Právo: Praha bude mít nové cyklistické stezky
22.3.2004 | PRAHA | Právo | Tereza Čapková |
Dvě nové cyklistické stezky chystá pražský magistrát. Ještě v letošním roce by se měla prodloužit až do Černošic stezka, která vedla původně z přístavu v Lahovicích do Radotína, Další část jiné cyklistické trasy by měla obepínat vyšehradskou skálu.
"Chystáme cyklistickou stezku na vnější straně vyšehradské skály. Měla by být ve stejné výšce jako chodníky a silnice. Představujeme si ji zavěšenou a v retrostylu. Dlouhá by mohla být přibližně padesát metrů," přibližuje podobu nové cyklostezky koordinátor pražského cykloterénu pražského magistrátu Pavel Polák.
K nové stezce ovšem dodává, že magistrát ohledně trasy zatím jedná s památkáři. Černošická cyklistická trasa, kopírující břeh Vltavy, by měla být hotová už letos.
"Stezku upravíme novou metodou, která umožní rychlou a kvalitní stavbu. Trasa bude široká 2,5 metru a cyklisté ji budou sdílet i s chodci," řekl Právu Polák. Za stezku, která má v plánech délku přibližně tři kilometry, zaplatí město podle koordinátora 1,5 miliónu za kilometr.
Město se k cyklistům chová podivně
I přes plánování nových tras se občanským sdružením nelíbí přístup města k cyklistům. "V Praze cyklostezky skoro nejsou. Jedna je v Praze 4 u řeky a další, nedokončená, vede údolím Kunratického potoka," poznamenává zastupitel Prahy 4 a zároveň předseda sdružení Oživení Petr Štěpánek (Strana zelených).
Vadí mu také, že město po povodni v roce 2002 vypustilo z obnovy Karlína cyklistické stezky. "Cyklotrasy by se v Praze měly budovat podobně jako ve Vídni. Pokud by se stavěla komunikace, postavil by se kromě vozovky a chodníku také pruh pro cyklisty. Město ale cyklostezky nechce, stavějí se jen miliónové stavby," poznamenává Štěpánek. S tím ovšem nesouhlasí pražský cyklokoordinátor.
"Udělat stezku není problém. Problém jsou vlastníci pozemků, kterých může být na jednom kilometru třeba 150. Stačí, aby jeden nesouhlasil, a stavět se nemůže," brání magistrát Polák.
Další nová cyklistická stezka by měla obepínat pražský Vítkov. "Zatím tuto stezku nemáme v centrálním plánu. Je to stezka místní. Pokud vím, je polosportovní, zhruba kilometr dlouhá. Lidé už tam stejně jezdili, přidalo se tam jen značení," přibližuje vítkovskou trasu Polák.
Stezky moc nevyužívám
S prvním jarním sluncem do pražských ulic vyjeli i cyklisté. "Já jedu do práce. Když je hezky jezdím každý den. Jezdím z Letenského náměstí na Palackého náměstí, tak dvacetkrát do měsíce. Stezky moc nevyužívám, jen když jedu do Modřan. Myslím si ale, že je v Praze stezek málo, bylo by bezpečnější, kdyby jich bylo víc," míní pětadvacetiletý Karel Kudry, který pracuje v prodejně kol.
Rychlejší než automobil
Kolo jako rychlý dopravní prostředek využívá i Jan Vrzal z Prahy 4. "Potřeboval jsem něco převézt a kolo je určitě rychlejší než automobil," usmál se Vrzal s tím, že v Praze podle něj cyklostezek moc není. "Vedou divnými místy. Využívám ty, které se mi hodí. Jezdím tak dvakrát týdně z Vyšehradu do Holešovic a z Pankráce na Smíchov a do Hostivaře," dodává dvaatřicetiletý učitel.
reklama
K nové stezce ovšem dodává, že magistrát ohledně trasy zatím jedná s památkáři. Černošická cyklistická trasa, kopírující břeh Vltavy, by měla být hotová už letos.
"Stezku upravíme novou metodou, která umožní rychlou a kvalitní stavbu. Trasa bude široká 2,5 metru a cyklisté ji budou sdílet i s chodci," řekl Právu Polák. Za stezku, která má v plánech délku přibližně tři kilometry, zaplatí město podle koordinátora 1,5 miliónu za kilometr.
Město se k cyklistům chová podivně
I přes plánování nových tras se občanským sdružením nelíbí přístup města k cyklistům. "V Praze cyklostezky skoro nejsou. Jedna je v Praze 4 u řeky a další, nedokončená, vede údolím Kunratického potoka," poznamenává zastupitel Prahy 4 a zároveň předseda sdružení Oživení Petr Štěpánek (Strana zelených).
Vadí mu také, že město po povodni v roce 2002 vypustilo z obnovy Karlína cyklistické stezky. "Cyklotrasy by se v Praze měly budovat podobně jako ve Vídni. Pokud by se stavěla komunikace, postavil by se kromě vozovky a chodníku také pruh pro cyklisty. Město ale cyklostezky nechce, stavějí se jen miliónové stavby," poznamenává Štěpánek. S tím ovšem nesouhlasí pražský cyklokoordinátor.
"Udělat stezku není problém. Problém jsou vlastníci pozemků, kterých může být na jednom kilometru třeba 150. Stačí, aby jeden nesouhlasil, a stavět se nemůže," brání magistrát Polák.
Další nová cyklistická stezka by měla obepínat pražský Vítkov. "Zatím tuto stezku nemáme v centrálním plánu. Je to stezka místní. Pokud vím, je polosportovní, zhruba kilometr dlouhá. Lidé už tam stejně jezdili, přidalo se tam jen značení," přibližuje vítkovskou trasu Polák.
Stezky moc nevyužívám
S prvním jarním sluncem do pražských ulic vyjeli i cyklisté. "Já jedu do práce. Když je hezky jezdím každý den. Jezdím z Letenského náměstí na Palackého náměstí, tak dvacetkrát do měsíce. Stezky moc nevyužívám, jen když jedu do Modřan. Myslím si ale, že je v Praze stezek málo, bylo by bezpečnější, kdyby jich bylo víc," míní pětadvacetiletý Karel Kudry, který pracuje v prodejně kol.
Rychlejší než automobil
Kolo jako rychlý dopravní prostředek využívá i Jan Vrzal z Prahy 4. "Potřeboval jsem něco převézt a kolo je určitě rychlejší než automobil," usmál se Vrzal s tím, že v Praze podle něj cyklostezek moc není. "Vedou divnými místy. Využívám ty, které se mi hodí. Jezdím tak dvakrát týdně z Vyšehradu do Holešovic a z Pankráce na Smíchov a do Hostivaře," dodává dvaatřicetiletý učitel.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




