https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/pravnik-obchvat-je-cimrmanovske-dilo
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Právník: Obchvat je cimrmanovské dílo

27.9.2006 | PLZEŇ | MF Dnes | Petr Ježek |
Za devět dnů už nebudou muset kamiony objíždět střední část dálničního obchvatu Plzně po vojenské silnici kolem Štěnovic. V pátek šestého října dopoledne otevřou silničáři poslední tři a půl kilometru dlouhý dálniční úsek obchvatu mezi Černicemi a Liticemi.
 
Po dokončeném dálničním obchvatu Plzně se projedou motoristé až devět let poté, co silničáři zprovoznili dálniční úsek mezi hraničním přechodem v Rozvadově a Sulkovem u Plzně. Auta se na dvaašedesát kilometrů dlouhou autostrádu pooprvé vydala v roce 1997. Ve stejné době byla zcela dokončena i dálnice mezi Ejpovicemi u Plzně a Prahou.

Proč je mezi dokončením dálnice na okraje Plzně a dobudováním obchvatu krajské metropole rozdíl devíti let? Vláda několikrát změnila variantu dálničního obchavtu, část bitvy se vedla také u soudů. Aktivisty, kteří odmítali výstavbu střední části obchvatu s tunelem skrz vrch Valík u Štěnovic, zastupoval v soudních sporech pražský advokát Petr Kužvart, jenž se specializuje na případy s ekologickým podtextem.

Podle Kužvarta je každá dálniční stavba, jako je i tento v minulosti tak kontroverzní úsek dálnice D5, velmi drastickým zásahem do krajiny.

„Dálnice obecně jsou jakýmsi symbolem dnešní plýtvavé a bezohledné společnosti, zaměřené jednoznačně na zisk,“ říká Kužvart. Každá taková stavba je podle něj vždy dalším důvodem odlivu nákladní dopravy z podstatně šetrnější železnice na nákladní automobily, jež pak zhusta ucpávají komunikace kolem dálnic a zpomalují dopravu v rámci městských aglomerací. „Potom je kolikrát výhoda rychlého přesunu po dálnici znehodnocena mohutnými dopravními zácpami u výjezdu nebo u cíle cesty. Naši potomci se budou jednou divit, jak jsme mohli takto bezohledně zabetonovávat krajinu. Zřejmě budou mít problémy, jak se těch statisíců tun betonu zbavit,“ říká právník Petr Kužvart.

Zvítězila nejdražší varianta

Ekologičtí aktivisté i zástupci Štěnovic a obcí bezprostředně u trasy dálnice dávali přednost variantě, která měla být blíže Plzni. Město Plzeň a především obyvatelé jeho částí Černice a Bručná bojovali za variantu, kterou silničáři po rozhodnutích soudů nakonec postavili. „Pokud jde o dálniční obchvat Plzně - arogance moci vydávaná za veřejný zájem zde slavila po intenzivní a dlouhodobé politické i mediální masáži vítězství poněkud cimrmanovského druhu: místo vedení této mohutné stavby v kratší trase a rovinatějším územím blíže k Plzni, bez ražených tunelů - pouze se žádoucími zakrytými i otevřenými zářezy - bylo zvoleno řešení jít proti mohutnému kopci a překonat jej drahým raženým tunelem. Zvolena byla zbytečně dlouhá trasa s poněkud neskutečnou mimoúrovňovou křižovatkou u Černic. Podstatné prodražení stavby pochopitelně zaplatili daňoví poplatníci,“ podotýká advokát Kužvart.

Petr Kužvart stál na straně odpůrců nakonec postavené varianty obchvatu více než pět let. Poukazoval na chyby, kterých se úředníci při rozhodnutích o dálnici kolem Plzně dopouštěli. Jaký má po všech soudech a jednáních s lidmi kolem plzeňské dálnice na obchvat Plzně názor? „Je to vcelku spíše politováníhodný případ, jakých se ale nyní rodí v naší zemi mnoho. To podstatné je jednostranná orientace na zisk za každou cenu. V takové situaci jdou obecné zájmy stranou a veřejný zájem bývá účelově znetvořen a zneužit - zase pro výrobu maximálních zisků, nikoli pro péči o obecné dobro,“ uzavírá advokát Petr Kužvart.
reklama

 
Petr Ježek

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist