Právo: Praha chce autobusy na plyn
19.9.2008 | PRAHA | Právo | Jakub Mračno |
Hlavní město má mimořádný zájem o dvě stovky autobusů poháněných stlačeným zemním plynem. Palivo odborníky označované jako CNG je totiž podle dopravního podniku (DP) ekologičtější a autobusy jej spotřebují méně než ty s běžnými naftovými motory.
Vloni zakoupených padesát autobusů s dieselovými motory podle DP na „omlazení“ vozového parku autobusů nestačí. „Obnova se bohužel v posledních letech z důvodu úspor velice zpomalila. Abychom omladili vozový park, potřebujeme koupit alespoň 100 nových autobusů za rok,“ uvedl Václav Beránek z DP s tím, že v průměru jsou městské autobusy v Praze asi devět let staré.
Podle agentury Mediafax vyhlásil už dříve DP tendr na nákup 720 autobusů, už tehdy bylo v zadání, že dvě stovky z nich mohou mít pohon upravený na stlačený zemní plyn. Tendr byl ovšem napaden, a proto musí nyní DP vyčkat na verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Bohužel nemá tento úřad stanoven limit na to, jak dlouho se případem může zabývat. Nelze proto ani spekulovat, kdy nám bude nákup nových autobusů povolen,“ dodal Beránek.
Podle České plynárenské unie jezdí nyní po České republice na 215 autobusů na CNG, do konce roku se ale odhaduje, že jich bude dvakrát tolik, o jejich nákupu do budoucna uvažuje vedle Prahy například i Ostrava nebo Brno. Obě města chtějí nakoupit až stovku vozů. V zahraničí je zájem o takto poháněná vozidla hromadné dopravy ještě větší, například americké město Los Angeles si v létě objednalo rovnou tisícovku autobusů, turecká Ankara na pět stovek.
„Nové vozy na zemní plyn budou jednoznačným přínosem. Ocení je zejména velká města, jako je Praha, protože pro ně představuje významnou úsporu financí, která jde ruku v ruce s ochranou životního prostředí,“ uvedl Libor Doubek, ředitel jedné z firem, která autobusy na CNG vyrábí.
reklama
Podle agentury Mediafax vyhlásil už dříve DP tendr na nákup 720 autobusů, už tehdy bylo v zadání, že dvě stovky z nich mohou mít pohon upravený na stlačený zemní plyn. Tendr byl ovšem napaden, a proto musí nyní DP vyčkat na verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Bohužel nemá tento úřad stanoven limit na to, jak dlouho se případem může zabývat. Nelze proto ani spekulovat, kdy nám bude nákup nových autobusů povolen,“ dodal Beránek.
Podle České plynárenské unie jezdí nyní po České republice na 215 autobusů na CNG, do konce roku se ale odhaduje, že jich bude dvakrát tolik, o jejich nákupu do budoucna uvažuje vedle Prahy například i Ostrava nebo Brno. Obě města chtějí nakoupit až stovku vozů. V zahraničí je zájem o takto poháněná vozidla hromadné dopravy ještě větší, například americké město Los Angeles si v létě objednalo rovnou tisícovku autobusů, turecká Ankara na pět stovek.
„Nové vozy na zemní plyn budou jednoznačným přínosem. Ocení je zejména velká města, jako je Praha, protože pro ně představuje významnou úsporu financí, která jde ruku v ruce s ochranou životního prostředí,“ uvedl Libor Doubek, ředitel jedné z firem, která autobusy na CNG vyrábí.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




