiž kolem čtyř obcí.
* Dálnice jižním koridorem ulehčí Českému ráji, protože se mezinárodní tranzitní doprava přesune ze současné silnice mezi Turnovem a Jičínem na dálnici.
* Jižní varianta je šetrnější k přírodě a krajině.
POCHOD PROTI DÁLNICI. Protestního pochodu po trase chystané severní varianty dálnice se zúčastnilo na dvě stě lidí.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




