MF Dnes: Praha - Drážďany: 54 minut?
25.2.2009 | ÚSTÍ NAD LABEM | MF Dnes | Petr Soukal |
České a saské ministerstvo dopravy chtějí novou trať s jedinou zastávkou s názvem Severní Čechy.
Snad až jako sci-fi působí představa, že území severních Čech protne úplně nová železniční trať, po které budou svištět vlaky rychlostí vysoko překračující dvoustovku. Soupravy, ne nepodobné legendární francouzské TGV, pak přepraví cestující z Berlína do Prahy za 120 minut. Dnes to trvá přes čtyři a půl hodiny. Z Prahy do Drážďan má cesta trvat dokonce jen 54 minut. Na trase bude jediná zastávka s názvem „Severní Čechy“ mezi Ústím a Teplicemi.
Na kolik to vyjde?
I když je to pro mnohé skoro nepředstavitelné, minulý týden o tomto úmyslu podepsali memorandum ministr dopravy Petr Bendl a saský předseda vlády Stanislaw Tillich. Německá strana by chtěla dopravní veledílo začít stavět do roku 2015. Zatím ale není jasné, na kolik peněz vše přijde a kde je oba státy vezmou. Bez peněz EU se stavba určitě neobejde.
Saská vláda považuje železniční dopravu za významnou prioritu, která má pomoci učinit z této spolkové země a Česka v budoucnu evropský superregion. „Spojujeme tři města, která mají dohromady sedm milionů obyvatel a mají šanci stát se nejbohatším regionem v Evropě,“ uvedl saský premiér při podpisu memoranda o trati mezi Berlínem, Drážďany a Prahou.
Vysokorychlostní železnici se v severních Čechách postaví do cesty hned dvě pohoří. Průnik Krušnými horami je možný pouze tunelem, totéž částečně platí o Českém středohoří.
Kudy povedou koleje v případě, že ke stavbě dojde, předpokládá studie pražské odborné firmy SUDOP. Hlavní město by měly rychlovlaky opustit ve stanici Praha - Vysočany, současnou trať číslo 090 a dálnici D8 by měly překřížit severně od Kralup nad Vltavou. Blízko Lovosic povedou souběžně se současnými kolejemi, což by v budoucnu umožnilo na rychlotrať pustit také expresní vlaky na trase Praha-Ústí. Jízdní doba těchto vnitrostátních rychlíků by se zkrátila na 44 minut.
Vyjma Prahy budou supervlaky na našem území stavět jen jednou v místě mimoúrovňového křížení s tratí číslo 130 mezi Teplicemi a Ústím. Stanice „Severní Čechy“ by byla kolejemi spojena s Teplicemi a možná i s krajským městem.
Odborníci upozorňují na řadu složitostí popisované stavby. Aby mohly soupravy dosahovat vysokých rychlostí, je nutné vést koleje co nejpříměji. Pak si nelze příliš vybírat pozemky, na kterých budou koleje položeny a které bude muset stát získat od jejich majitelů. Koleje ale mají výhodu v tom, že potřebují podstatně menší šířku než dálnice. Konkrétně jde zhruba o 25 metrů, u dálnice je to 75 metrů.
Dalším problémem je převýšení trati. Evropská unie chce totiž zrychlit nejen přepravu cestujících, ale také nákladů. To má učinit ekologickou železnici konkurenceschopnou vůči kamionové dopravě. Jenže nákladní soupravy zvládnou jen stoupání 18 promile, kdežto pro průchod Krušnými horami musí být koleje podstatně strmější. Jinak by byly tunely neúměrně dlouhé.
Také kombinování osobních a nákladních vlaků na podobné vysokorychlostní trati je problematické, neboť nákladní soupravy by osobní expresy mohly omezovat či brzdit. Nákladní vlaky dnes v Evropě jezdí zpravidla maximálně rychlostí 120 kilometrů v hodině.
Trať mezi Berlínem a Prahou by měla být součástí panevropské železniční sítě, do které půjde v příštích 11 letech na 600 miliard eur.
reklama
Na kolik to vyjde?
I když je to pro mnohé skoro nepředstavitelné, minulý týden o tomto úmyslu podepsali memorandum ministr dopravy Petr Bendl a saský předseda vlády Stanislaw Tillich. Německá strana by chtěla dopravní veledílo začít stavět do roku 2015. Zatím ale není jasné, na kolik peněz vše přijde a kde je oba státy vezmou. Bez peněz EU se stavba určitě neobejde.
Saská vláda považuje železniční dopravu za významnou prioritu, která má pomoci učinit z této spolkové země a Česka v budoucnu evropský superregion. „Spojujeme tři města, která mají dohromady sedm milionů obyvatel a mají šanci stát se nejbohatším regionem v Evropě,“ uvedl saský premiér při podpisu memoranda o trati mezi Berlínem, Drážďany a Prahou.
Vysokorychlostní železnici se v severních Čechách postaví do cesty hned dvě pohoří. Průnik Krušnými horami je možný pouze tunelem, totéž částečně platí o Českém středohoří.
Kudy povedou koleje v případě, že ke stavbě dojde, předpokládá studie pražské odborné firmy SUDOP. Hlavní město by měly rychlovlaky opustit ve stanici Praha - Vysočany, současnou trať číslo 090 a dálnici D8 by měly překřížit severně od Kralup nad Vltavou. Blízko Lovosic povedou souběžně se současnými kolejemi, což by v budoucnu umožnilo na rychlotrať pustit také expresní vlaky na trase Praha-Ústí. Jízdní doba těchto vnitrostátních rychlíků by se zkrátila na 44 minut.
Vyjma Prahy budou supervlaky na našem území stavět jen jednou v místě mimoúrovňového křížení s tratí číslo 130 mezi Teplicemi a Ústím. Stanice „Severní Čechy“ by byla kolejemi spojena s Teplicemi a možná i s krajským městem.
Odborníci upozorňují na řadu složitostí popisované stavby. Aby mohly soupravy dosahovat vysokých rychlostí, je nutné vést koleje co nejpříměji. Pak si nelze příliš vybírat pozemky, na kterých budou koleje položeny a které bude muset stát získat od jejich majitelů. Koleje ale mají výhodu v tom, že potřebují podstatně menší šířku než dálnice. Konkrétně jde zhruba o 25 metrů, u dálnice je to 75 metrů.
Dalším problémem je převýšení trati. Evropská unie chce totiž zrychlit nejen přepravu cestujících, ale také nákladů. To má učinit ekologickou železnici konkurenceschopnou vůči kamionové dopravě. Jenže nákladní soupravy zvládnou jen stoupání 18 promile, kdežto pro průchod Krušnými horami musí být koleje podstatně strmější. Jinak by byly tunely neúměrně dlouhé.
Také kombinování osobních a nákladních vlaků na podobné vysokorychlostní trati je problematické, neboť nákladní soupravy by osobní expresy mohly omezovat či brzdit. Nákladní vlaky dnes v Evropě jezdí zpravidla maximálně rychlostí 120 kilometrů v hodině.
Trať mezi Berlínem a Prahou by měla být součástí panevropské železniční sítě, do které půjde v příštích 11 letech na 600 miliard eur.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




