Právo: Při stavbě dálnice jsou lokální zájmy na škodu
19.10.2004 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | Právo
Rozhovor s primátorem Českých Budějovic, Miroslavem Tetterem.
* České Budějovice patří k městům na jihu Čech, která získala bezúplatným převodem poměrně rozsáhlé armádní objekty. Jak se je daří využívat?
Na to množství kasáren a vojenského majetku, které na území města bylo, toho až tak mnoho město nedostalo. Nechci být ale neskromný. Dík za to, co jsme získali. Mariánská kasárna se podařilo celkem dobře prodat a jsou před generální přestavbou na polyfunkční objekt s velkou parkovací kapacitou, kterou v centru nutně potřebujeme. Rekonstrukce začne ještě v tomto roce, což byla jedna z podmínek prodeje. Největší komplex - kasárna ve Čtyřech Dvorech - je ve stavu, kdy se ještě dořešují některé vlastnické vztahy, takže nelze prozatím nabídnout celý komplex budoucímu investorovi. Proto dočasným pronájmem většiny objektů řešíme jejich okamžité využití. Na kasárenský prostor na Pražském se chystá urbanistické studie pro bytovou výstavbu s charakterem kolektivního bydlení.
* Je zájem investorů opravdový, vždyť do přestavby mnohdy zdevastovaných objektů musí vkládat stovky miliónů korun?
Na příkladu Mariánských kasáren lze dokladovat, že zájem je. V tomto případě byly nastaveny poměrně přísné parametry a zájemce se našel. V případě kasáren ve Čtyřech Dvorech jsme měli již několik vážných zájemců o celý areál, takže věřím, že po dořešení všech vlastnických vztahů se seriózní zájemce najde.
* Jak daleko je společný projekt s krajem na využití vojenského letiště v Plané
u Č. Budějovic?
Jednání s armádou proběhla řada. Existují usnesení rady Jihočeského kraje i města na společném postupu k získání letiště pro civilní provoz. Ze strany města je zájem na vytvoření společnosti, ve které by byl kraj i město. Ta by připravila převzetí majetku a zajistila provozovatele. Máme zájem i na dočasném společném provozu k civilním účelům spolu s armádou. Prozatím se ale tato snaha nesetkala u představitelů ministerstva obrany s kladnou odezvou.
* Kraj se snaží prosadit urychlení výstavby dálnice D 3. Je krajské město připraveno na stavbu obchvatu této páteřní komunikace, která má být součástí eurokoridoru Sever-Jih?
Město má pevně zakotveno vedení dálnice včetně dálničních přivaděčů v územním plánu. V těchto lokalitách jsou již vydány stavební uzávěry a město pro urychlení budoucího územního řízení vykoupilo, případně směnilo řadu pozemků, aby se proces projednávání s vlastníky usnadnil, a tím také urychlil. Myslím si, že Budějovice jsou na výstavbu dálnice přepraveny. S obavami však sleduji protahování termínů a velmi nízké financování této pro město strategické stavby.
* Nedojde na úrovni kraje ke střetu mezi městy která usilují o D 3, a městy, která preferují rychlejší tempo stavby rychlostní komunikace R 4?
Osobně se žádných výraznějších střetů neobávám. Vláda ČR pevně stanovila harmonogram budování dopravní sítě. Věřím, že bude dodržen. V každém případě by při rozhodování o stavbě dálnice byly lokální zájmy na škodu.
reklama
Na to množství kasáren a vojenského majetku, které na území města bylo, toho až tak mnoho město nedostalo. Nechci být ale neskromný. Dík za to, co jsme získali. Mariánská kasárna se podařilo celkem dobře prodat a jsou před generální přestavbou na polyfunkční objekt s velkou parkovací kapacitou, kterou v centru nutně potřebujeme. Rekonstrukce začne ještě v tomto roce, což byla jedna z podmínek prodeje. Největší komplex - kasárna ve Čtyřech Dvorech - je ve stavu, kdy se ještě dořešují některé vlastnické vztahy, takže nelze prozatím nabídnout celý komplex budoucímu investorovi. Proto dočasným pronájmem většiny objektů řešíme jejich okamžité využití. Na kasárenský prostor na Pražském se chystá urbanistické studie pro bytovou výstavbu s charakterem kolektivního bydlení.
* Je zájem investorů opravdový, vždyť do přestavby mnohdy zdevastovaných objektů musí vkládat stovky miliónů korun?
Na příkladu Mariánských kasáren lze dokladovat, že zájem je. V tomto případě byly nastaveny poměrně přísné parametry a zájemce se našel. V případě kasáren ve Čtyřech Dvorech jsme měli již několik vážných zájemců o celý areál, takže věřím, že po dořešení všech vlastnických vztahů se seriózní zájemce najde.
* Jak daleko je společný projekt s krajem na využití vojenského letiště v Plané
u Č. Budějovic?
Jednání s armádou proběhla řada. Existují usnesení rady Jihočeského kraje i města na společném postupu k získání letiště pro civilní provoz. Ze strany města je zájem na vytvoření společnosti, ve které by byl kraj i město. Ta by připravila převzetí majetku a zajistila provozovatele. Máme zájem i na dočasném společném provozu k civilním účelům spolu s armádou. Prozatím se ale tato snaha nesetkala u představitelů ministerstva obrany s kladnou odezvou.
* Kraj se snaží prosadit urychlení výstavby dálnice D 3. Je krajské město připraveno na stavbu obchvatu této páteřní komunikace, která má být součástí eurokoridoru Sever-Jih?
Město má pevně zakotveno vedení dálnice včetně dálničních přivaděčů v územním plánu. V těchto lokalitách jsou již vydány stavební uzávěry a město pro urychlení budoucího územního řízení vykoupilo, případně směnilo řadu pozemků, aby se proces projednávání s vlastníky usnadnil, a tím také urychlil. Myslím si, že Budějovice jsou na výstavbu dálnice přepraveny. S obavami však sleduji protahování termínů a velmi nízké financování této pro město strategické stavby.
* Nedojde na úrovni kraje ke střetu mezi městy která usilují o D 3, a městy, která preferují rychlejší tempo stavby rychlostní komunikace R 4?
Osobně se žádných výraznějších střetů neobávám. Vláda ČR pevně stanovila harmonogram budování dopravní sítě. Věřím, že bude dodržen. V každém případě by při rozhodování o stavbě dálnice byly lokální zájmy na škodu.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk