MF Dnes: Přibývá aut, městům hrozí kolaps
3.11.2004 | NÁCHOD | MF Dnes | Tomáš Kučera |
Kolony aut, dopravní nehody a problémy s parkováním. Taková je situace ve většině měst v Hradeckém kraji. A rok od roku se zhoršuje.
Náchod, Chlumec nad Cidlinou nebo třeba Jaroměř - to jsou jen některá města v Hradeckém kraji, kterým chybí silniční obchvat a dopravní situace se tam stává kritickou. Měst v kraji, která leží na hlavních silničních tazích a obchvat nemají, je stále hodně. Za neutěšenou situaci na silnicích může i to, že v regionu není jediný kilometr dálnice či rychlostní komunikace.
Dostavba dálnice D11, která by část potíží s dopravou v regionu vyřešila, se stále oddaluje. Zatím poslední stanovené datum dovedení dálnice D11 do Hradce Králové je konec roku 2006.
Nejhorší situace v kraji je na silnicích první třídy číslo 11 a 33, které spojují Prahu s Polskem, a na silnici číslo 35 z Hradce do Liberce.
Kritická situace je v Náchodě a v Chlumci
Chlumec nad Cidlinou a Náchod patří vůbec k nejzatíženějším městům v kraji. Kolony aut na mezinárodní silnici, která jimi prochází, nejsou ničím výjimečným.
Katastrofální dopravní situace v Náchodě souvisí s přetíženým hraničním přechodem v Náchodě - Bělovsi. Odborníci se shodují na jediném řešení: postavit kolem Náchoda silniční obchvat.
"Dopravní situace v Náchodě je kritická. Dokud se nepostaví obchvat města nebo dálnice na Žacléř, které by městu odlehčily, situace se nezlepší. Po vstupu republiky do Evropské unie vzrostla tranzitní doprava v Náchodě zhruba o šedesát procent," řekl místostarosta Náchoda Jaroslav Rohulán.
Obchvat není jedinou možností jak Náchodu odlehčit. "Upřednostňuji výstavbu dálnice na Žacléř, která by odvedla čtyřicet procent tranzitní dopravy z města. Ta by se tak z hraničního přechodu Náchod - Běloves z části přesunula na hraniční přechod Královec," uvedl Rohulán.
Přestože výstavba obchvatu města je stále v nedohlednu, jeví se jako nejreálnější řešení. "Půjde-li vše tak, jak má, s výstavbou obchvatu by se mohlo začít v roce 2008," dodal Rohulán.
Náměstek hejtmana Hradeckého kraje Jaroslav Vácha však o tomto termínu začátku výstavby náchodského obchvatu za čtyři roky pochybuje. "Obávám se, že tempo příprav neodpovídá termínu zahájení výstavby v roce 2008. Navíc to bude nesmírně nákladná stavba ve velmi složitém území náchodské kotliny," řekl Vácha.
Chlumec se dočká obchvatu za rok
Také Chlumec nad Cidlinou doplácí na průtahy ve výstavbě dálnice D11. Situace je tam již několik let vážná. Denně přes město projede 15 až 20 tisíc aut. Obyvatelům nedávno svitla naděje. Při vjezdu do města od Prahy i od Hradce vznikly kruhové objezdy, na které se mají napojit přivaděče šestikilometrového úseku dálnice Levín Chýšť, kterým by již v příštím roce měla končit dálnice D11. Tento úsek má být hotov koncem roku 2005 a přechodně bude sloužit jako obchvat města. Větší část dálnice z Poděbrad do Hradce Králové bude v té době již zprovozněna.
"V jednom úseku dálnice Libice - Chýšť bude moci zpočátku jezdit jen lehká doprava. Kamiony budou jezdit stále po stávající silnici první třídy. Aby se vyhnuly Chlumci, je třeba vybudovat ve směru od Prahy dálniční přivaděč, po kterém by se těžká doprava dostala na obchvatový úsek," uvedl Vácha.
Dálnice dopravní problémy zmírní
Nejzatíženějším úsekem v kraji je silnice první třídy číslo 35 mezi Robousy a Úlibicemi, kudy denně projede 18 tisíc aut. "To je největší dopravní zátěž v Hradeckém kraji," potvrdil Vácha. I tam se počítá s obchvatem. Výstavba obchvatu Úlibic by měla začít do tří let.
Situace se zhoršuje i v Jaroměři, kudy vede frekventovaná silnice do Polska a do Krkonoš. Problém s tranzitní dopravou na trase Praha Polsko vyřeší až dálnice D11, která má být dovedena za Jaroměř nejdříve v roce 2007.
V Rychnově nad Kněžnou, ve Vrchlabí či v Trutnově problémy tak výrazné nejsou. V Trutnově a Vrchlabí bývají potíže hlavně v zimní sezoně, kdy lidé míří do krkonošských rekreačních středisek.
Také Hradec Králové potřebuje obchvat
V Hradci Králové patří k problematickým úsekům druhý městský silniční okruh, jehož částí využívá tranzitní nákladní doprava, dále výpadovky z města a okolí hypermarketů. Přestože Hradec těží z prozíravého urbanistického pojetí města z 30. let minulého století, manévrovací prostor pro řešení dopravní situace se s přibývajícím počtem aut zmenšuje a ulice města už radikální úpravy neumožňují.
"Světelná signalizace v Hradci je na hranici možností. V posledních letech došlo k úpravě městských ulic, kam se přidaly odbočovací jízdní pruhy. Zlepšila se tím alespoň plynulost dopravy. Také Hradci by pomohl obchvat," soudí Milan Eliáš z dopravního inspektorátu východočeské policie.
"Je nejvyšší čas zabývat se myšlenkou dalšího městského okruhu, který by odvedl tranzitní dopravu z města. Po dostavbě dálnice D11 do Hradce v roce 2006 se tam dopravní situace výrazně zhorší. Už nyní jsou velké problémy na příjezdu od Liberce," uvedl Vácha.
Situaci v Hradci by měla částečně vyřešit výstavba takzvaného jižní obchvatu, který se v budoucnu stane součástí plánované rychlostní silnice R35. "Veškerá tranzitní doprava směřující na Moravu by se po něm měla městu vyhnout. Výstavba úseku Sedlice - Opatovice by měla začít vzápětí po dovedení dálnice do Hradce," dodal Vácha.
Problémy s tranzitní dopravou se řeší pomalu
Částečně oddechnout si již mohou obyvatelé Vamberka na Rychnovsku, kde nedávno dokončili hlavní úsek obchvatu. Znamená to, že z centra města zmizela polovina projíždějících aut. Obchvat odvádí mimo město auta směřující z Hradce do Žamberka a dál na Ostravu. Silniční obchvat Vamberka byl otevřen letos v srpnu.
Ve Vamberku zbývá vyřešit ještě dopravu na silnici číslo 14 směřující na Ústí nad Orlicí a Brno. Tato část obchvatu, která je již projektově připravena, má být dokončena na konci roku 2008.
Také Česká Skalice se již příští rok zřejmě dočká obchvatu. Úsek mezi Velkým Třebešovem a skalickým nádražím na severním okraji města má odvézt tranzitní dopravu z města. Ze středu Skalice, kudy ve špičce projíždí až deset tisíc aut, odvede po dvouproudové silnici okolo šedesáti procent dopravy.
Jičín ležící na frekventované silnici první třídy číslo 35 spojující Hradec Králové s Libercem jižní obchvat má, stále víc mu ale schází obchvat severní. Jeho stavba však úzce souvisí s trasou rychlostí silnice R35 v Českém ráji, která se zatím plánuje.
***
Některé obchvaty v Hradeckém kraji
Česká Skalice (1/33)
- zahájení: Jaro 2003
- dokončení: listopad 2005
- délka: 6,5 km
- náklady: 800 mil. Kč
Náchod (1/33)
- zahájení: 2008
- dokončení: ?
- délka: 6,7 km
- náklady: 823 mil. Kč
Vamberk (1-11)
- zahájení: podzim 2002
- dokončení: srpen 2004
- délka: 1,7 km
- náklady: 300 mil. Kč
Úlibice (R-35)
- zahájení: květen 2007
- dokončení: ?
- délka: 2,7 km
- náklady: 353 mil. Kč
Nová Paka (1-16)
- zahájení: duben 2009 (zřejmě i dríve)
- dokončení: ?
- délka: 8,1 km
- náklady: 880 mil. Kč
Doudleby (1-11)
- zahájení: 2008
- dokončení: ?
- délka: 2,8 km
- náklady: 275 mil. Kč
reklama
Dostavba dálnice D11, která by část potíží s dopravou v regionu vyřešila, se stále oddaluje. Zatím poslední stanovené datum dovedení dálnice D11 do Hradce Králové je konec roku 2006.
Nejhorší situace v kraji je na silnicích první třídy číslo 11 a 33, které spojují Prahu s Polskem, a na silnici číslo 35 z Hradce do Liberce.
Kritická situace je v Náchodě a v Chlumci
Chlumec nad Cidlinou a Náchod patří vůbec k nejzatíženějším městům v kraji. Kolony aut na mezinárodní silnici, která jimi prochází, nejsou ničím výjimečným.
Katastrofální dopravní situace v Náchodě souvisí s přetíženým hraničním přechodem v Náchodě - Bělovsi. Odborníci se shodují na jediném řešení: postavit kolem Náchoda silniční obchvat.
"Dopravní situace v Náchodě je kritická. Dokud se nepostaví obchvat města nebo dálnice na Žacléř, které by městu odlehčily, situace se nezlepší. Po vstupu republiky do Evropské unie vzrostla tranzitní doprava v Náchodě zhruba o šedesát procent," řekl místostarosta Náchoda Jaroslav Rohulán.
Obchvat není jedinou možností jak Náchodu odlehčit. "Upřednostňuji výstavbu dálnice na Žacléř, která by odvedla čtyřicet procent tranzitní dopravy z města. Ta by se tak z hraničního přechodu Náchod - Běloves z části přesunula na hraniční přechod Královec," uvedl Rohulán.
Přestože výstavba obchvatu města je stále v nedohlednu, jeví se jako nejreálnější řešení. "Půjde-li vše tak, jak má, s výstavbou obchvatu by se mohlo začít v roce 2008," dodal Rohulán.
Náměstek hejtmana Hradeckého kraje Jaroslav Vácha však o tomto termínu začátku výstavby náchodského obchvatu za čtyři roky pochybuje. "Obávám se, že tempo příprav neodpovídá termínu zahájení výstavby v roce 2008. Navíc to bude nesmírně nákladná stavba ve velmi složitém území náchodské kotliny," řekl Vácha.
Chlumec se dočká obchvatu za rok
Také Chlumec nad Cidlinou doplácí na průtahy ve výstavbě dálnice D11. Situace je tam již několik let vážná. Denně přes město projede 15 až 20 tisíc aut. Obyvatelům nedávno svitla naděje. Při vjezdu do města od Prahy i od Hradce vznikly kruhové objezdy, na které se mají napojit přivaděče šestikilometrového úseku dálnice Levín Chýšť, kterým by již v příštím roce měla končit dálnice D11. Tento úsek má být hotov koncem roku 2005 a přechodně bude sloužit jako obchvat města. Větší část dálnice z Poděbrad do Hradce Králové bude v té době již zprovozněna.
"V jednom úseku dálnice Libice - Chýšť bude moci zpočátku jezdit jen lehká doprava. Kamiony budou jezdit stále po stávající silnici první třídy. Aby se vyhnuly Chlumci, je třeba vybudovat ve směru od Prahy dálniční přivaděč, po kterém by se těžká doprava dostala na obchvatový úsek," uvedl Vácha.
Dálnice dopravní problémy zmírní
Nejzatíženějším úsekem v kraji je silnice první třídy číslo 35 mezi Robousy a Úlibicemi, kudy denně projede 18 tisíc aut. "To je největší dopravní zátěž v Hradeckém kraji," potvrdil Vácha. I tam se počítá s obchvatem. Výstavba obchvatu Úlibic by měla začít do tří let.
Situace se zhoršuje i v Jaroměři, kudy vede frekventovaná silnice do Polska a do Krkonoš. Problém s tranzitní dopravou na trase Praha Polsko vyřeší až dálnice D11, která má být dovedena za Jaroměř nejdříve v roce 2007.
V Rychnově nad Kněžnou, ve Vrchlabí či v Trutnově problémy tak výrazné nejsou. V Trutnově a Vrchlabí bývají potíže hlavně v zimní sezoně, kdy lidé míří do krkonošských rekreačních středisek.
Také Hradec Králové potřebuje obchvat
V Hradci Králové patří k problematickým úsekům druhý městský silniční okruh, jehož částí využívá tranzitní nákladní doprava, dále výpadovky z města a okolí hypermarketů. Přestože Hradec těží z prozíravého urbanistického pojetí města z 30. let minulého století, manévrovací prostor pro řešení dopravní situace se s přibývajícím počtem aut zmenšuje a ulice města už radikální úpravy neumožňují.
"Světelná signalizace v Hradci je na hranici možností. V posledních letech došlo k úpravě městských ulic, kam se přidaly odbočovací jízdní pruhy. Zlepšila se tím alespoň plynulost dopravy. Také Hradci by pomohl obchvat," soudí Milan Eliáš z dopravního inspektorátu východočeské policie.
"Je nejvyšší čas zabývat se myšlenkou dalšího městského okruhu, který by odvedl tranzitní dopravu z města. Po dostavbě dálnice D11 do Hradce v roce 2006 se tam dopravní situace výrazně zhorší. Už nyní jsou velké problémy na příjezdu od Liberce," uvedl Vácha.
Situaci v Hradci by měla částečně vyřešit výstavba takzvaného jižní obchvatu, který se v budoucnu stane součástí plánované rychlostní silnice R35. "Veškerá tranzitní doprava směřující na Moravu by se po něm měla městu vyhnout. Výstavba úseku Sedlice - Opatovice by měla začít vzápětí po dovedení dálnice do Hradce," dodal Vácha.
Problémy s tranzitní dopravou se řeší pomalu
Částečně oddechnout si již mohou obyvatelé Vamberka na Rychnovsku, kde nedávno dokončili hlavní úsek obchvatu. Znamená to, že z centra města zmizela polovina projíždějících aut. Obchvat odvádí mimo město auta směřující z Hradce do Žamberka a dál na Ostravu. Silniční obchvat Vamberka byl otevřen letos v srpnu.
Ve Vamberku zbývá vyřešit ještě dopravu na silnici číslo 14 směřující na Ústí nad Orlicí a Brno. Tato část obchvatu, která je již projektově připravena, má být dokončena na konci roku 2008.
Také Česká Skalice se již příští rok zřejmě dočká obchvatu. Úsek mezi Velkým Třebešovem a skalickým nádražím na severním okraji města má odvézt tranzitní dopravu z města. Ze středu Skalice, kudy ve špičce projíždí až deset tisíc aut, odvede po dvouproudové silnici okolo šedesáti procent dopravy.
Jičín ležící na frekventované silnici první třídy číslo 35 spojující Hradec Králové s Libercem jižní obchvat má, stále víc mu ale schází obchvat severní. Jeho stavba však úzce souvisí s trasou rychlostí silnice R35 v Českém ráji, která se zatím plánuje.
***
Některé obchvaty v Hradeckém kraji
Česká Skalice (1/33)
- zahájení: Jaro 2003
- dokončení: listopad 2005
- délka: 6,5 km
- náklady: 800 mil. Kč
Náchod (1/33)
- zahájení: 2008
- dokončení: ?
- délka: 6,7 km
- náklady: 823 mil. Kč
Vamberk (1-11)
- zahájení: podzim 2002
- dokončení: srpen 2004
- délka: 1,7 km
- náklady: 300 mil. Kč
Úlibice (R-35)
- zahájení: květen 2007
- dokončení: ?
- délka: 2,7 km
- náklady: 353 mil. Kč
Nová Paka (1-16)
- zahájení: duben 2009 (zřejmě i dríve)
- dokončení: ?
- délka: 8,1 km
- náklady: 880 mil. Kč
Doudleby (1-11)
- zahájení: 2008
- dokončení: ?
- délka: 2,8 km
- náklady: 275 mil. Kč
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




