Právo: Přeprava zboží po železnici konečně roste
26.8.2006 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
České dráhy (ČD) přepravily za letošní první pololetí 41,87 miliónu tun nákladu, o 12,4 procenta více než za stejné loňské období. Nákladní doprava tak po letech poklesu opět roste, přestože je ve výdajích na dopravní cestu znevýhodněna vůči silniční dopravě.
„Tržby z nákladní dopravy dosáhly 8,09 miliardy korun, zatímco před rokem byly o 105,6 miliónu nižší,“ informoval včera novináře náměstek generálního ředitele ČD Rodan Šenekl.
Vliv na zvýšení přeprav měla příznivá situace na trhu s hutními výrobky a železem. Nárůst dráhy zaznamenaly také v přepravách černého uhlí, koksu a v kombinované dopravě. Do pozitivních výsledků se podle Šenekla promítly i manažerské změny. Jak připomněl, loni v květnu byly aktivity ČD Cargo vyčleněny pod vlastní řídicí linii.
Mýtné vše nespasí
Podmínky pro železniční a silniční dopravu by se alespoň částečně měly v Česku srovnat zavedením mýtného, které se od 1. ledna 2007 začne na dálnicích a rychlostních komunikacích vybírat od kamiónů o hmotnosti nad 12 tun. Od července 2007 pak mají být výkonově zpoplatněny i silnice první třídy.
Ve starších zemích Evropské unie patři téma převodu části zboží ze silnice na železnici do dopravní politiky již desítky let. Přesto je současný podíl železnice na celkové přepravě v EU pouze kolem patnácti procent a v ČR činí patnáct až dvacet procent.
Na otázku Práva, zda se to po zavedení mýtného výrazně změní, odpověděl už dříve generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar: „Nevěřím, že s elektronickým mýtným dojde v naší republice k většímu přesunu přepravy zboží na železnici. Zejména za situace, kdy České dráhy ještě nejsou dostatečně transformovány a jejich služby neodpovídají potřebám.“ Špryňar navíc považuje za chybu, že mýto bude jen pro kamióny o hmotnosti nad 12 tun a ne pro všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. „Dopravci se to budou snažit obcházet, vypravovat se zbožím místo jednoho těžkého kamiónu dvě lehčí vozidla. A automobilů na českých dálnicích ještě přibude,“ prohlásil.
Ztráta bude nižší
Jak už Právo informovalo, ve vlacích letos přibývají cestující. Za první pololetí jich ČD přepravily 91,77 miliónu, což je meziroční růst téměř o 1,94 miliónu pasažérů. Pozitivně to ovlivnilo tržby z osobní přepravy, které za leden až červen dosáhly 2,38 miliardy korun a ve srovnání se stejným loňským obdobím stouply o 36 miliónů Kč.
Přes příznivou bilanci osobní i nákladní dopravy skončí celkové letošní hospodaření Českých drah s největší pravděpodobností ztrátou. Ta by ale měla být výrazně nižší než loni, kdy dosáhla 589 miliónů korun.
reklama
Vliv na zvýšení přeprav měla příznivá situace na trhu s hutními výrobky a železem. Nárůst dráhy zaznamenaly také v přepravách černého uhlí, koksu a v kombinované dopravě. Do pozitivních výsledků se podle Šenekla promítly i manažerské změny. Jak připomněl, loni v květnu byly aktivity ČD Cargo vyčleněny pod vlastní řídicí linii.
Mýtné vše nespasí
Podmínky pro železniční a silniční dopravu by se alespoň částečně měly v Česku srovnat zavedením mýtného, které se od 1. ledna 2007 začne na dálnicích a rychlostních komunikacích vybírat od kamiónů o hmotnosti nad 12 tun. Od července 2007 pak mají být výkonově zpoplatněny i silnice první třídy.
Ve starších zemích Evropské unie patři téma převodu části zboží ze silnice na železnici do dopravní politiky již desítky let. Přesto je současný podíl železnice na celkové přepravě v EU pouze kolem patnácti procent a v ČR činí patnáct až dvacet procent.
Na otázku Práva, zda se to po zavedení mýtného výrazně změní, odpověděl už dříve generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar: „Nevěřím, že s elektronickým mýtným dojde v naší republice k většímu přesunu přepravy zboží na železnici. Zejména za situace, kdy České dráhy ještě nejsou dostatečně transformovány a jejich služby neodpovídají potřebám.“ Špryňar navíc považuje za chybu, že mýto bude jen pro kamióny o hmotnosti nad 12 tun a ne pro všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. „Dopravci se to budou snažit obcházet, vypravovat se zbožím místo jednoho těžkého kamiónu dvě lehčí vozidla. A automobilů na českých dálnicích ještě přibude,“ prohlásil.
Ztráta bude nižší
Jak už Právo informovalo, ve vlacích letos přibývají cestující. Za první pololetí jich ČD přepravily 91,77 miliónu, což je meziroční růst téměř o 1,94 miliónu pasažérů. Pozitivně to ovlivnilo tržby z osobní přepravy, které za leden až červen dosáhly 2,38 miliardy korun a ve srovnání se stejným loňským obdobím stouply o 36 miliónů Kč.
Přes příznivou bilanci osobní i nákladní dopravy skončí celkové letošní hospodaření Českých drah s největší pravděpodobností ztrátou. Ta by ale měla být výrazně nižší než loni, kdy dosáhla 589 miliónů korun.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




