https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/prazsky-obchvat-mozna-az-v-roce-2015
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Pražský obchvat možná až v roce 2015

18.10.2005 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Výstavbu dálničního obchvatu Prahy, který má zlepšit neúnosnou dopravní situaci v Praze a Středočeském kraji, zpomalují problémy se zdlouhavým územním řízením a výkupem pozemků. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) se proto obává, že obchvat bude možné dokončit až v roce 2015.
 
„Pokud zůstane nynější legislativa, je bohužel rok 2015 reálným termínem. Kdyby se ji ale podařilo změnit, uděláme vše, aby obchvat mohl začít sloužit už v roce 2012,“ řekl včera Právu generální ředitel ŘSD Petr Laušman.
Obchvat bude měřit 83 kilometrů a zatím je v provozu jen 18 km. Na jeho jižní části jde především o to, aby se konečně rozhodlo o propojení obchvatu s budoucí dálnicí D 3 (Praha-Tábor-České Budějovice). A to bude možné až po schválení územního plánu, které oddalují letité spory o průchod dálnice D 3 Posázavím.
Přispět k odstranění potíží se snaží Sdružení pro výstavbu okruhu kolem Prahy, jež oficiálně vzniklo letos v březnu.
„Do Prahy denně přijíždí zvenčí až 300 tisíc vozidel. Silniční doprava je problémem v celé republice, ale bez řešení situace v hlavním městě se to nezlepší. Jsme rádi, že nastal obrovský posun v zajištění peněz, což byla ještě počátkem letošního roku největší brzda,“ uvedl na včerejším setkání s novináři poslanec František Vnouček (ČSSD), který je předsedou tohoto sdružení.

Pro vládu jde o jednu z priorit

Na dotaz Práva, jak tedy bude zajištěno financování obchvatu, odpověděl místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka: „Jde o třízdrojové financování prostřednictvím desetimiliardové půjčky od Evropské investiční banky, příspěvků z fondů Evropské unie a finančních prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).“
Sobotka ujistil, že pražský obchvat patří mezi vládní priority. Umožní totiž propojit dálnice D 1, D 5, D 8 a D 11, bez čehož silniční dopravu v ČR nelze stabilizovat.
Stavbaři se teď soustřeďují na jižní část obchvatu, tedy oblast, kde je hustota silniční sítě minimální a dopravní situace nejhorší. Podle Laušmana je již stavebně připraven úsek 514 (Lahovice-Slivenec) kde se podařilo vykoupit všechny potřebné pozemky a nejpozději v listopadu by mělo být vydáno stavební povolení.

Středočeši kritizují postoj ministerstev

Start výstavby úseku 514 ale může pozdržet stížnost, kterou k antimonopolnímu úřadu podal jeden z účastníků probíhající soutěže na dodavatele této stavby. Na úseku 513 (Vestec-Lahovice) jsou zase problémy se stanovením cen pro výkup pozemků.

Přesto by 24 kilometrů mezi Vestcem a Slivencem, na něž bude potřeba vynaložit 24 miliard korun, mohli stavbaři zvládnout do čtyř let. Otázkou ovšem zůstává zmíněné napojení pražského obchvatu na dálnici D 3.

„Ministerstva dopravy a životního prostředí si problém trasy D 3 přehrávají jako horkou kaši. Stále tak ještě nebyl schválen územní plán pražského regionu. Příští jednání o něm by mělo být v polovině listopadu,“ uvedl náměstek hejtmana Středočeského kraje Karel Vyšehradský.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist