https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/praha-uvazuje-o-mytnem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ekolist: Praha uvažuje o mýtném

6.5.2003 | PRAHA | Ekolist
Zhoršující se stav pražského ovzduší donutil radní města, aby se problematikou začali vážně zabývat. Mezi návrhy na zlepšení situace je i zavedení mýtného v centru. Magistrát hlavního města zadal v roce 2000 vypracování projektu, který měl navrhnout kroky, jež by vedly ke zlepšení současného alarmujícího stavu. Výsledkem zadání je mnohasetstránková tzv. Dlouhodobá koncepce ochrany ovzduší hlavního města Prahy. Ta obsahuje desítky opatření, jejichž realizace by měla přispět k zlepšení ovzduší v hlavním městě.
 
Mýtné ano, ale kdy?

Jednou z navrhovaných variant je i placený vjezd do některých částí města. "Jednalo by se o vjezd na území pražské památkové rezervace," říká Václav Píša, ředitel sdružení ATEM, která studie zpracovává. Přestože definitivní podoba je zatím ve fázi zpracování, již nyní je zřejmé, že k zavedení mýtného zřejmě dojde. "Počítáme s tím, že by tomu tak mohlo být od roku 2007 až 2008. Právě v tomto roce by mohl být ukončen vnitřní severozápadní okruh města, který řidičům nabídne alternativu k jízdě centrem," vysvětluje radní Jiří Paroubek. Vedle toho, že zavedením mýtného by mělo dojít k omezení dopravy, bude hrát významnou roli i faktor ekonomický. Díky vybírání mýtného totiž přibydou do kasy hlavního města ročně stamiliony korun. "Počítáme s částkou kolem 400 milionů ročně," říká Paroubek. Podle něj by vybrané peníze měly být investovány zpět do zlepšování dopravního systému. "Z těchto peněz by se měla splácet právě severozápadní část městského okruhu," říká Paroubek.

K prosazení mýtného zřejmě nebude chybět ani politická vůle. "Osobně bych hlasoval pro a myslím, že se tomu nebude bránit ani většina ostatních radních. Prosaditelné to určitě je. Myslím, že i veřejnost pro to bude mít pochopení," říká Paroubek. Zavedení mýtného za vjezd do centra podporuje i exprimátor Prahy. "Situace po povodních ukázala, že hromadná doprava dokáže lidi obsloužit. Ukázalo se také, že Pražané se dokáží přizpůsobit a že se jim opatření zamlouvala," říká Jan Kasl. Pokud k zavedení mýtného dojde, měli by řidiči, kteří budou chtít vjet do centra hlavního města, platit částku v řádech desítek korun. Uvažuje se ale i o částce sta korun. Platit budou moci prostřednictvím čipových a kreditních karet či mincemi. "Inspirovali jsme se systémem, jaký mají zavedený ve francouzském Marseille. Pro Prahu by byl také vhodný," objasňuje Paroubek. Konkrétní představu o pražském mýtném má i Kasl: "Platilo by se jen v pracovní dny od 7:00 do 18:30 s tím, že rezidenti a živnostníci by platili roční poplatek. Bylo by vymezené magistrálou, nábřežím E. Beneše, objezdem Malé Strany přes Strahov, Janáčkovým nábřežím, Jiráskovým mostem a Ječnou ulicí. Malá Strana by mohla zůstat neprůjezdná, jako tomu bylo do Vánoc."
Někteří radní naopak upřednostňují zpoplatnění užívání městského okruhu. "Prosazuji, aby řidiči platili za úsek Strahovský tunel - Pelc-Tyrolka," říká radní za ODS Radovan Šteiner. Není ale ani vyloučeno, že by mohlo dojít k zavedení obou druhů mýtného. "Teoreticky by mohly platit oba současně, ale otázka je, zda by to bylo pro občany finančně únosné," doplňuje Šteiner. To však například Kasl považuje za nesmysl, neboť zpoplatnění okruhu by od jeho užívání naopak odrazovalo.

Zavedení mýtného plně podporují i ekologické organizace, podle kterých ale není třeba čekat až do ukončení stavby okruhu. "Je to jedno z klíčových opatření, které mohou vrátit centrum Prahy lidem. Výnos z mýtného by měl být investován do podpory hromadné dopravy a výstavby cyklostezek," říká Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha. S touto myšlenkou souhlasí i Kasl. "Okruhy nevyřeší ucpané uličky Starého Města ani Malé Strany. Jedinou možností je podpora hromadné dopravy a cyklostezek," říká dnes Kasl, za jehož působení v čele radnice se cesty pro cyklisty téměř nestavěly. "Cyklostezky se nedělaly za Koukala, nedělaly se za Kasla a nedělají se ani za Béma," shrnuje to lakonicky Petr Štěpánek ze sdružení Oživení.

Pro inspiraci do Londýna

Inspirací pro Prahu by mohl být Londýn, kde bylo mýtné zavedeno v únoru. Je hodnoceno jako úspěšné, neboť počet aut v centru se snížil o pětinu. Mýtné se vybírá u 200 bran na rozloze 22 kilometrů čtverečních. Poplatek za vjezd činí pět liber a je vyžadován ve všední dny od 7:00 do 18:30. Platit ho lze jednorázově předem či zpětně do 22. hodiny anebo je možné si vjezd předplatit na měsíc či rok. Pokuta za neuhrazení poplatku se pohybuje od 30 do 120 liber. Vozidla s alternativním pohonem jsou od poplatku osvobozena stejně jako autobusy, taxi, diplomaté a vozidla složek záchranného systému.
reklama

 
Markéta Kutilová

| Ekolist

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist