Právo: Praze přibudou kilometry tramvajových tratí
17.5.2005 | PRAHA | Právo | Lucie Fialová |
Protažení se připravují nejen kvůli pohodlí lidí, kteří po změnách volají léta, ale i z technických důvodů.
Nejen v pražském podzemí přibývají kilometry kolejí. Cestující se v příštích letech dočkají i nových tramvajových tratí na několika místech metropole.
Do tří až pěti let se počítá například s trasou z Laurové na Smíchově k zastávce metra Radlická, v Počernické ulici, směrem k plánované železniční stanici Podbaba nebo úsekem Barrandov-Holyně. Ještě o něco později se tramvaje zřejmě objeví v Libuši nebo mezi Zlíchovem a Dvorci.
„Velmi doufám, že se příští rok najdou finance na tramvajovou trať od Laurové do Radlic,“ uvedl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Odhaduje, že protažení, dlouhé přibližně jeden kilometr, vyjde asi na 250 miliónů korun. Úprava Radlické ulice, položení kolejí a výstavba smyčky kolem stanice podzemní dráhy potrvá přibližně rok.
Protažení se připravuje nejen kvůli pohodlí lidí, kteří po změně volají několik let. „Laurová, poslední úvraťová konečná, je jedna z mála, které nejsou příliš integrované s lokalitou, všude jinde konečná navazuje třeba na stanice metra nebo okolní zástavbu,“ vysvětlil Šteiner. Nevyhovuje po technické stránce. Tramvaje musí couvat mezi auty a na stanoviště se vrátit přes trojúhelník.
Do Počernické
O kolejích pro tramvaje se uvažuje také v Malešicích v Praze 10. Měly by vést Počernickou ulicí od křižovatky Počernická-Vinohradská až po křižovatku PočernickáDřevčická, kudy zatím jezdí jenom autobusy.
Než se začne cokoli dít, musí Pražská vodohospodářská společnost (PVS) přeložit vodovodní přivaděč z 30. let, který prochází pod silnicí. Podle Šteinera PVS nastoupí tak do roka a půl. „Koleje by mohly sloužit v roce 2007,“ předpokládá. Náklady na 2,5 km dlouhou trať činí přibližně 600 miliónů korun. Město teď hledá variantu, zda tramvaje povede vprostřed Počernické, kde dnes leží zelený pás, nebo v severní či jižní straně vozovky. Zatím se kloní k jižní straně.
Přestože by se mohla zlepšit kvalita ovzduší v této lokalitě díky úbytku autobusů, ne všichni místní myšlenku podporují. Odpůrci se bojí především hluku. Proto vršovická radnice chystá anketu, ve které se občanů zeptá, zda si nový spoj přejí či nikoliv.
„Necháme rozhodnutí na lidech,“ vzkazuje jim starosta Prahy 10 Milan Richter (ODS), který by tramvaje podpořil, neboť usnadní dostupnost poněkud odříznuté čtvrti. Navíc Malešice patří mezi velká rozvojová území, takže časem tam přibudou noví obyvatelé.
Tramvají i k nové stanici železnice
Zavedení kolejí od bývalého hotelu Internacional v Dejvicích k železnici u Vltavy závisí na rychlosti vybudování nové zastávky Podbaba, která nahradí málo využívanou stanici Praha-Bubeneč. „Bez železnice nemají tramvaje smysl,“ připomněl Šteiner.
Technický náměstek Správy železniční dopravní cesty Pavel Mathé Právu řekl, že stavba, součást projektu optimalizace úseku Holešovice-Bubeneč, by přicházela v úvahu počínaje rokem 2007.
***
Další uvažovaná protažení kolejí
* Rychlost budování trasy Barrandov-Holyně se odvíjí od plánového rozvoje bytových komplexů.
* Prodloužení ze sídliště Modřany k Novým Dvorům naváže na nové metro D, jež by se mělo stavět v roce 2008.
* Zlíchov-Dvorce - nejdřív je nutné dokončit městský okruh na jihu, který má být hotový přibližně za tři roky. Jinak by nový most přes Vltavu, určený tramvajím a místní obsluze, zahltila tranzitní doprava.
* O tramvajích z Kobylis na sídliště Bohnice se hovořilo už v souvislosti s prodloužením metra C, ovšem lidé to tenkrát odmítli. V úseku stále platí stavební uzávěra, ale město se do stavby pouštět nebude, pokud se neozve nějaká iniciativa pro.
* Tramvaje v budoucnu možná dojedou i na Jižní Město.
reklama
Do tří až pěti let se počítá například s trasou z Laurové na Smíchově k zastávce metra Radlická, v Počernické ulici, směrem k plánované železniční stanici Podbaba nebo úsekem Barrandov-Holyně. Ještě o něco později se tramvaje zřejmě objeví v Libuši nebo mezi Zlíchovem a Dvorci.
„Velmi doufám, že se příští rok najdou finance na tramvajovou trať od Laurové do Radlic,“ uvedl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Odhaduje, že protažení, dlouhé přibližně jeden kilometr, vyjde asi na 250 miliónů korun. Úprava Radlické ulice, položení kolejí a výstavba smyčky kolem stanice podzemní dráhy potrvá přibližně rok.
Protažení se připravuje nejen kvůli pohodlí lidí, kteří po změně volají několik let. „Laurová, poslední úvraťová konečná, je jedna z mála, které nejsou příliš integrované s lokalitou, všude jinde konečná navazuje třeba na stanice metra nebo okolní zástavbu,“ vysvětlil Šteiner. Nevyhovuje po technické stránce. Tramvaje musí couvat mezi auty a na stanoviště se vrátit přes trojúhelník.
Do Počernické
O kolejích pro tramvaje se uvažuje také v Malešicích v Praze 10. Měly by vést Počernickou ulicí od křižovatky Počernická-Vinohradská až po křižovatku PočernickáDřevčická, kudy zatím jezdí jenom autobusy.
Než se začne cokoli dít, musí Pražská vodohospodářská společnost (PVS) přeložit vodovodní přivaděč z 30. let, který prochází pod silnicí. Podle Šteinera PVS nastoupí tak do roka a půl. „Koleje by mohly sloužit v roce 2007,“ předpokládá. Náklady na 2,5 km dlouhou trať činí přibližně 600 miliónů korun. Město teď hledá variantu, zda tramvaje povede vprostřed Počernické, kde dnes leží zelený pás, nebo v severní či jižní straně vozovky. Zatím se kloní k jižní straně.
Přestože by se mohla zlepšit kvalita ovzduší v této lokalitě díky úbytku autobusů, ne všichni místní myšlenku podporují. Odpůrci se bojí především hluku. Proto vršovická radnice chystá anketu, ve které se občanů zeptá, zda si nový spoj přejí či nikoliv.
„Necháme rozhodnutí na lidech,“ vzkazuje jim starosta Prahy 10 Milan Richter (ODS), který by tramvaje podpořil, neboť usnadní dostupnost poněkud odříznuté čtvrti. Navíc Malešice patří mezi velká rozvojová území, takže časem tam přibudou noví obyvatelé.
Tramvají i k nové stanici železnice
Zavedení kolejí od bývalého hotelu Internacional v Dejvicích k železnici u Vltavy závisí na rychlosti vybudování nové zastávky Podbaba, která nahradí málo využívanou stanici Praha-Bubeneč. „Bez železnice nemají tramvaje smysl,“ připomněl Šteiner.
Technický náměstek Správy železniční dopravní cesty Pavel Mathé Právu řekl, že stavba, součást projektu optimalizace úseku Holešovice-Bubeneč, by přicházela v úvahu počínaje rokem 2007.
***
Další uvažovaná protažení kolejí
* Rychlost budování trasy Barrandov-Holyně se odvíjí od plánového rozvoje bytových komplexů.
* Prodloužení ze sídliště Modřany k Novým Dvorům naváže na nové metro D, jež by se mělo stavět v roce 2008.
* Zlíchov-Dvorce - nejdřív je nutné dokončit městský okruh na jihu, který má být hotový přibližně za tři roky. Jinak by nový most přes Vltavu, určený tramvajím a místní obsluze, zahltila tranzitní doprava.
* O tramvajích z Kobylis na sídliště Bohnice se hovořilo už v souvislosti s prodloužením metra C, ovšem lidé to tenkrát odmítli. V úseku stále platí stavební uzávěra, ale město se do stavby pouštět nebude, pokud se neozve nějaká iniciativa pro.
* Tramvaje v budoucnu možná dojedou i na Jižní Město.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




