https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/praha-rve-mesto-chce-stahnout-zvuk
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Praha řve, město chce stáhnout zvuk

28.8.2009 | PRAHA | MF Dnes | Aleš Berný |
Praha konečně promyslela, co s nadměrným hlukem. Podle nového plánu pražských radních by všechny úpravy za stovky milionů korun měly být hotovy do tří let. Počítá se s protihlukovými stěnami nebo se zpomalením dopravy.
 
V některých pražských ulicích si lidé často připadají, jako by spíše stáli blízko startu automobilového závodu. Hluk například v Legerově nebo Veletržní ulici totiž překračuje povolené limity. A zdrojem hluku jsou právě automobily. Například ve Veletržní ulici dosahuje hluk až 75 decibelů, povolená hranice je sedmdesát decibelů. A podobných míst je v Praze řada.

Zlepšit situaci v pražských ulicích a snížit tak celkově hladinu hluku by měl pomoci Akční plán na snížení hluku. Ten v úterý schválili pražští radní. Všechny úpravy by měly být hotovy do roku 2012 a město za ně vydá stovky milionů korun. V plánu je uvedeno hned několik způsobů, jak problém hluku řešit. Nejčastější opatření, která odborníci pro město navrhují, se vztahují k dopravě, zejména k té automobilové. „V Praze je totiž největším zdrojem hluku jednoznačně doprava. Nejen automobilová, ale také motorky, nákladní auta nebo tramvaje,“ připomněl radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).

Stěny nelze stavět všude Mezi navrhovanými úpravami je například výstavba protihlukových stěn. Ty budou nově například na Jižní spojce v úseku v Záběhlicích, na Černokostelecké ve Strašnicích nebo podél Kolbenovy ulice v Hloubětíně.

„Problém stěn je však to, že ne vždy jdou vybudovat. Například do Legerovy ulice se nevejdou, navíc by pak ani neochránily horní patra domů, musely by být stejně vysoké,“ popsal Josef Novák, jednatel společnosti Akustika, která akční plán pro město zpracovává.

Podle Nováka totiž nejen u protihlukových stěn platí, že opatření musí vycházet z možností, které konkrétní místo nabízí.

„To platí vlastně u všech protihlukových opatření. Často se stává, že vybíráme řešení, které je v dané lokalitě jako jediné vůbec možné vybudovat. Proto ani nelze říci, že by to které opatření bylo vždy nejlepší,“ vysvětlil Novák.

Dalším způsobem, jak snížit hluk, je auta zpomalit. Čím jedou rychleji, tím je také vyšší hladina hluku, kterou vydávají. Značky s nejvyšší povolenou rychlostí by se měly měnit třeba v ulici 5. května, Chlumecké nebo Na Mlejnku.

Pro ilustraci: snížení rychlosti ze sedmdesáti na padesát kilometrů za hodinu znamená snížení hluku o pět až deset decibelů. To může být například v ulici 5. května či v Holešovičkách velmi výrazný úbytek.

Na některých místech by pomohlo lepší nastavení semaforů. To by pomohlo Legerově ulici, která patří mezi nejhlučnější a nejšpinavější místa nejen v Praze, ale v celém Česku. Důvod, proč seřizovat přesněji semafory, je jednoduchý. Jakmile auta jedou plynule a nerozjíždějí se, hluk je nižší.

„Bohužel, problém Legerovy ulice by účinně vyřešila jediná značka, a to Zákaz vjezdu. Z klasických protihlukových opatření tu lze pouze vyměnit stará okna za protihluková, nic víc se dělat nedá,“ řekl Novák.

Hluk sníží oprava kolejí Na množství hluku se podílí také povrch komunikací. Potíže dělají rozbité vozovky a dlažební kostky - kočičí hlavy. Ty proto již zmizely z Francouzské ulice a s jejich výměnou se počítá i v Karmelitské ulici, Svatovítské a Zenklově.

„Ne ve všech případech lze nahradit dlažbu za asfaltový povrch. V některých lokalitách totiž tato výměna naráží na nesouhlas památkářů,“ vysvětlila magistrátní protihluková koordinátorka Pavla Úlovcová.

Podle odborníků se potýká Praha zejména se dvěma nedostatky. Prvním je, že se často při rekonstrukcích silnic nebere v potaz budoucí hlučnost komunikace.

Druhým problémem je špatný stav některých tramvajových tratí. Opraveny proto budou tratě na Rašínově nábřeží či v Dělnické ulici.

***

* Kde budou změny Protihluková stěna Vhodné a použitelné jsou zejména u komunikací, které nevedou přímo zástavbou. Mezi nimi je například Jižní spojka nebo ulice K Barrandovu, kam se stěny vejdou. Nevhodné jsou z prostorových důvodů například v Legerově ulici. Průmyslová Jižní spojka K Barrandovu Barrandovský most (vč. nájezdu) Černokostelecká Kolbenova Spořilovská V Holešovičkách 5. května K Barrandovu (ve Slivenci) Štěrboholská radiála (zvýšení stěn) Výměna povrchu Svatovítská Karmelitská Milady Horákové Zenklova V Holešovičkách Masarykovo nábřeží Moskevská - Francouzská Jičínská Nad Štolou Heřmanova Komunardů Ke Strašnické Průběžná Stamicova Mariánské hradby Na Větrníku Rekonstrukce tramvajové trati Tramvaje patří mezi významné zdroje hluku. Koleje se proto při opravách podloží tlumicími materiály proti otřesům i hluku. Seifertova Vinohradská Bělehradská Vršovická Rašínovo nábřeží Dělnická Koněvova Poděbradská Plzeňská Ječná

* Kde budou změny Úsekové měření rychlosti Rychle jedoucí auta jsou hlučnější. Úsekové měření donutí řidiče zpomalit, rychlost totiž není měřena v jednom místě, ale počítá se podle toho, za jak dlouho řidič úsek projel. Nestačí tak pouze v místech, kde jsou kamery, zpomalit. Vrchlického Radlická V Holešovičkách Spojovací Vinohradská Korunní 5. května Chlumecká Spořilovská Poděbradská Strakonická Milady Horákové U Vršovického hřbitova Horňátecká Severojižní magistrála Toužimská Švehlova Štěrboholská radiála Rohanské nábřeží Náchodská Chlumecká Případná oprava stanice MHD Město chce zkoumat hlučnost povrchů na všech zastávkách MHD. Stanice Odra v Bohnicích Rokycanova Snížení rychlosti Motory aut jsou hlučnější, čím je vyšší rychlost. Její snížení tak sníží i počet decibelů. Plánuje se proto snížit noční provoz tramvají na 40 km v hodině a plošně snížit rychlost na 50 km v hodině. Na Mlejnku 5. Května Spořilovská Strakonická Cínovecká Kbelská Liberecká Lipská Chlumecká Zdroj: Magistrát hl. m.
reklama

 
Aleš Berný

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist