Právo: Příliv hypermarketů pomalu opadá
17.4.2007 | OSTRAVA | Právo | Karel Balcar |
Prudký rozvoj výstavby hypermarketů v Ostravě se přibrzdil. Za celý loňský rok 2006 vyrostl jen jeden nový market. Investoři dávali spíše přednost rozšiřování obchodních areálů.
Ze zprávy předložené ostravským radním vyplývá, že jediný market dokončený v roce 2006 byl ÚAN – Obchodní centrum Ostrava. Druhou stavbou pak bylo rozšíření hypermarketu Tesco v Třebovicích. V současnosti investoři připravují další nové obchodní plochy. Rozšířit své areály chce obchodní centrum Futurum a Shopping park Avion.
Další čtyři investoři ovšem v loňském roce opustili svůj záměr stavět markety v Porubě, Nové Vsi, Zábřehu a v Moravské Ostravě. „Myslím si, že hypermarkety už v Ostravě neporostou jako houby po dešti, ale že se spíše bude dál zvětšovat plocha dosavadních nákupních center podle toho, jak poroste kupní síla,“ prognózoval další vývoj primátor města Petr Kajnar (ČSSD).
Rozhoduje kupní síla
Podle něj má v současnosti Ostrava na svůj počet obyvatel zhruba jen polovinu prodejní plochy ve srovnání s průměrem v zemích Evropské unie. „Z druhé strany máme ale také nižší kupní sílu. Jak poroste, budou přibývat i prodejní plochy,“ dodal Kajnar.
V současnosti se podle materiálu pro ostravské radní připravují tři nové stavby marketů, které by mohly stát v Moravské Ostravě, v Porubě a v Plesné.
„Město nemá žádný nástroj, kterým by mohlo regulovat počet nových hypermarketů. Jedinou možností je územní plán, ale i v něm je nastavena kategorie občanská vybavenost, což znamená, že na té ploše mohou vyrůst byty, školy, kanceláře i obchody. Jestli to budou malé kamenné obchůdky, nebo velké nákupní areály, neovlivníme,“ dodal primátor s tím, že jedině při prodeji městských pozemků investorovi si město jako prodávající majitel nemovitostí může dát do smlouvy některá omezení, kterými je možné budoucí podobu i funkci nové budovy ovlivnit.
reklama
Další čtyři investoři ovšem v loňském roce opustili svůj záměr stavět markety v Porubě, Nové Vsi, Zábřehu a v Moravské Ostravě. „Myslím si, že hypermarkety už v Ostravě neporostou jako houby po dešti, ale že se spíše bude dál zvětšovat plocha dosavadních nákupních center podle toho, jak poroste kupní síla,“ prognózoval další vývoj primátor města Petr Kajnar (ČSSD).
Rozhoduje kupní síla
Podle něj má v současnosti Ostrava na svůj počet obyvatel zhruba jen polovinu prodejní plochy ve srovnání s průměrem v zemích Evropské unie. „Z druhé strany máme ale také nižší kupní sílu. Jak poroste, budou přibývat i prodejní plochy,“ dodal Kajnar.
V současnosti se podle materiálu pro ostravské radní připravují tři nové stavby marketů, které by mohly stát v Moravské Ostravě, v Porubě a v Plesné.
„Město nemá žádný nástroj, kterým by mohlo regulovat počet nových hypermarketů. Jedinou možností je územní plán, ale i v něm je nastavena kategorie občanská vybavenost, což znamená, že na té ploše mohou vyrůst byty, školy, kanceláře i obchody. Jestli to budou malé kamenné obchůdky, nebo velké nákupní areály, neovlivníme,“ dodal primátor s tím, že jedině při prodeji městských pozemků investorovi si město jako prodávající majitel nemovitostí může dát do smlouvy některá omezení, kterými je možné budoucí podobu i funkci nové budovy ovlivnit.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




