Právo: Pražský obchvat možná až v roce 2015
18.10.2005 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Výstavbu dálničního obchvatu Prahy, který má zlepšit neúnosnou dopravní situaci v Praze a Středočeském kraji, zpomalují problémy se zdlouhavým územním řízením a výkupem pozemků. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) se proto obává, že obchvat bude možné dokončit až v roce 2015.
„Pokud zůstane nynější legislativa, je bohužel rok 2015 reálným termínem. Kdyby se ji ale podařilo změnit, uděláme vše, aby obchvat mohl začít sloužit už v roce 2012,“ řekl včera Právu generální ředitel ŘSD Petr Laušman.
Obchvat bude měřit 83 kilometrů a zatím je v provozu jen 18 km. Na jeho jižní části jde především o to, aby se konečně rozhodlo o propojení obchvatu s budoucí dálnicí D 3 (Praha-Tábor-České Budějovice). A to bude možné až po schválení územního plánu, které oddalují letité spory o průchod dálnice D 3 Posázavím.
Přispět k odstranění potíží se snaží Sdružení pro výstavbu okruhu kolem Prahy, jež oficiálně vzniklo letos v březnu.
„Do Prahy denně přijíždí zvenčí až 300 tisíc vozidel. Silniční doprava je problémem v celé republice, ale bez řešení situace v hlavním městě se to nezlepší. Jsme rádi, že nastal obrovský posun v zajištění peněz, což byla ještě počátkem letošního roku největší brzda,“ uvedl na včerejším setkání s novináři poslanec František Vnouček (ČSSD), který je předsedou tohoto sdružení.
Pro vládu jde o jednu z priorit
Na dotaz Práva, jak tedy bude zajištěno financování obchvatu, odpověděl místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka: „Jde o třízdrojové financování prostřednictvím desetimiliardové půjčky od Evropské investiční banky, příspěvků z fondů Evropské unie a finančních prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).“
Sobotka ujistil, že pražský obchvat patří mezi vládní priority. Umožní totiž propojit dálnice D 1, D 5, D 8 a D 11, bez čehož silniční dopravu v ČR nelze stabilizovat.
Stavbaři se teď soustřeďují na jižní část obchvatu, tedy oblast, kde je hustota silniční sítě minimální a dopravní situace nejhorší. Podle Laušmana je již stavebně připraven úsek 514 (Lahovice-Slivenec) kde se podařilo vykoupit všechny potřebné pozemky a nejpozději v listopadu by mělo být vydáno stavební povolení.
Středočeši kritizují postoj ministerstev
Start výstavby úseku 514 ale může pozdržet stížnost, kterou k antimonopolnímu úřadu podal jeden z účastníků probíhající soutěže na dodavatele této stavby. Na úseku 513 (Vestec-Lahovice) jsou zase problémy se stanovením cen pro výkup pozemků.
Přesto by 24 kilometrů mezi Vestcem a Slivencem, na něž bude potřeba vynaložit 24 miliard korun, mohli stavbaři zvládnout do čtyř let. Otázkou ovšem zůstává zmíněné napojení pražského obchvatu na dálnici D 3.
„Ministerstva dopravy a životního prostředí si problém trasy D 3 přehrávají jako horkou kaši. Stále tak ještě nebyl schválen územní plán pražského regionu. Příští jednání o něm by mělo být v polovině listopadu,“ uvedl náměstek hejtmana Středočeského kraje Karel Vyšehradský.
reklama
Obchvat bude měřit 83 kilometrů a zatím je v provozu jen 18 km. Na jeho jižní části jde především o to, aby se konečně rozhodlo o propojení obchvatu s budoucí dálnicí D 3 (Praha-Tábor-České Budějovice). A to bude možné až po schválení územního plánu, které oddalují letité spory o průchod dálnice D 3 Posázavím.
Přispět k odstranění potíží se snaží Sdružení pro výstavbu okruhu kolem Prahy, jež oficiálně vzniklo letos v březnu.
„Do Prahy denně přijíždí zvenčí až 300 tisíc vozidel. Silniční doprava je problémem v celé republice, ale bez řešení situace v hlavním městě se to nezlepší. Jsme rádi, že nastal obrovský posun v zajištění peněz, což byla ještě počátkem letošního roku největší brzda,“ uvedl na včerejším setkání s novináři poslanec František Vnouček (ČSSD), který je předsedou tohoto sdružení.
Pro vládu jde o jednu z priorit
Na dotaz Práva, jak tedy bude zajištěno financování obchvatu, odpověděl místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka: „Jde o třízdrojové financování prostřednictvím desetimiliardové půjčky od Evropské investiční banky, příspěvků z fondů Evropské unie a finančních prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).“
Sobotka ujistil, že pražský obchvat patří mezi vládní priority. Umožní totiž propojit dálnice D 1, D 5, D 8 a D 11, bez čehož silniční dopravu v ČR nelze stabilizovat.
Stavbaři se teď soustřeďují na jižní část obchvatu, tedy oblast, kde je hustota silniční sítě minimální a dopravní situace nejhorší. Podle Laušmana je již stavebně připraven úsek 514 (Lahovice-Slivenec) kde se podařilo vykoupit všechny potřebné pozemky a nejpozději v listopadu by mělo být vydáno stavební povolení.
Středočeši kritizují postoj ministerstev
Start výstavby úseku 514 ale může pozdržet stížnost, kterou k antimonopolnímu úřadu podal jeden z účastníků probíhající soutěže na dodavatele této stavby. Na úseku 513 (Vestec-Lahovice) jsou zase problémy se stanovením cen pro výkup pozemků.
Přesto by 24 kilometrů mezi Vestcem a Slivencem, na něž bude potřeba vynaložit 24 miliard korun, mohli stavbaři zvládnout do čtyř let. Otázkou ovšem zůstává zmíněné napojení pražského obchvatu na dálnici D 3.
„Ministerstva dopravy a životního prostředí si problém trasy D 3 přehrávají jako horkou kaši. Stále tak ještě nebyl schválen územní plán pražského regionu. Příští jednání o něm by mělo být v polovině listopadu,“ uvedl náměstek hejtmana Středočeského kraje Karel Vyšehradský.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




