MF Dnes: Prach z cest škodí ovzduší
20.3.2009 | OSTRAVA | MF Dnes | Markéta Radová |
Prach, který se nejen nyní v předjaří víří mnohde na cestách či třeba v průmyslových areálech, přispívá ke znečištění ovzduší na Ostravsku a poškozuje lidské zdraví.
Jak jeho množství snižovat?
„Loni jsme šestkrát zvýšili četnost čištění krajských komunikací a doporučovali jsme zastupitelstvu, aby četnost ještě zvýšilo,“ řekl vedoucí oddělení ochrany ovzduší a integrované prevence Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Marek Bruštík.
Kraj může firmám nařídit každodenní úklid cest V rámci změn integrovaných povolení, která průmyslovým znečišťovatelům stanovují emisní limity a stropy či parametry užívaných technologií, může kraj firmám stanovit podmínku každodenního úklidu cest a dalších ploch v areálu podniku v zimní sezoně. Tuto podmínku už dal firmě Evraz Vítkovice Steel.
Tiskový mluvčí společnosti Jaromír Krišica uvedl, že pravidelné čištění komunikací v areálu Evraz Vítkovice Steel se provádí každý den, pokud zrovna není venku teplota nižší než pět stupňů Celsia a neprší.
„Uklízí se prostory od hlavní vrátnice po vrátnici 'Ocelárna', plocha struskoviště a silnice mezi struskovištěm a konvertory. V areálu rovněž projíždí zametací vůz,“ popsal Jaromír Krišica. Uvedl, že firma také zajišťuje čištění a kropení některých cest ve svém okolí.
Stejnou podmínku zařadí krajský úřad také do pozměněného integrovaného povolení firem Třinecké železárny a ArcelorMittal Ostrava.
V areálu největšího ostravského hutního podniku zvýšili četnost úklidu ploch a komunikací loni.
„Za celý rok 2008 bylo v ArcelorMittalu Ostrava díky zdvojnásobení četnosti úklidu zameteno (a tedy se nedostalo do ovzduší) kolem 1 800 tun nečistot, což je zhruba dvakrát více než v roce 2007,“ řekla tisková mluvčí firmy Věra Breiová.
„Zástupci podniku tvrdí, že úklid téměř dvou tisíc tun prachu v areálu podniku má vliv na kvalitu ovzduší. Otázkou ale zůstává, jaký vliv. Množství prachu v areálu firmy nikdo nevyčíslil,“ zamyslel se Marek Bruštík. Firma podle něj zcela jistě neuklidí všechny částice prachu. Ty nejmenší o průměru pouhých několik mikronů vzlétají do ovzduší.
Firma věnovala obvodům čistící vůz Věra Breiová uvedla, že firma ArcelorMittal se snaží přispět ke snížení prašnosti i v městských částech Ostravy. Obvodům Slezská Ostrava a Radvanice a Bartovice huť věnovala nový moderní samosběrný čistící vůz z Velké Británie za čtyři miliony korun. Žáci třetí třídy jedné ze škol obvodu Radvanice a Bartovice pro vůz vymysleli jméno - Mýval.
Čistit silnice po zimě se v těchto dnech začínají na řadě míst kraje.
„Začali jsme minulé pondělí na Fifejdách,“ sdělil náměstek pro provoz Technických služeb Moravská Ostrava a Přívoz Petr Smoleň. Upozornil na to, že do 31. března oficiálně trvá zima, od 1. dubna do 31. května pak musí technické služby stihnout uklidit všechny spravované komunikace.
Vladimír Adamec z Centra dopravního výzkumu Brno se na čištění cest dívá kriticky. Připomněl například, že dříve se silnice častěji kropily. Dnes se ke zkrápění může používat jen pitná voda, což vede k tomu, že firmy tento způsob údržby omezují.
reklama
„Loni jsme šestkrát zvýšili četnost čištění krajských komunikací a doporučovali jsme zastupitelstvu, aby četnost ještě zvýšilo,“ řekl vedoucí oddělení ochrany ovzduší a integrované prevence Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Marek Bruštík.
Kraj může firmám nařídit každodenní úklid cest V rámci změn integrovaných povolení, která průmyslovým znečišťovatelům stanovují emisní limity a stropy či parametry užívaných technologií, může kraj firmám stanovit podmínku každodenního úklidu cest a dalších ploch v areálu podniku v zimní sezoně. Tuto podmínku už dal firmě Evraz Vítkovice Steel.
Tiskový mluvčí společnosti Jaromír Krišica uvedl, že pravidelné čištění komunikací v areálu Evraz Vítkovice Steel se provádí každý den, pokud zrovna není venku teplota nižší než pět stupňů Celsia a neprší.
„Uklízí se prostory od hlavní vrátnice po vrátnici 'Ocelárna', plocha struskoviště a silnice mezi struskovištěm a konvertory. V areálu rovněž projíždí zametací vůz,“ popsal Jaromír Krišica. Uvedl, že firma také zajišťuje čištění a kropení některých cest ve svém okolí.
Stejnou podmínku zařadí krajský úřad také do pozměněného integrovaného povolení firem Třinecké železárny a ArcelorMittal Ostrava.
V areálu největšího ostravského hutního podniku zvýšili četnost úklidu ploch a komunikací loni.
„Za celý rok 2008 bylo v ArcelorMittalu Ostrava díky zdvojnásobení četnosti úklidu zameteno (a tedy se nedostalo do ovzduší) kolem 1 800 tun nečistot, což je zhruba dvakrát více než v roce 2007,“ řekla tisková mluvčí firmy Věra Breiová.
„Zástupci podniku tvrdí, že úklid téměř dvou tisíc tun prachu v areálu podniku má vliv na kvalitu ovzduší. Otázkou ale zůstává, jaký vliv. Množství prachu v areálu firmy nikdo nevyčíslil,“ zamyslel se Marek Bruštík. Firma podle něj zcela jistě neuklidí všechny částice prachu. Ty nejmenší o průměru pouhých několik mikronů vzlétají do ovzduší.
Firma věnovala obvodům čistící vůz Věra Breiová uvedla, že firma ArcelorMittal se snaží přispět ke snížení prašnosti i v městských částech Ostravy. Obvodům Slezská Ostrava a Radvanice a Bartovice huť věnovala nový moderní samosběrný čistící vůz z Velké Británie za čtyři miliony korun. Žáci třetí třídy jedné ze škol obvodu Radvanice a Bartovice pro vůz vymysleli jméno - Mýval.
Čistit silnice po zimě se v těchto dnech začínají na řadě míst kraje.
„Začali jsme minulé pondělí na Fifejdách,“ sdělil náměstek pro provoz Technických služeb Moravská Ostrava a Přívoz Petr Smoleň. Upozornil na to, že do 31. března oficiálně trvá zima, od 1. dubna do 31. května pak musí technické služby stihnout uklidit všechny spravované komunikace.
Vladimír Adamec z Centra dopravního výzkumu Brno se na čištění cest dívá kriticky. Připomněl například, že dříve se silnice častěji kropily. Dnes se ke zkrápění může používat jen pitná voda, což vede k tomu, že firmy tento způsob údržby omezují.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




